Polo GTI R5

Polo GTI R5 wjeżdża na rajdową scenę

6 grudnia 2017

Volkswagen Polo GTI R5 z napędem na cztery koła przeznaczone dla prywatnych – zespołów i kierowców, skonstruowane w oparciu o nowe Polo (szóstej generacji) zostało po raz pierwszy pokazane publicznie w poniedziałek wieczorem na Majorce podczas oficjalnej prezentacji i jazd testowych nowym Polo GTI.

Przy konstrukcji rajdowego auta Volkswagen wykorzystał doświadczenie i wiedzę zdobyte podczas startów w najwyższej rajdowej klasie – WRC, zakończonych zdobyciem czterech tytułów mistrza świata producentów w latach 2013-2016.

Polo GTI R5 tył

„To wspaniała chwila móc przedstawić po raz pierwszy publicznie nowe Polo GTI R5”, powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport – Sven Smeets. „Nie sposób nie dostrzec jego podobieństwa do Polo GTI przeznaczonego do jazdy po zwykłych drogach. Rajdowe Polo to kolejny spektakularny członek rodziny GTI. Słowa uznania należą się naszemu zespołowi oraz kolegom z Volkswagen Design w Wolfsburgu. W najbliższych miesiącach nowe Polo GTI R5 będzie musiało potwierdzić swoje możliwości w trudnych warunkach testowych po to, by biorąc w przyszłości udział w sportowych zmaganiach mogło kontynuować sukcesy swojego poprzednika”.

Udane pierwsze testy, homologacja planowana na koniec lata 2018 roku

Prace nad nowym Polo GTI R5 toczą się na wysokich obrotach od początku roku, pierwsze jazdy testowe na asfalcie i szutrze odbyły się w połowie listopada we Francji w Fontjoncouse i będą kontynuowane w grudniu w Wielkiej Brytanii. W projekt, obok dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera „FX” Demaisona, zaangażowany jest także główny manager Jan de Jongh, który w latach 2013-2016 jako inżynier sprawował pieczę nad Polo R WRC mistrza świata Sebastiena Ogiera.

„Pierwsze testy Polo GTI R5 zaliczyło bez problemów. Opinie kierowców testowych były bardzo pozytywne” – stwierdził Demaison. „Oczywiście dużą zaletą jest to, że możemy sięgnąć po doświadczony zespół inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy konstrukcji Polo – zdobywcy tytułów mistrza świata. Korzystamy też, tak jak wcześniej, ze ścisłej i bardzo dobrej współpracy z kolegami z działu technicznego w Wolfsburgu oraz z kolegami ze Skody, którzy od 2015 r. również oferują samochód z oznaczeniem R5”.

Volkswagen Polo GTI R5

Jak w GTI na zwykłe drogi: turbodoładowany czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Polo GTI R5 jest wyposażone – tak jak seryjne nowe Polo GTI – w mocny rzędowy czterocylindrowy silnik z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, który umieszczono poprzecznie przed przednią osią. Zgodnie z przepisami pojemność silnika ograniczono do 1,6 litra. Wystarcza ona do osiągnięcia imponującej mocy 200 kW (272 KM) oraz maksymalnego momentu obrotowego o wartości 400 Nm. Ciasno zestopniowana, sekwencyjna pięciobiegowa przekładnia oraz stały napęd na cztery koła zapewniają wspaniałe przyspieszenia na każdym podłożu – asfalcie, szutrze czy śniegu. Rajdowe GTI waży tylko 1.230 kg i rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,1 sekundy.

Stalowe czterodrzwiowe nadwozie, będące podstawą konstrukcji, pochodzi z zakładu w Pampelunie w Hiszpanii i zgodnie z przepisami FIA zostało wzmocnione poprzez wbudowanie klatki bezpieczeństwa i zastosowanie dodatkowych elementów podnoszących bezpieczeństwo. Homologacja Polo GTI R5 ma zostać przeprowadzona latem 2018 roku. Pierwsze auta dla prywatnych zespołów startujących w rajdach mają być dostępne w drugiej połowie roku.

W 2012 roku FIA opracowała regulamin R5 dla samochodów rajdowych nowej generacji skierowany przede wszystkim do prywatnych zespołów, początkujących, utalentowanych kierowców oraz do kierowców prywatnych. Od tego czasu pięciu różnych producentów wyprodukowało ponad 400 aut biorących udział w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach na całym świecie.

Polo GTI dla Kowalskiego

VW Polo GTI

Trochę jednak żałujemy, że nie każdy kierowca będzie mógł odbyć choćby krótką jazdę VW Polo GTI R5. Z drugiej jednak strony bardzo dużo do zaoferowania ma cywilna odmiana VW Polo GTI. Pod maską auta pracuje 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem, który rozwija moc 200 KM. Pozwala to rozpędzić się do 100 km/h w czasie 6,7 s i rozpędzić się do prędkości 237 km/h. Znakomitą elastyczność zapewnia spora porcja siły napędowej – 320 Nm jest dostępne w bardzo szerokim przedziale obrotów – od 1500 do 4350/min. Jazdę uprzyjemnia szybko pracująca przekładnia dwusprzęgłowa DSG o 6 przełożeniach. Polo GTI jest lekkie, bez kierowcy waży zaledwie 1190 kg.

Źródło, Volkswagen