Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Jak wykorzystać komunikację e-mail i SMS w branży motoryzacyjnej?

Jak wykorzystać komunikację e-mail i SMS w branży motoryzacyjnej?

Nowe technologie stwarzają duże możliwości dla branży motoryzacyjnej. Nie chodzi tu tylko o kwestie poprawy bezpieczeństwa czy innowacji w samym pojeździe, ale także o obszar związany z promocją swojej marki i poprawą obsługi klienta. Komunikacja e-mail oraz SMS to szansa na wzmocnienie komunikacji z aktualnym i potencjalnym klientem.

Droga do efektywności

Zgodnie z danymi pochodzącymi z badania AdEx 2017’Q1, cyklicznie przeprowadzonego przez IAB Polska oraz PwC, wartość wydatków na reklamę online w pierwszym kwartale 2017 roku, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, wzrosła w Polsce o 10,5 proc. (z 806 mln zł na 891 zł). Dynamika tego sektora pokazuje, jak ogromną rolę odgrywa marketing w polskiej, coraz bardziej konkurencyjnej gospodarce. Na podium reklamodawców, których udział w rynku reklamy online jest największy, branża motoryzacyjna zajmuje - z wynikiem 11 proc. - drugie miejsce.

Motoryzacja jest również liderem pośród wydatkujących na reklamę online, jeśli chodzi o branże zajmujące się dobrami trwałymi. Rosnące budżety marketingowe, zamiast stagnacji w doborze kanałów i narzędzi komunikacji marek z klientami, potrzebują testowania nowych rozwiązań. Tylko taka otwartość - zwłaszcza w aspektach marketingowych - prowadzić może do efektywności działań.

image1

Źródło: AdEx 2017’Q1

Osiągnąć synergię kanałów komunikacji, czyli większy zysk dla biznesu

Specjaliści zajmujący się promowaniem marek motoryzacyjnych bardzo chętnie wykorzystują tradycyjne kanały dotarcia do klientów - banery reklamowe, targi branżowe, spoty radiowe i telewizyjne, katalogi. Dynamicznie rośnie także rola działań online, zwłaszcza w obszarze e-mail i SMS.

SMSy to od wielu lat najpopularniejsza forma komunikacji mobilnej w Polsce. Zgodnie z raportem z badania konsumenckiego, Komunikacja SMS w Polsce 2015, korzysta z nich 97,2 proc. Polaków. Z kolei z raportu E-mail Marketing, wydanego w 2017 przez portal interaktywnie.com, wynika, że - według danych GUS - aż 58 proc. użytkowników internetu w Polsce uważa sprawdzanie skrzynki mailowej za najważniejszy cel, w jakim korzystają z sieci. Tak pokaźnych wartości, stojących za przewagą e-mail i SMS marketingu nad innymi narzędziami, nie sposób bagatelizować w planowaniu komunikacji z klientami. Odpowiednie wdrożenie obu narzędzi potrafi dać o wiele lepsze skutki.

Dzięki stworzeniu spójnej strategii marketingowej, uwzględniającej działania SMS i e-mail, firmy z branży motoryzacyjnej mogą zgromadzić wokół siebie rzeszę lojalnych klientów.

KOMUNIKACJA E-MAIL - jak działać skutecznie?

Wysyłając kampanie e-mail, warto komunikować się w jak najprostszy sposób. Według badań przeciętny odbiorca poświęca na przeczytanie e-maila od 30 do 50 sekund, zatem warto pamiętać, by przekaz był prosty i spójny. Istotną kwestią jest także prowadzenie statystyki i obserwacja zachowań odbiorców e-mail. Należy kontrolować klikalność w linki, otwieralność i częstotliwość rezygnacji z subskrypcji newslettera. Takie dane pozwalają poznać odbiorcę i dowiedzieć się, co bardziej lub mniej przyciąga grupę docelową.

