Elektrisch in allen Segmenten: Daimler gestaltet die Mobilität der Zukunft; smart electric drive, Generation EQ, Vision Van, Mercedes-Benz Future Bus, Mercedes-Benz Urban eTruck 

Electric in every segment: Daimler is shaping the mobility of the future; smart electric drive, Generation EQ, Vision Van, Mercedes-Benz Future Bus, Mercedes-Benz Urban eTruck

Mercedes planuje wysyp elektryków

15 października 2017

W ciągu pięciu lat Mercedes-Benz zamierza wprowadzić do sprzedaży ponad 10 modeli samochodów elektrycznych. Już za trzy lata koncern Daimler będzie na przykład oferował w Europie i Stanach Zjednoczonych Smarty wyłącznie z napędem elektrycznym.

Weltpremiere auf der IAA 2017 in Frankfurt - Mercedes-Benz präsentiert sein erstes voll-elektrisches EQ Konzeptfahrzeug im Kompaktsegment. World première at the 2017 International Motor Show (IAA) in Frankfurt - Mercedes-Benz presents the first, fully electric EQ concept vehicle in the compact car segment.

„Tylko w rozwój gamy naszych aut EQ zainwestujemy ponad 10 mld euro” – mówi Ola Källenius, który od początku br. odpowiada za badania w koncernie Daimler i rozwój Mercedes-Benz Cars. „Do 2022 roku wprowadzimy na rynek więcej niż 10 pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Przeprowadzimy też elektryfikację całego portfolio Mercedes-Benz. W przypadku każdej serii modelowej nasi klienci będą mogli wybrać przynajmniej jedną elektryczną alternatywę – więc łączna liczba takich modeli (hybrydowych lub na prąd – przyp. tłum.) wzrośnie do 50”.

W 2007 r. smart fortwo electric drive uczynił Daimlera pierwszym producentem, który zaoferował produkowane seryjnie auto elektryczne. Dziś w sprzedaży jest już czwarta generacja smarta electric drive. Latem 2017 r. do modeli smart fortwo coupé oraz smart forfour (średnie zużycie energii elektrycznej: 12,9/13,1 kWh/100 km; średnia emisja CO2: 0 g/km) dołączył smart fortwo cabrio z elektrycznym napędem akumulatorowym. Teraz smart, jako pierwsza marka samochodów, planuje systematyczne przestawienie się z silników spalinowych na elektryczne. Od 2020 r. w Europie i USA firma chce sprzedawać wyłącznie modele na prąd.

Firma pracuje nad rozwojem marki EQ z myślą o stworzeniu całego ekosystemu, który poza samymi autami elektrycznymi obejmować będzie kompleksową ofertę w zakresie elektromobilności – od inteligentnych usług i jednostek przechowywania energii dla użytku prywatnego i komercyjnego aż po rozwiązania w dziedzinie ładowania oraz recyklingu. Produkcja pierwszego seryjnego modelu nowej marki EQ – o nazwie EQC – ma ruszyć w fabryce Mercedes-Benz w Bremen w 2019 r.

Podczas niedawnego salonu samochodowego we Frankfurcie Mercedes-Benz zaprezentował prototyp EQA – przykład realizacji strategii marki EQ w klasie aut kompaktowych. Pojazd wyposażono w dwa silniki elektryczne, po jednym z przodu i z tyłu, o mocy systemowej układu napędowego przekraczającej 200 kW. Zmienna dystrybucja momentu obrotowego między osiami zapewnia zróżnicowaną charakterystykę jazdy. O tym, który program układu napędowego jest aktualnie załączony, prototyp EQA informuje za pomocą komunikatów na cyfrowej osłonie chłodnicy.

Przedprodukcyjne egzemplarze GLC F-CELL stanowią z kolei wyraźny sygnał koncernu Daimler w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych. Zaprezentowane na targach we Frankfurcie pojazdy jako pierwsze na świecie łączą napęd wodorowy z ładowanym z gniazdka akumulatorem litowo-jonowym jako dodatkowym źródłem energii. Dzięki inteligentnej współpracy obu źródeł energii silnik elektryczny zapewnia przyjemność z dynamicznej jazdy przy zerowej lokalnej emisji spalin. Rodzinny SUV oferuje też szereg innych zalet: ma funkcjonalne nadwozie, zapewnia długi zasięg i moc 147 kW (200 KM), może się pochwalić krótkim czasem tankowania i jest wyposażony najnowszą generację systemów wspomagających wraz z funkcjami zarezerwowanymi specjalnie dla pojazdu z napędem wodorowo-akumulatorowym.

W przyszłości także w gamie pojazdów użytkowych wszystkich klas dostępne będą lokalnie bezemisyjne wersje elektryczne: FUSO eCanter, przeznaczony do lekkiego transportu dystrybucyjnego na terenie Europy, Azji i Ameryki, oraz elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz dla transportu ciężkiego. W USA północnoamerykański oddział Daimler Trucks North America pracuje nad elektryczną ciężarówką Freightliner eCascadia dla transportu dalekobieżnego. W 2018 r. do produkcji seryjnej trafi pierwszy miejski autobus z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Mercedes-Benz Vision Van – Exterior Mercedes-Benz Vision Van – Exterior

Tymczasem Mercedes-Benz Vans pracuje nad całkowicie elektrycznymi wersjami Vito i Sprintera. Znany jest już pierwszy partner, który będzie je użytkować – to firma logistyczna Hermes.

