07 grudnia 2011
Fleet Market to targi flotowo-motoryzacyjne, podczas których prezentowano najnowsze oferty usług i produktów z branży CFM i automotive - w tym aż 12 premier motoryzacyjnych! Ale targi Fleet Market to także wiedza, idee, doświadczenia i interesujące wykłady i prezentacje merytoryczne. Poruszono w nich kwestie istotne dla flotowców, ale prelegenci omówili też tematy, które związane są z przyszłością całej branży motoryzacyjnej dotyczą wszystkich kierowców. Zwieńczeniem tej części eventu była burzliwa debata poświęcona przyszłości motoryzacji.
Od początku – pierwszy wykład rozpoczął się o 8:50, ale mimo wczesnej pory zgromadził pokaźną liczbę słuchaczy. Nic dziwnego – prowadził go mł. ins. Wojciech Pasieczny z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Ci, którzy bywali już na organizowanych przez nas imprezach takich jak poprzednie edycje targów Fleet Market, lub szkolenia dla fleet managerów z cyklu Fleet Academy, znają już na pewno Pana Wojciecha i wiedzą, że na jego wykładzie zawsze warto być od początku do końca. Słuchaczy na tegorocznym Fleet Market inspektor Pasieczny także nie zawiódł. Tym razem licznie zgromadzeni goście mogli dowiedzieć się kto, w jaki sposób i w jakich okolicznościach może zatrzymywać kierujących pojazdami w Polsce i jakie uprawnienia do kontrolowania i zatrzymywania pojazdów mają poszczególne służby mundurowe. Sporo bardzo konkretnej i przydatnej wiedzy zwłaszcza, że przepisy się zmieniają i mało osób jest z nimi na bieżąco.
Po inspektorze Pasiecznym mikrofon i słuchaczy przejęła Pani Dorota Walerjan doradca podatkowy z kancelarii Hogan Lovells. Jej wykład był skierowany do węższego grona słuchaczy i dotyczył prawnych i podatkowych konsekwencji oddania samochodu służbowego pracownikowi do używania prywatnego. Temat okazał się na tyle interesujący dla słuchaczy, że 20 min. przerwy, która była przewidziana w harmonogramie, została po wykładzie Pani Doroty Walerjan w całości wykorzystane na pytania ze strony słuchaczy i wymianę wizytówek z prowadzącą. Jak widać ten aspekt zarządzania flotą zawsze budził wiele kontrowersji, co potwierdziła sama Pani Dorota Walerjan. Kolejna prezentacja przypadła Jurandowi Filipczykowi, dyrektorowi zarządzającemu Centrum Technicznym Grupy Masterlease, który z kolei poruszył temat sprzedaży samochodów pokontraktowych – najkorzystniejsze form i rozwiązania w takiej sprzedaży. Skupił się również na aspektach prawnych. Filipczyk, przedstawił plusy i minusy takich rozwiązań, jak sprzedaż auta pracownikowi, skorzystanie z profesjonalnych firm remarketingowych, sprzedaż przez internet czy nawet eksport takich samochodów. Poruszył też temat czynników wpływających na wartość rezydualna samochodów.
Kolejny wykład również odnosił się do sfery prawnej. Prowadził go Jakub Faryś – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, a jego temat brzmiał: "Możliwe zmiany aktów prawnych i ich potencjalny wpływ na rynek flotowy w 2012 roku, z uwzględnieniem ustawy o podatku VAT." Nic dziwnego, że ta tematyka również spotkała się z bardzo żywym zainteresowaniem ze strony słuchaczy – wszak te kwestie dotyczą wszystkich z nas, a każda informacja którą możemy uzyskać – zwłaszcza z tak wiarygodnego źródła – jest na wagę złota. Żal tylko, że od lat Prezes Faryś walcząc z absurdami prawnymi i legislacyjnymi nie może odnieść największego sukcesu, czyli możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od nowych samochodów i odliczenia VAT-u zawartego w cenie paliwa. Wyliczenia, które przy współudziale wielu znamienitych i niezależnych instytucji podawał PZPM do tej pory nie znajdują zrozumienia u ekip rządzących. Jako ostatni w tym bloku swoją prezentację przedstawił Piotr Pecko – kierownik ds. kluczowych klientów PC NET SERVICE Stocerz Sp. j. Wykład dotyczył nowoczesnych rozwiązań teleinformatycznych w służbie fleet managera. Była to prezentacja oparta na konkretnych przykładach i pokazała jak bardzo najnowsze technologie mogą ułatwić zarządzanie flotą, a przede wszystkim przyczynić się do oszczędności.