Skuteczny newsletter wcale nie musi zawierać tylko i wyłącznie treści sprzedażowych. Budowanie świadomości konsumenckiej jest istotnym elementem promocji. Marka Chevrolet w e-mailach przekazuje  ciekawostki związane z nowymi modelami i opisuje innowacje w stosowanej technologii.

https://pl.pinterest.com/pin/385620786813910796/

Warto spojrzeć na różnorodność form przekazu - fotografia, video, grafika współgrająca z contentem. Takie newslettery chętnie się czyta, a adresat oczekuje na następne wiadomości tego typu.

Na co szczególnie zwrócić uwagę wysyłając kampanię e-mailową?


  • mail powinien zawierać formularz wypisu z listy mailingowej;

  • błędy językowe i ortograficzne;

  • brak polskich liter w tekście;

  • niepoprawne wyświetlanie się grafik i brak responsywności;

  • zbyt długi czas oczekiwania na ściągnięcie się z newslettera;

  • brak zabezpieczenia wysyłki.
W jaki sposób pozyskać bazę kontaktów?

Do zapisu do newslettera najlepiej zachęcać poprzez pokazanie wartości, jakie płyną z uczestnictwa w komunikacji. Jeśli mailingi mają charakter wysokiej jakości treści, dostosowanych do potrzeb grupy docelowej, bardzo szybko uda się pozyskać zainteresowanych naszymi komunikatami.

Bazy można pozyskiwać zarówno offline jak i online. Poniżej prezentujemy najlepsze sposoby:


  • za pośrednictwem strony www  – umieszczenie prostego formularza zapisu,

  • pop-up – czasowy, ale także ten stosowany przy wyjściu z witryny,

  • za pośrednictwem social media, np formularz na Facebooku,

  • w stopce maila biznesowego z zachęceniem do zapisu się do newslettera,

  • podczas wizyty potencjalnego klienta w salonie;

  • przy ofertach specjalistycznych - promocjach, wysyłce magazynów czy ofert specjalnych.
Przy zbieraniu bazy należy pamiętać o zgodach na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym. Brak takich zgód może powodować sankcje i inne nieprzyjemności, których zdecydowanie żadna marka nie potrzebuje.

E-mail musi być atrakcyjny, by zapadł w pamięć, dlatego należy dokładnie zaplanować i przemyśleć wysyłki. Warto zastanowić się, jaki nasz newsletter będzie miał cel, czy będą to treści edukacyjne, informacyjne, a może stricte produktowo-promocyjne. Za pośrednictwem e-maili możemy komunikować między innymi:

- pojawienie się najnowszej  kolekcji samochodów,

- rabaty oraz zniżki na skorzystanie z usług,

- przypomnienia związane z sezonowością pór roku, a co za tym idzie koniecznością wymiany opon,

- nowości branżowe, wprowadzone innowacje w nowych modelach.

E-maile marketingowe mają na celu zainteresować odbiorcę, dlatego ich przejrzystość i dobór treści jest bardzo istotnym elementem. Jako przykład możemy tu pokazać newsletter marki Land Rowera, który pokazuje zalety samochodu.

https://pl.pinterest.com/pin/98305204345085887/

Marka słynie z bardzo wytrzymałych samochodów, które nadają się na najtrudniejsze warunki. To właśnie zostało pokazane w e-mailu, który trafia zazwyczaj do klientów lub fanów marki. Komunikowanie wartości jest niezwykle istotne w tego typu przekazie. Nie ma tu treści typowo sprzedażowych, a samochód “broni się” sam sobą zachęcając do wymiany dotychczasowego auta na to właśnie.

W tym miejscu warto pokazać jeszcze inny sposób zainteresowania odbiorcy naszym mailingiem. Marka Mustang postanowiła nie tylko zaprezentować swój nowy pojazd, ale również dać swoich subskrybentom okazję do wzięcia udziału w grywalizacji, a dokładniej w konkursie, w którym do wygrania jest samochód.

https://pl.pinterest.com/pin/146367056616370392/

Jeśli nie masz okazji przekazać samochodu, jako nagrodę w konkursie można podarować komplety opon, usługi serwisowe, jazdy próbne. Nie tylko w ten sposób wynagrodzisz subskrybentów za zaufanie i regularne czytanie Twoich wiadomości, ale dodatkowo budujesz z nimi mocniejszą więź i zachęcasz do dalszego śledzenia komunikacji.

