Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Wyjść z cienia - Nissan Ariya 87 kWh Evolve

Śmiała stylistyka, przestronne i przytulne wnętrze oraz sprawny napęd nie wystarczyły, aby Nissan Ariya przebił się szerzej na rynku aut elektrycznych w Polsce. Trochę nas to zaskoczyło.

Ariya – SUV-coupe Nissana – powstał na bazie platformy CMF-EV. Ma długość 459,5 cm, a więc zaliczany jest do aut elektrycznych segmentu D. Rywalizuje m.in. z Volkswagenem ID.4, Škodą Enyaq iV oraz Hyundaiem Ioniq 5. Ariya prezentuje się oryginalnie na tle konkurencji pod względem wizualnym i nie przypomina również żadnego innego modelu z gamy Nissana. Masywną sylwetkę udało się nieco zamaskować czarnymi tworzywami w dolnych partiach nadwozia i na nadkolach oraz dużymi kołami o średnicy 19 lub 20 cali, zależnie od wersji.

 

W kabinie jest jeszcze ciekawiej

Bardzo dobre wrażenie robi wnętrze Nissana. Kabina imponuje przestrzenią, tak dla pasażerów przednich foteli, jak i tylnej kanapy. Płaską podłogę pokryto grubym dywanem, co jest rozwiązaniem praktycznie niespotykanym u rywali. Z przodu zamontowano minimalistyczną deskę rozdzielczą, która zgrabnie wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Haptyczne przyciski wyglądają jakby były laserowo wypalone w jednolitej, płaskiej plastikowej powierzchni przypominającej fakturą drewno. Wygląda to niezwykle estetycznie. Ich używanie wymaga jednak pewnego wyczucia. Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Pod 12,3-calowym ekranem multimediów i panelem podstawowych przycisków mamy pustą przestrzeń. Między siedziskami znajduje się przesuwana elektrycznie konsola i wysuwany stolik, który pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro. Ciekawostką jest obecność przed pasażerem wysuwanej elektrycznie szuflady. Obraz w lusterku może wyświetlać się w sposób tradycyjny. Tyle że wówczas widok do tyłu znacząco ograniczają nam zagłówki kanapy. Możemy więc przełączyć się i obserwować w lusterku wstecznym obraz z tylnej kamery. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 468 litrów. Co ważne, Ariya ma możliwość holowania przyczepy, choć w naszej wersji dość skromną. Przyczepa hamowana może ważyć zaledwie 600 kg. W wersji z napędem na cztery koła jest to już 1500 kg.

Ergonomia i jakość zastosowanych materiałów są bez zarzutu. Obsługa pojemnościowej kierownicy, z czujnikami dotyku, wymaga przyzwyczajenia. Mamy możliwość sterowania niektórymi funkcjami głosowo, ale jedynie używając bardzo prostych komend.

 

Cztery wersje silnikowe

W polskiej ofercie znajdziemy cztery wersje, w tym dwie z przednim napędem. Podstawowy wariant oferuje moc 218 KM i jest dostępny wyłącznie z zestawem akumulatorów o pojemności 63 kWh netto. Mocniejszy przednionapędowy wariant (242 KM) ma już w podwoziu zestaw akumulatorów o pojemności 87 kWh netto. Ten sam zestaw znajdziemy też w najmocniejszej wersji z napędem na cztery koła e4ORCE o mocy 306 KM lub 394 KM.

Ariya z mniejszym zestawem akumulatorów trakcyjnych może przejechać na jednym ładowaniu 403 km wg WLTP. Większy zestaw akumulatorów pozwoli Nissanowi na przejechanie 520 km w wersji przednionapędowej lub 490 km w wariancie e4ORCE (wg WLTP). Egzemplarz, z przednim napędem i większym zestawem akumulatorów, oferował realny zasięg ok. 370 km. Pozwala on na osiągnięcie prędkości od 0 do 100 km/h w czasie 7,6 sekundy i podróż z prędkością 160 km/h. Subiektywne odczucia przy przyspieszaniu są znakomite. Pojazd rozpędza się z typową dla elektryków lekkością. Nawet na suchej nawierzchni nie tak trudno zerwać trakcję. Układ jezdny jest zdecydowanie nastawiony na oferowanie jak najwyższego komfortu tłumienia nierówności. Układ kierowniczy daje niezłe wyczucie pojazdu. W trybie Sport spada siła jego wspomagania, ale nie łączy się to z poprawą jego responsywności. Podczas nagłej zmiany kierunku ruchu samochód zachowuje stabilność, choć wyraźniej się przechyla. Interesującą funkcją jest e-Pedal pozwalający na jazdę samochodem przy użyciu tylko pedału gazu. Jego zwolnienie powoduje natychmiastowe wyhamowanie pojazdu. Ariya jest standardowo wyposażona w ładowarkę 7,4 kW. Samochód można ładować prądem stałym o mocy 130 kW.

Ariyę wyposażono w system ProPILOT z Navi-link, który oferuje więcej funkcji w stosunku do oryginalnego systemu wprowadzonego po raz pierwszy właśnie w modelu Leaf. Na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki technologia ta poprawia płynność jazdy autostradą bez zmiany pasa ruchu. W połączeniu z systemem nawigacji i mapami może ona również korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. System może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania.

Niższe ceny

Przy każdym spotkaniu z elektrycznym crossoverem Nissana – Ariya – uderzało nas to, jak poprawnym i dobrze pomyślanym jest on samochodem. Spodziewalibyśmy się wyników sprzedażowych na poziomie setek sztuk rocznie. Tymczasem w ub.r. zarejestrowano zaledwie 80 tych samochodów, co dało modelowi 46. miejsce na liście najpopularniejszych aut elektrycznych w Polsce. Od momentu debiutu w 2022 roku, w czasach szalejącej inflacji, prezentowany topowy wariant Evolve z akumulatorami o pojemności 87 kWh… staniał o 7 tys. zł. Obecnie kosztuje 252 900 zł. Ceny podstawowego modelu Ariya z akumulatorami 63 kWh, tak jak dwa lata temu, zaczynają się od 209 900 zł. Warto rozważyć Ariyę z napędem na cztery koła, jeśli np. zamierzamy korzystać z cięższych przyczep. Ta wersja kosztuje już 239 900 zł. Słabe wyniki sprzedażowe to wynik przede wszystkim presji konkurentów. I nie chodzi tylko o Teslę rozstawiającą prawie całą konkurencję po kątach. W ub.r. mocno namieszało w statystykach Audi, które w dobrych promocjach oferowało model q4 e-tron w cenach od ok. 190 tys. zł.

Ariya (2WD) Evolve

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4595/1850/1660 2775

Masa własna w kg

2000

Pojemność bagażnika w l

468

Pojemność akumulatorów w kWh netto

87

czas ładowania w min.: 7,4 kW/22 kW/130 kW

750/270/30

Moc w kW/KM

187/242

Maksymalny moment obrotowy w Nm

300

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,5 s

Prędkość maksymalna w km/h

160 km/h

Zasięg wg WLTP w km

520

Cena w zł

252 900

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Nissan Ariya 87 kWh Evolve

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 30.05–6.06. 2023

Ile: 500 KM

Przytulność kabiny, nowoczesny sznyt wnętrza, płaska podłoga kabiny, komfort jazdy.

Względnie wysokie zużycie energii, przeciętna jakość obrazu z kamer.

Przeczytaj również
Popularne