szereg2016

Dlaczego warto kupić używane auto po tzw. wynajmie długoterminowym?

18 maja 2017

Zakup samochodu używanego to niejednokrotnie czasochłonny i skomplikowany proces. Bez odpowiedniej wiedzy i przygotowania może często pociągać za sobą nieprzewidziane koszty oraz problemy, wynikające np. z nieplanowanych napraw nabytego pojazdu. Powszechnie uważa się, że pewność co do faktycznego stanu używanego auta może zagwarantować nam zakupienie samochodu, którego historię dotychczasowej eksploatacji dobrze znamy, a więc np. od członków rodziny, znajomych, czy sąsiada. Jest to najbardziej pożądana cecha aut na rynku wtórnym, którą obecnie posiadają już jednak w Polsce nie tylko pojazdy nabywane od przysłowiowych znajomych. Mogą się nią bowiem również poszczycić samochody poleasingowe, a konkretnie po tzw. wynajmie długoterminowym, gdzie firmy – wcześniejsi użytkownicy – leasingowały pojazdy wraz z ich pełną obsługą.

szereg7Samochody tego typu legitymują się m.in. pełną historią użytkowania, dokonywanych napraw, rzeczywistym przebiegiem, czy regularnym serwisowaniem. Na dodatek, ich stan jest zawsze potwierdzony opinią firmy rzeczoznawczej. Gdzie poszukiwać samochodów po wynajmie długoterminowym, jakie są ich najważniejsze zalety oraz na co zwracać uwagę przy ich zakupie?

W ubiegłym roku, wg IBRM Samar, Polacy zakupili 2 mln 694 tys. używanych samochodów osobowych. Blisko 1 mln 742 tys. z nich to auta przerejestrowywane, a więc zmieniające swojego właściciela w naszym kraju. Pozostałe prawie 953 tys. pojazdów stanowiły z kolei samochody sprowadzone do Polski
z zagranicy. Wielkość importu aut używanych była w zeszłym roku największa od 9 lat.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), organizacji branżowej skupiającej w Polsce większość firm wynajmu długoterminowego aut, w 2016 r. na polski rynek wtórny trafiło ok. 40 tys. używanych samochodów poleasingowych, użytkowanych w ramach tzw. wynajmu długoterminowego, a więc leasingu operacyjnego z pełną obsługą pojazdów. Każdego roku w Polsce liczba aut używanych po tzw. wynajmie długoterminowym bardzo szybko rośnie, co ma związek z bardzo dynamicznym (średnio 10 – 12% rocznie) rozwojem branży wynajmu długoterminowego w naszym kraju. Obecnie już co piąte nowe auto osobowe nabywane przez firmy i przedsiębiorców jest w Polsce użytkowane właśnie w ten sposób.

Na czym polega ta usługa? Mówiąc w dużym uproszczeniu, przedsiębiorca lub duża firma korzysta ze swoich samochodów służbowych w ramach wynajmu długoterminowego (leasingu operacyjnego
z obsługą), dzięki czemu otrzymuje nie tylko finansowanie swojej floty, ale również jej pełną obsługę
w zakresie administracji oraz serwisu i napraw. Przedsiębiorca finansuje w comiesięcznej racie wyłącznie utratę wartości pojazdów w okresie ich użytkowania (a nie całą wartość auta jak np. w zwykłym leasingu czy w kredycie). W racie, poza samym finansowaniem auta, uwzględniony jest również zryczałtowany koszt serwisowania, napraw, ubezpieczenia, assistance, czy zakupu i wymiany sezonowej opon. Najczęściej spotykany okres eksploatacji samochodów firmowych w wynajmie długoterminowym to 3 – 4 lata. Po tym czasie firma zwraca samochody właścicielowi (firmie wynajmie długoterminowego), a sama może odnowić kontrakt i otrzymać fabrycznie nowe, wybrane przez siebie pojazdy. Zwrócone przez przedsiębiorcę auta poddawane są fachowej i szczegółowej ocenie stanu technicznego przez firmę rzeczoznawczą i następnie trafiają do sprzedaży na rynek wtórny.