Koncern planuje wspólne przedsięwzięcie z firmami BMW, Ford oraz Volkswagen Group z Audi i Porsche w celu utworzenia sieci ultraszybkich ładowarek o mocy do 350 kW, zlokalizowanych przy głównych szlakach drogowych w Europie. Jej budowa rusza w 2017 r.; początkowo sieć ma obejmować 400 punktów na terenie Starego Kontynentu.

 

Gama hybryd plug-in jeszcze szersza

Modele plug-in firmy Mercedes-Benz będą w przyszłości nosić oznaczenie EQ Power. Taka koncepcja napędu będzie stosowana w modelach od Klasy C wzwyż. Po modelach C 350 e* (limuzyna, kombi oraz wersja z długim rozstawem osi przeznaczona na rynek chiński), GLE 500 e 4MATIC*, GLC 350 e 4MATIC*, GLC Coupé 350 e 4MATIC* oraz E 350 e* do oferty dołącza ósma hybryda plug-in Mercedesa – S 560 e* (*średnie zużycie paliwa: 2,1-3,3 l/100 km, średnie emisje CO2: 48-78 g/km, średnie zużycie prądu: 11,0-16,7 kWh/100 km), następca limuzyny S 500 e. Hybrydowy napęd S 560 e łączy benzynowy silnik V6 o mocy 270 kW (367 KM) oraz elektryczną jednostkę rozwijającą 90 kW. Trzecia generacja hybrydowej przekładni stanowi ewolucję skrzyni automatycznej 9G-TRONIC PLUS. Przekładnia hydrokinetyczna, sprzęgło i silnik elektryczny zespolono tu w jednostkę hybrydową. Dzięki zintegrowaniu i połączeniu sprzęgła rozłączającego, tłumika drgań skrętnych oraz sprzęgła blokującego (lock-up) z wirnikiem jednostki elektrycznej pozwoliło zachować kompaktowe gabaryty konstrukcji. Przekładnia hydrokinetyczna z obiegiem hydraulicznym zapewnia gładkość podczas ruszania z miejsca w trybie hybrydowym.

Nowy rozdział w napędach dla autobusów otwiera hybryda Citaro. Po raz pierwszy na świecie technologia hybrydowa dostępna jest w ramach specjalnego wyposażenia dla gamy autobusów miejskich z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a nie w postaci osobnych modeli. W połączeniu z elektrohydraulicznym układem kierowniczym hybrydowy napęd Citaro ogranicza zużycie paliwa autobusu o kolejne 8,5 %, zależnie od zastosowań oraz specyfikacji.

 

Silniki spalinowe nie znikną

Mercedes-Benz nadal bedzie rozwijał silniki spalinowe. Nowy 4-cylindrowy diesel OM 654 zapoczątkował kolejną rodzinę jednostek Mercedes-Benz. To pierwszy motor wysokoprężny dla aut osobowych ze stopniowaną misą spalania. Jej nazwa pochodzi od charakterystycznego kształtu misy spalania w koronie tłoka. Lista innowacji obejmuje również połączenie aluminiowego bloku silnika i stalowych tłoków oraz dodatkowo udoskonaloną powłokę gładzi cylindrowych NANOSLIDE®. Nowy 4-cylindrowy silnik OM 654 świętował swoją premierę wiosną 2016 r., pod maską Klasy E 220 d (średnie zużycie paliwa: 3,9 l/100 km; średnie emisje CO2: 102 g/km). Jego zapotrzebowanie na olej napędowy jest o około 13 % niższe od poprzednika zamontowanego w porównywalnym samochodzie.

Nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla zadebiutował w dwóch wersjach mocy: w Mercedesie S 350 d osiąga moc 210 kW (286 KM) oraz 600 Nm momentu (średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km; średnie emisje CO2: 134 g/km). Z kolei wariant S 400 d o mocy 250 kW (340 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego to najmocniejszy produkowany seryjnie osobowy Mercedes-Benz z jednostką wysokoprężną (średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km; średnie emisje CO2: 135 g/km).

Nowe 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe wskazują drogę do przyszłości motorów spalinowych: zaopatrzono je w przełomowe rozwiązania, takie jak alternator zespolony z rozrusznikiem (EQ Boost), 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna czy elektryczna sprężarka (wariant 6-cylindrowy).

Nowa 6-cylindrowa jednostka rzędowa na linii startowej pojawia się w dwóch wersjach mocy. W Mercedesie S 450 (także z napędem 4MATIC) generuje moc 270 kW (367 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm (średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km; średnie emisje CO2: 150 g/km). Odmiana S 500 dysponuje mocą 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego (średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km; średnie emisje CO2: 150 g/km). Krótkookresowo EQ Boost z alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem zapewnia dodatkowe 250 Nm oraz 16 kW mocy. W porównaniu z poprzednikiem S 500 z jednostką V8 o podobnej mocy udało się tu ograniczyć emisję CO2 o około 22 %.

Na swoją premierę czeka też nowa generacja 4-cylindrowego silnika benzynowego (wewnętrzne oznaczenie M 264) o mocy jednostkowej znacznie przekraczającej 100 kW z 1 litra pojemności. Wykorzystanie alternatora zespolonego z rozrusznikiem w układzie napędu pasowego oraz 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej wyznacza kolejny etap elektryfikacji układów napędowych i ułatwia realizację funkcji takich jak doładowanie, żeglowanie z odłączonym silnikiem czy rekuperacja energii.

 

Mercedes-Benz