Po wykładzie Piotra Pecko przeszliśmy do drugiego bloku – niejako przygotowującego nas do nadchodzącej debaty, która była punktem kulminacyjnym. Weszliśmy więc w tematykę ekologii (ale także i powiązanej z nią ekonomii) we flotach – ze szczególnym uwzględnieniem tematu samochodów elektrycznych. Jako pierwszy temat wyjaśnił Piotr Włodarczyk – dyrektor handlowy w firmie Eurotax Glass's Polska Sp. z o. o. Poruszył kwestie całkowitych kosztów użytkowania samochodu elektrycznego, oraz jego wartości rezydualnej. To ważne, bo wokół ekonomicznych aspektów użytkowania samochodów elektrycznych narosło wiele mitów. Bardzo dobrze, że ktoś kompetentny, podpierając się konkretnymi danymi, mógł te mity rozwiać. Niestety, póki co o wartości rezydualnej samochodów elektrycznych nie można powiedzieć za wiele, ponieważ nie są one aż tak długo na rynku polskim, aby sprawdzić jaką cenę mają po okresie eksploatacji. W temacie samochodów elektrycznych pozostał, chociaż o nieco innych aspektach opowiadał następny prelegent - Jan Żylewicz (Country Training Manager Raytheon Professional Services; trener techniki samochodowej, inż. ds. mechaniki precyzyjnej), który przedstawił pokrótce skąd wzięła się, jak ewoluowała i do czego doszła finalnie koncepcja samochodów elektrycznych. Do jakich klientów skierowane są i jak sprawdzają się wszelkie połączenia silników spalinowych z elektrycznymi. Tak rozgrzani słuchacze byli już gotowi do świadomego uczestnictwa w punkcie kulminacyjnym części merytorycznej, czyli debatę której temat brzmiał: "Ekologiczne napędy, a Polska rzeczywistość podatkowa. Do jakich napędów będzie należała przyszłość motoryzacji: silniki spalinowe i downsizing, hybrydy, ogniwa paliwowe, auta elektryczne, gaz CNG? Jaki napęd jest opłacalny w polskiej rzeczywistości, na czym zaoszczędzimy, a co na pewno się nie opłaca? Czy polskim firmom opłaca się być eco? Podejmowanie działań ekologicznych bez dostępu do dostatecznych rozwiązań w warunkach polskiej legislacji.
W debacie, która poprowadził Wojciech Drzewiecki z SAMAR'u wzięło udział 11 ekspertów posiadających bardzo szeroką wiedzę w temacie: Jan Żylewicz (trener techniki samochodowej, inż. ds. mechaniki precyzyjnej; Country Training Manager Raytheon Professional Services), Piotr Włodarczyk (dyrektor handlowy w firmie EurotaxGlass's Polska Sp. z o.o.), Jakub Faryś (prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), Jacek Częścik (prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych), Paul Gogoliński (dyrektor Zarządzający Business Lease Poland Sp. z o.o.), Paweł Wideł (dyrektor ds. kontaktu z rządem, General Motors Poland Sp. z o.o.), Grzegorz Czarnecki (dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej, Masterlease, Futura Leasing i Prime Car Management), Hubert Stańczyk (kierownik sprzedaży korporacyjnej w Toyota Motor Poland), Radosław Kraciuk (kierownik ds. Floty w Grupie Eurocash), Roman Kantorski (prezes Polskiej Izby Motoryzacji), Andrzej Sugajski (dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu) i Wojciech Przybylski. (zastępca dyrektora ds. techniki i współpracy międzynarodowej Instytutu Transportu Samochodowego
Teraz, z perspektywy czasu i z opinii zebranych po debacie wiemy jedno – była za krótka. Jednak nawet gdyby była zaplanowana na cały dzień, prawdopodobnie tacy prelegenci, dysponujący taką wiedzą i tak nie wyczerpaliby tematu. Wnioski, chociaż różne i wielotorowe były niezbyt optymistyczne. Na razie samochody ekologiczne, a w szczególności elektryczne są w powijakach. Jednak obecne tempo rozwoju technologii ekologicznych, w ciągu kilkunastu lat doprowadzi do takiego etapu, że samochody te będziemy regularnie widywać we flotach. Przyszłość leży w naszych rękach i choć nie jest to łatwe – należy inwestować w ekologiczne napędy i mieć nadzieję, że państwo wreszcie wesprze te działania.