FMT_2017

Relacja ze szkolenia Fleet Management Training 2017

13 października 2017

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z FLEET MANAGEMENT TRAINING 2017
W dniach 4-6 października br. 130 specjalistów branży flotowej spotkało się w Białce Tatrzańskiej, żeby zdobywać praktyczną wiedzę, dzielić się doświadczeniami oraz testować najnowsze samochody firmowe – spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

Fleet Managment Training to coroczne spotkanie, w którym biorą udział fleet managerowie, przedstawiciele dużych korporacji i spółek skarbu państwa oraz osoby zrządzający parkami samochodowymi. Ciekawe tematy szkoleniowe przyciągają uczestników jak magnes, dlatego sala konferencyjna, tak jak w ubiegłych latach, wygrywała pod względem popularności z atrakcjami, jakie oferuje nasza baza szkoleniowa, hotel Bania.

Pierwszego dnia, tuż po obiedzie rozpoczął się cykl wykładów. Jako pierwszy wystąpił Robert Polak, kierownik działu napraw mechanicznych Carefleet S.A. Przekonywał praktyków, jak ważną rolę odgrywają oni w łańcuchu współzależności z firmą CFM-ową w obszarze serwisowania floty pojazdów oraz jak usprawnić wzajemne relacje. Temat usług serwisowych, z naciskiem na standaryzację obsługi rozwinął drugi z prelegentów, Adam Karpiński. Wykorzystując doświadczenie i pozycję zawodową, którą daje mu stanowisko Dyrektora Zarządzającego siecią serwisów Motointegrator należących do Grupy Inter Cars, przekonywał że niezależne serwisy tak samo profesjonalnie, jak autoryzowane importerskie obsługują dziś swoich klientów. Serwisy niezależne swoją liczebnością wielokrotnie przewyższają te autoryzowane. Warsztaty sieciowe oferują dziś wysoką skuteczność napraw i coraz wyższe standardy obsługi. Serwisowanie pojazdów to konik drugiego z prelegentów. Ta dobra alternatywa dla ASO, pozwala znacząco obniżyć koszty. Temat finansowy poruszyła też Małgorzata Kublik z firmy Firts Stop/Bridgestone. W sposób skuteczny przekonywała uczestników szkolenia, że dobra opona i sprawnie działające serwisy ogumienia pozwalają obniżyć całkowite koszty eksploatacji. Ten temat to z kolei woda na młyn dla Pawła Grabarczyka, dyrektora handlowego w firmie Eurotax. Na licznych przykładach tłumaczył on naszym gościom, jaki wpływ na wartość rezydualną będą miały samochody elektryczne oraz carsharing. Rzeczywistość rynkowa mocno się zmienia i tego typu rozwiązania oraz produkty wpłyną już wkrótce na cały rynek pojazdów używanych. O tym, że stanie się to szybciej niż nam się wydaje przekonywał Tomasz Tonder, PR Manager marki Volkswagen. Pierwszy łatwo dostępny samochód (bo w cenie Golfa TDI), o napędzie elektrycznym i zasięgu aż 600 km ma się pojawić na rynku już za 3 lata. Te informacje wywołały burzliwą dyskusję, w którą włączyli się czynnie przedstawiciele Renault oraz BMW.

Prelegenci i uczestnicy byli tak pochłonięci tą tematyką, że niemal zapomnieli o uroczystej kolacji, podczas której wyłoniony został zwycięzca konkursu magazynu Fleet i marki Volkswagena – „Eco-driving Arteonem”. Pokonał on trasę z Warszawy do Białki Tatrzańskiej za kierownicą 280-konnego Volkswagena Arteona uzyskując średnie spalanie 6,2 l/100 km. Musimy przyznać, że fleet manager, który uzyskuje tak znakomite wyniki zużycia paliwa ma prawo dyscyplinować kierowców użytkujących samochody w swojej firmie.

Podczas długiego wieczoru uczestnicy i partnerzy szkolenia mieli mnóstwo okazji do rozmów, wymiany doświadczeń, dzielenia się radościami i troskami związanymi z pracą.

Drugiego dnia, po śniadaniu rozpoczęliśmy od tematów bardzo poważnych, bo od zagadnień związanych z Kodeksem Pracy. Szybko okazało się, że Pani Mecenas Agnieszka Szczodra – Hajduk z Kancelarii Hogan Lovells, potrafi o tak ścisłej tematyce opowiadać w sposób bardzo obrazowy i przystępny. Po dwugodzinnym wykładzie w małym palcu mamy wiedzę dotyczącą odpowiedzialności kierowców za powierzone mienie, wzajemnych relacji (praw i obowiązków) pomiędzy pracodawcą a pracownikiem oraz czy korzystanie z carsharingu jest obciążone jakimś ryzykiem.

Następnie na temat zasadności tankowania paliw dobrej jakości oraz korzyści wynikających z używania kart paliwowych opowiadali panowie Robert Kapica i Marcin Gierwatowski z firmy Lotos Paliwa Sp. z o.o. O tym, jak zarządzać kosztami zmiennymi oraz całkowitych kosztach użytkowania w usługach związanych z najmem długoterminowym opowiadał w sposób bardzo sugestywny ekspert i praktyk – Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu LeasePlan Polska. Okazuje się, że aby móc utrzymywać stałą wysokość rat za użytkowanie auta, i to przez wiele lat, mimo wzrastających cen związanych z ubezpieczeniem i serwisowaniem pojazdów, trzeba mieć ogromną wiedzę i znajomość rynku. Ostatnim z prelegentów był Wojciech Drzewiecki, Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, który zaskoczył wszystkich przekonaniem, że aby kupować samochody i mądrze je wybierać, wcale nie trzeba odwiedzać salonów sprzedaży samochodów. Można to zrobić nie ruszając się zza biurka. Porównanie ofert on-line jest nie tylko wygodniejsze, ale też korzystniejsze.

Po takiej porcji merytoryki, przyszedł czas na jazdy testowe. 66 uczestników szkolenia zdecydowało się skorzystać z 23 samochodów wyposażonych w silniki benzynowe, Diesla, elektryczne oraz tych, z napędem hybrydowym. Zupełnie nie zaskoczyło nas to, że najczęściej testowane były właśnie hybrydy i elektryki. W drugiej kolejności wybierane były nowości rynkowe. Łącznie, w czasie 5 godzin nasi uczestnicy przejechali 1315 km.

Kolacja drugiego dnia była świetną okazją do refleksji, wyrażenia opinii na temat testowanych aut oraz rozmów z importerami, którzy użyczyli je do naszych testów. Przedstawiciele BMW, Citroëna i Peugeota, Hyundaia, Renault, Volkswagena i Volvo, a wiec marek samochodowych biorących udział w naszym szkoleniu, nie kryli zadowolenia z rozmów odbytych w kuluarach.

Relację kończymy banałem – zawsze warto się spotykać. Najbliższa okazja nadarzy się już 22 listopada br. w Warszawie, gdzie odbędzie się IX edycja największych targów biznesowo – motoryzacyjnych Fleet Market 2017.

S. K.