Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Syrena Meluzyna R - polska premiera

Meluzyna R, zaprezentowana podczas Rajdu Barbórka, jest dowodem na to, że próba stworzenia polskiej marki motoryzacyjnej Syrena wychodzi poza sferę zapowiedzi i komputerowych wizualizacji.

Syrena_ (5)Nieludzko prymitywny, awaryjny i będący źródłem ciągłych utrapień dla właścicieli - takim samochodem była produkowana od końca lat 50. aż do 1983 roku Syrena. Ówczesna fatalna opinia o Syrenie do dziś wyparowała ze świadomości Polaków niemal całkowicie. Obecnie ten pierwszy powojenny krajowy samochód osobowy jest postrzegany niemal wyłącznie pozytywnie, z wielką sympatią i nostalgią. Ten sentyment Polaków zauważył i postanowił przekuć w biznes Arkadiusz Kamiński, który w 2013 roku powołał spółkę AK Motors. Nabyła ona od FSO S.A. wyłączne prawa do produkcji, rozwoju, marketingu i sprzedaży samochodów pod marką Syrena. Od tego czasu firma prezentowała liczne komputerowe wizualizacje jak mogłyby wyglądać nowe modele Syreny, a niedawno także model w skali 1:5. Pierwszą próbą wyjścia poza sferę obietnic było stworzenie prototypu rajdowej Syreny oznaczonej dodatkową nazwą Meluzyna R, która miała swoją premierę podczas tegorocznej edycji Rajdu Barbórka. Syrena_ (2)Przygotowanie takiego pojazdu nie było szczególnie trudne. Wystarczyło znaleźć specjalistyczną firmę, która przygotowuje pojazdy rajdowe, przesłać jej projekt nadwozia, a następnie umiejętnie połączyć przygotowane wg wskazówek nadwozie z laminatu z odpowiednią konstrukcją pojazdu rajdowego. Prototyp rajdowej Syreny Meluzyny R stworzyła firma Proto Cars Sp. z o.o. należąca do kierowcy rajdowego Pawła Dytki - specjalizująca się w projektowaniu oraz wykonawstwie nietypowych aut do sportu samochodowego. Firma Proto Cars buduje i przygotowuje na trasy rajdowe głównie samochody marki Mitsubishi, a jednym z ostatnich jej dokonań była rajdowa wersja modelu Space Star.
Syrena Meluzyna R powstała w oparciu o konstrukcję rurową oraz zawieszenie stosowane w samochodach rajdowych grupy N. Sercem pojazdu jest 2-litrowy turbodoładowany silnik rajdowego Mitsubishi Lancera o mocy 400 KM. Z tego modelu pochodzi również skrzynia biegów, która przenosi moment obrotowy na cztery koła Syreny. Ten ważący ok. 1100 kg pojazd rozpędza się do setki w 3,8 sekundy. Meluzyna R w tej formie ma być propozycją dla kierowców rajdowych na sezon 2016. Syrena_ (8)Plany firmy AK Motors nie ograniczają się jedynie do budowy aut rajdowych wykorzystujących projekt nadwozia Syreny. Uczestnictwo w rajdach ma służyć głównie promocji marki Syrena oraz rozwojowi koncepcji budowy szosowego modelu pod tą marką. Jeśli za zupełnie realne uważamy plany budowy pojedynczych pojazdów rajdowych, tak do szumnych planów produkcji seryjnej tego pojazdu podchodzimy bardziej sceptycznie. To zupełnie inna bajka wymagająca potężnego zaplecza inżynierskiego, finansowego i logistycznego. Nie jest powiedziane, że w dzisiejszym świecie uruchomienie nawet małoseryjnej produkcji firmie AK Motors się nie uda. Być może taki projekt przyciągnąłby uwagę chińskich ekscentrycznych biznesmenów zainteresowanych wykreowaniem głębszej tożsamości dla swoich nowych samochodów. Biorąc pod uwagę potencjał ludzki i finansowy tamtejszych producentów oraz współczesne próby wskrzeszania legendarnych marek przez firmy z Państwa Środka (np. Borgward) są na to szanse. Realna byłaby zatem produkcja tego pojazdu w Chinach i w mniejszej skali w Polsce - czego firmie AK Motors, oraz wielu Polakom spragnionym własnej marki motoryzacyjnej, szczerze życzymy.

PD

Przeczytaj również
Popularne