Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mocne wejście - pierwsza jazda Fiatem Tipo

Jak kania dżdżu Fiat potrzebował nowego kompaktowego modelu, którym mógłby wrócić do łask przedsiębiorców i klientów flotowych. Tym samochodem może stać się premierowe Tipo - pojazd dobrze skalkulowany cenowo, funkcjonalny i dobrze jeżdżący.

DSC_6504Po premierowym modelu Tipo widać, że Fiat zmienił podejście do segmentu kompaktów w Europie. Kiedyś Włosi próbowali nawiązywać walkę z tuzami segmentu C, jak Focus, Astra czy Golf, modelami Stilo i Bravo, jednak zawsze wracali na tarczy. Modele te, choć technicznie udane, nie cieszyły się wzięciem, głównie z racji poziomu cen i gorszego postrzegania niż rywali. Zamiast kolejny raz kopać się z koniem Fiat postanowił tym razem wrócić do korzeni i zaoferować kierowcom samochody, w których budowie był specjalistą. Fiat, oprócz budowy miejskich samochodów, słynął przecież z tworzenia prostych, funkcjonalnych i niedrogich modeli popularnych. Na mniej zamożnych rynkach takie modele jak premierowe Tipo Sedan mogą się okazać strzałem w dziesiątkę.

Pełne miękkich linii i wyobleń nadwozie sedana Fiata prezentuje się nowocześnie i elegancko nie zdradzając wyglądem, że jest w istocie niedrogim i prostym samochodem. Nowe Tipo możemy już nazwać pełnoprawnym modelem segmentu C, w odróżnieniu od Linei zaliczanej do segmentu B+. Co prawda nowość Fiata jest o 3 cm krótsza od Linei (453 cm), ale aż 6 cm od niej szersza (179 cm), czyli ma dokładnie taką samą szerokość jak Volkswagen Golf. Rozstaw osi Tipo również jest przyzwoity - 263,6 cm, czyli 3 cm więcej niż w Linei.

DSC_6500Wnętrze Tipo robi dobre wrażenie. Prosta deska rozdzielcza co prawda nie wyznacza trendów motoryzacyjnej mody, ale jest funkcjonalna. Wszystkie przełączniki mamy pod ręką, nie brakuje praktycznych uchwytów na napoje, a w bogatszych wersjach możemy korzystać z ekranu dotykowego o symbolicznej przekątnej 5-cali. Docenimy także wygodę foteli oraz tworzywa w kabinie, które są wyższej jakości od tych jakie znajdziemy w Skodzie Rapid czy Peugeocie 301. Wspomnianą konkurencję nowość Fiata bije na głowę w zakresie ilości miejsca dla pasażerów drugiego rzędu, a ten parametr na pewno nie umknie uwadze taksówkarzy. Sedan włoskiej marki dysponuje także pokaźnym bagażnikiem o pojemności 520 litrów.

Tipo będzie oferowane z jednym z czterech silników. Dwa z nich to jednostki benzynowe 1.4 16v Fire/95 KM (127 Nm/4500 obr./min) oraz 1.6 E.torQ/110 KM (152 Nm/4500 obr./min). Słabsza jednostka przenosi napęd na przednie koła poprzez manualną 6-biegową skrzynię, a mocniejsza wyłącznie poprzez skrzynię automatyczną. W ofercie Fiata nie zabraknie diesli: 1.3 Multijet o mocy 95 KM (200 Nm/1500 obr./min.) oraz 1.6 Multijet o mocy 120 KM (320 Nm/1750 obr./min). Obie współpracują z odpowiednio pięcio-i sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi.

Cennikowi Tipo bliżej jest do aut segmentu B. Aby wyjechać tym modelem z salonu wystarczy 42 600 zł. Już w tej wersji wyposażeniem seryjnym są m.in. klimatyzacja manualna, radio z portem USB, centralny zamek sterowany pilotem w kluczyku oraz elektrycznie sterowane szyby przednie. Podstawowy wariant ogołocony został jednak z kurtynowych i bocznych poduszek powietrznych, środkowego zagłówka z tyłu czy dzielonego oparcia kanapy, które to elementy są w standardzie innych wersji Tipo. Ponieważ ma być to tani i popularny samochód na liście opcji nie znajdziemy takich "ekstrasów" jak adaptacyjny tempomat, czujników wykrywających pojazdy w martwym polu, asystenta parkowania czy układu hamowania awaryjnego.

tylNa rozpoczęcie sprzedaży Fiat przygotował specjalne wersje swojego sedana, czyli Opening Edition (ceny od 49 100 zł) oraz Opening Edition Plus (od 51 100 zł), które charakteryzują się bogatym wyposażeniem standardowym. W droższym wariancie w wyposażeniu znajdziemy m.in. w 17-calowe felgi aluminiowe, czujniki parkowania, tempomat czy kierownicę pokrytą skórą. Mniejszy, znacznie gorzej wykończony, ale mocniejszy Peugeot 301 kosztuje co najmniej 57 500 zł.

Biorąc pod uwagę rozmiary Fiata Tipo, jego wyposażenie i cenę oraz właściwości jezdne włoski sedan jest obecnie jedną z ciekawszych propozycji w grupie niedrogich samochodów. Jeśli kolejne wersje nadwoziowe Tipo, czyli hatchback i kombi, które zadebiutują w najbliższych miesiącach, będą wycenione podobnie to Fiat ma szansę na wyraźny awans w statystykach sprzedaży. Pytanie czy klienci, którzy masowo w ostatnich latach odchodzili od Fiata (głównie z powodu braku produktów), ponownie będą skłonni do tej marki powrócić?

Więcej informacji o nowości Fiata przeczytacie Państwo w marcowym numerze magazynu FLEET.

Przeczytaj również
Popularne