Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Toyota GR Supra czyli powrót legendy

Podczas trwającego właśnie salonu samochodowego w Detroit debiutuje zupełnie nowa Toyota GR Supra. Ten legendarny sportowy samochód japońskiej marki do pierwszych klientów trafi pod koniec lata tego roku. Ceny nie są jeszcze znane.

Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Samochód charakteryzuje się krótkim rozstawem osi, dużymi - 19-calowymi obręczami kół i szerokim rozstawem kół. Kabina jest dwuosobowa, a maska długa. Na tyle długa, żeby zmieścił się pod nią rzędowy 6-cylindrowy silnik. Napęd, nie mogło być inaczej, trafia na koła tylnej osi. Japończycy się tym nie chwalą, ale my musimy to podkreślić - nowa Toyota GR Supra wykorzystuje podzespoły BMW Z4.

Stylistyka samochodu Toyota GR Supra została precyzyjnie opracowana pod kątem aerodynamicznym, by zapewnić odpowiedni docisk samochodu do nawierzchni, a także idealny rozkład masy pomiędzy osiami. Przykładowo, dach z dwoma wybrzuszeniami jest nie tylko nawiązaniem do tradycji poprzedników, ale odgrywa też rolę w redukcji oporu aerodynamicznego poprzez zmniejszenie części czołowej samochodu bez konieczności poświęcania przestrzeni nad głową kierowcy i pasażera. Masywny tylny spoiler przyciska tylną oś do nawierzchni przy wysokich prędkościach jazdy. Wysoką sztywność nadwozia zapewniają wzmocnione progi.

[caption id="attachment_44585" align="alignnone" width="767"]Nowa Toyota Supra Nowa Toyota Supra[/caption]

Wulkan pod maską

Toyota GR Supra ma pod maską  trzylitrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach, który rozwija moc 340 KM i moment obrotowy 500 Nm. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu, które zapewniają najlepszą w tym segmencie dostępność siły napędowej już przy bardzo niskich obrotach silnika. Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, która jest szybka w działaniu i ma krótkie przełożenia na niskich biegach. Kierowca może przejąć kontrolę nad pracą skrzyni i skorzystać z manetek znajdujących się przy kierownicy. Może też skorzystać z dwóch trybów pracy - Normal lub Sport, by dopasować ją do własnych preferencji. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji, sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy. Ponadto tryby jazdy zmieniają dźwięk silnika, jego reakcję na gaz, sposób zmiany przełożeń, sztywność zawieszenia, siłę wspomagania układu kierowniczego oraz zachowanie aktywnego dyferencjału. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy. Prędkość maksymalna samochodu to 250 km/h i jest ona ograniczona elektronicznie.

[caption id="attachment_44587" align="alignnone" width="767"]Nadwozie nowej Supry zostało podporządkowane aerodynamice Nadwozie nowej Supry zostało podporządkowane aerodynamice[/caption]

Aktywny dyferencjał

Wszystkie wersje samochodu Toyota GR Supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania, może gładko dostosować się od zerowego do pełnego, 100-procentowego spięcia napędów. Specjalny sterownik monitoruje szeroki zakres danych, zarówno tych pochodzących z koła kierownicy, pracy pedałów gazu i hamulca, obrotów silnika oraz poziomu wychylenia nadwozia wokół własnej osi. Aktywny dyferencjał gwarantuje stabilną i efektywną jazdę, nawet wtedy, gdy opony zbliżają się do granic swoich osiągów. Efekt jest taki, że zarówno podczas ostrego hamowania, jak i gwałtownego przyspieszania Toyota GR Supra zaskakuje precyzją i stabilnością.

[caption id="attachment_44588" align="alignnone" width="767"]Nowa Toyota GR Supra Nowa Toyota GR Supra[/caption]

Z toru na zwykłe drogi

W projektowaniu miejsca kierowcy wykorzystano doświadczenia z torów wyścigowych zespołu TOYOTA GAZOO Racing, a wyrazem tego są miękkie panele wspierające kolana od strony konsoli środkowej i drzwi. Konsola środkowa jest skierowana ku kierowcy, tworząc wokół niego zabudowany kokpit, a pasażerowi daje otwartą przestrzeń. Nie zapomniano o wyścigowych wzorcach, montując także po stronie pasażera panele chroniące kolana na konsoli środkowej i bokach drzwi.

[caption id="attachment_44589" align="alignnone" width="767"]Supra to dwuosobowe rasowe coupe Supra to dwuosobowe rasowe coupe[/caption]

Wszystko pod ręką

Wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą, a na trójramiennej  pokrytej skórą kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Umieszczony przed kierowcą wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala jest doskonale widoczny przez kierownicę. W jego skład wchodzą trójwymiarowy licznik przebiegu oraz wskaźnik biegu wyświetlane w części centralnej, cyfrowy prędkościomierz po lewej stronie oraz systemy nawigacji i multimediów po prawej. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo lub za pomocą obrotowego kontrolera, zamontowano nad konsolą. Co do praktycznej strony, Toyota GR Supra ma całkiem spory bagażnik. Producent określa go mianem wystarczający, co przekłada się na objętość 290 l.

Źródło, Toyota

 

Przeczytaj również
Popularne