Zgodnie z danymi PZWLP średni wiek sprzedawanych w 2016r. samochodów używanych po wynajmie długoterminowym to blisko 3,5 roku (41 miesięcy). Średnia wartość aut tego typu zbywanych w zeszłym roku to z kolei ok. 36,5 tys. zł, natomiast ich średni przebieg wynosił blisko 120 tys. km.

 

Pełen wachlarz marek i modeli, auta często lepiej wyposażone od pozostałych na rynku

Oferta aut używanych po wynajmie długoterminowym obejmuje pełen wachlarz marek i modeli samochodów zarówno osobowych, jak i dostawczych, dostępnych na polskim rynku. Pojazdy te zostały zakupione wyłącznie w polskich sieciach dealerskich i są wolne od wszelkich wad prawnych. Ceny samochodów tego typu są rynkowe, tj. odpowiadają wartościom analogicznych pojazdów na rynku wtórnym i są ustalane z uwzględnieniem m.in. takich parametrów jak przebieg, wyposażenie, czy ogólny stan auta.

Zdecydowanie więcej sprzedawanych samochodów, bo ponad 70%, jest wyposażone w silniki Diesla, co wynika z niższych kosztów eksploatacji we flotach pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi w przypadku większych pokonywanych przebiegów. Ze względu na polityki flotowe firm i wynikające z nich zasady przydzielania samochodów służbowych pracownikom można powiedzieć, że zazwyczaj małe auta miejskie, niższych klas (segment A i B) stanowią dla przedsiębiorców codzienne narzędzie pracy i są zazwyczaj użytkowane przez pracowników odwiedzających np. placówki i punkty handlowe.

W przypadku mniejszych samochodów z segmentu A i B występują zazwyczaj wyższe przebiegi, co jest konsekwencją ich roli w firmach – mówi Michał Cierniak, ekspert PZWLP, Dyrektor Operacyjny LeasePlan Polska. – Wyższe przebiegi mogą się także pojawiać niekiedy w samochodach kompaktowych, a więc bardzo popularnego segmentu C. Zdarza się to już jednak rzadziej niż
w przypadku aut miejskich, ponieważ pojazdy tej klasy, w zależności od polityki flotowej firmy, mogą być używane zarówno przez pracowników niższego szczebla, np. przedstawicieli handlowych, jak i kadrę menadżerską. Mniejsze przebiegi zaś występują w samochodach
z segmentu D oraz wyższych, które są przeważnie wykorzystywane przez pracowników zatrudnionych na wyższych stanowiskach i stanowią dla nich często dodatkowy, pozapłacowy benefit, aniżeli bezpośrednie narzędzie pracy. Oznacza to, że auta te służą pracownikom do dojazdów do pracy, na spotkania służbowe i w znacznej mierze są użytkowane w celach prywatnych. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że są to najczęściej spotykane zasady przydzielania poszczególnych klas samochodów pracownikom, a nie żelazne reguły. Dlatego też zdarzają się wyjątki – auta klasy kompaktowej mogą być użytkowane przez dyrektorów i posiadać niskie przebiegi, a samochody segmentu D mogą stanowić intensywnie wykorzystywane narzędzie pracy np. przez osoby odpowiedzialne za koordynację sprzedaży w danym regionie. Wszystko zależy od polityki firmy w tym zakresie.  

Bardzo często samochody po wynajmie długoterminowym mają bogatsze wyposażenie od przeciętnego, występującego na rynku w danej klasie pojazdów. Dotyczy to przede wszystkim aut mniejszych, niższej klasy.

W momencie, gdy tego typu pojazdy kupuje przeciętny Kowalski, zazwyczaj wychodzi z założenia, że mniejsze auto miejskie powinno być po prostu niedrogie i nie inwestuje w dodatkowe, opcjonalne wyposażenie – mówi Michał Cierniak, ekspert PZWLP, Dyrektor Operacyjny LeasePlan Polska. – W przypadku firm, które użytkują tego typu samochody we flotach i są one zwykłymi narzędziami pracy, podejście w tym zakresie bywa inne. Inwestycja np. w zestaw głośnomówiący, automatyczną klimatyzację, czy też np. dodatkowe systemy bezpieczeństwa jest wówczas traktowana jako inwestycja w komfort i bezpieczeństwo pracy własnych pracowników.

Strona 1 z 212

P.D.

Print Friendly