Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dacia Spring. Oto znowu najtańszy elektryk na rynku

Nowa Dacia Spring wreszcie ponownie została najtańszym nowym, czteroosobowym samochodem elektrycznym na naszym rynku. Za auto ze słabszym silnikiem i po dopłacie z programu „Mój elektryk”, trzeba zapłącić uwaga 49 900 zł. Cena szokuje? W końcu to chiński elektryk.

Model Spring to zdaniem Dacii niekończące się pasmo sukcesów. Od debiutu w 2021 roku sprzedało się 140 tys. Samochodów. Trzeba jednak pamiętać, że Dacia Spring to auto, które wymyślone było na rynki azjatyckie. Produkowane jest wspólnie przez Renault i koncern Dogfeng w Chinach, a sprzedawane na wielu rynkach pod różnymi nazwami m.in. Renault K-ZE, Dongfeng EV EX1 Pro czy Nano Box.

Pierwsza generacja Springa nie zachwycała ani osiągami, ani jakością wykonania, ani zasięgiem. Trudno się dziwić, to auto wymyślone jako pojazd do carsheringu. Ostatecznie jednak Spring trafił do sprzedaży, a po gruntownym faceliftingu ma oczarować także europejskich klientów indywidualnych.

Warto także pamiętać, że jeszcze niedawno Dacia Spring sprzed liftingu, została wyceniona na ponad 106 tys. Zł. Skąd nowa cena? Albo to największa obniżka w historii polskiej motoryzacji, albo ktoś w Dacii wreszcie przejrzł na oczy.

Prawie jak Duster

Nowa Dacia Spring zadebiutowała na tegorocznych targach w Genewie. Otrzymała nową stylistykę i nowe wyposażenie. Materiały są teraz lepszej jakości, podobne nawet jak w większej Dacii Duster. Całe auto może się podobać, ma kilka ciekawych elementów jak przedni grill, reflektory Led nawiązujące do innych modeli marki.



Co jednak najważniejsze pod maskę trafił nowy silnik. Obok dostępnego już 45 konnego silnika elektrycznego (wcześniej 44 KM) do wyboru jest mocniejszy, 65-konny silnik. Jeśli ktoś spodziewa się jednak sportowych emocji, będzie rozczarowany. Sprint do setki zajmuje mu niespełna 14 sekund. To i tak wynik lepszy od dotychczasowego. W przypadku słabszego napędu pierwsza setka pojawi się po upływie około 20 sekund.

Masa auta wzrosła zalewie o 6 kg i wynosi 984 kg. To niewiele, ale coś za coś. Bateria litowo-jonowa (72 cele) jest tej samej pojemności, co u poprzedniczki i wynosi 26.8 kWh. Pozwala na przejechanie 230 km, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę średnie zużycie energii na poziomie 14,6 kWh na setkę, jakie deklaruje Dacia, dystans maleje do 180 km. Tak mały zasięg to jednak przemyślana strategia. Dacia Spring jest małym i lekkim autem elektrycznym przeznaczonym do jazdy po mieście. Dzięki temu udało się także uzyskać tak niską cenę.

Poniżej 50 tys. zł.

Ile zatem kosztuje najtańszy elektryk na naszym rynku? Dacia spring ze słabszym silnikiem w podstawowej wersji wyposażenia Essential kosztuje 76 900 zł. Jeśli uwzględnimy dopłaty z programu „Mój elektryk” w wysokości 18 750 zł lub 27 000 z kartą dużej rodziny, cena spadnie do 49 900 zł.

Nieco bogatsza odmiana Expression dostępna jest już wyłącznie z mocniejszym silnikiem i została wyceniona na 86 tys. zł. Najbogatsza odmiana Extreme nadal z baterią o pojemności 26,8 kWh to wydatek 90 600 zł.

Auto dostępne jest w 6 kolorach nadwozia, w tym w unikalnych odcieniach Beżowym Safarimi Czerwonym Brick.

System Media Control, montowany w standardzie w wersjach Essential i Expression, jest systemem multimedialnym obsługiwanym za pomocą przycisków na kierownicy z wyświetlaniem informacji multimedialnych i połączeń telefonicznych na ekranie cyfrowego zespołu zegarów. W jego skład wchodzą również dwa głośniki, złącze Bluetooth i port USB.

Sporo systemów

System Media Nav Live, instalowany w standardzie w wersji wyposażeniowej Extreme bądź w opcji wersji Expression, posiada duży, centralny 10-calowy ekran dotykowy z wbudowanym pakietem nawigacji satelitarnej z dostępem do Internetu (8-lat darmowej subskrypcji), obejmującym informację o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i systematycznie aktualizowaną mapę Europy. Ponadto umożliwia on bezprzewodową obsługę aplikacji Apple CarPlay i Android Auto. System Media Nav Live jest oferowany z dwoma portami USB-C.

Nowa Dacia Spring została także doposażona w systemy wspomagania prowadzenia: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).

Auto wyposażone jest także w przycisk „My Safety” umożliwiający kierowcom konfigurowanie systemów wspomagania prowadzenia.

Przeczytaj również
Popularne