KOMUNIKACJA SMS - jak działać skutecznie?

Wykorzystanie SMSów w strategii komunikacji niesie za sobą szereg zalet i możliwości. Kampanie SMS mogą stać się interesującym uzupełnieniem kampanii e-mail, co można dodatkowo zoptymalizować przy wykorzystaniu platformy REDLINK, która automatyzuje wykorzystywanie obu kanałów komunikacji.

O czym należy pamiętać wysyłając SMS-y do klientów?


  • Tak, jak w przypadku e-maili należy posiadać zgody na wysyłkę – nie możemy wysyłać SMSów do osób, które nie wyraziły chęci otrzymywania ich. To bardzo ważne.

  • Nazwa nadawcy – klient może zobaczyć ją w momencie otrzymania wiadomości, więc warto zadbać o profesjonalne podejście w tej kwestii.

  • Spersonalizowany komunikat – klienci oczekują wiadomości dopasowanych do ich potrzeb, z interesującą dla nich treścią.

  • Czas ma znaczenie – odpowiednio dobierajmy godzinę oraz dzień tygodnia wysyłki. Wysłanie komunikatu w porze, która nie jest dogodna dla klienta może mieć negatywne konsekwencje.

  • Wiadomość musi być krótka, ale zawierać wszystkie najważniejsze treści.
Zalety e-mail i SMS marketingu dla branży motoryzacyjnej

Zarówno e-mail, jak i SMS marketing pozwalają bardzo szybko dotrzeć do odbiorców, którzy zostali starannie wyselekcjonowani. To bardzo ważne w branży motoryzacyjnej, oferującej produkty z o wiele wyższej półki cenowej niż na przykład, branża FMCG, których zakup wiąże się z o wiele dłuższym procesem decyzyjnym niż chociażby zaopatrzenie lodówki. Jednak to nie koniec zalet, jakie niosą w sobie te narzędzia komunikacji marketingowej.

Do kolejnych pozytywnych dla branż motoryzacyjnej aspektów, jakie towarzyszą realizacji kampanii z użyciem SMS-ów oraz e-maili są:


  • niski koszt jednostkowy - który w przypadku SMS marketingu może wynieść zaledwie dziesiąte części grosza, a w przypadku e-mail marketingu grosze. To czyni obie formy komunikacji jednymi z tańszych;

  • wysoki zwrot z inwestycji - Direct Marketing Association donosi, że każdy dolar zainwestowany przez markę w e-mail marketing, przynosi przedsiębiorstwu 43 dolary zysku. Z kolei, raport Komunikacja SMS w Polsce 2015 udowadnia, że 80,3 proc. Polaków każdego dnia odbiera SMS-y, klikając w nie chociażby z czystej ciekawości. Inwestycja, jaką marka ponosi na oba te działania w bardzo szybki okresie potrafi się zwrócić - często z nawiązką;

  • wysoka skuteczność - e-mail marketing pozwala generować bardzo duży ruch do strony internetowej. Warto to wykorzystać, planując kampanię, np. związaną z zaproszeniem na jazdy próbne. Odsyłając odbiorcę z wiadomości mailowej do landig page'a z formularzem do podania numeru telefonu, pozwala połączyć oba kanały i zakończyć kampanię wiadomością SMS - które, zgodnie z badaniami Nielsen Polska, odczytuje aż 93 na 100 adresatów. Dzięki temu sprawnie możesz wysłać, między innymi informację z przypomnieniem o umówionej jeździe testowej;

  • możliwość personalizacji komunikatu - zarówno wiadomości e-mail, jak i SMS pozwalają na bezpośredni zwrot do adresata - umieszczenie w komunikacie jego imienia itd. Wszystko dzięki temu, że odbiorca - przed otrzymaniem przekazu - wyraża na niego zgodę i sam podaje swoje dane kontaktowe oraz podstawowe dane personalne, jak np. imię, płeć itd.;

  • możliwość automatyzacji - żadnych innych narzędzi marketingowych nie da się w tak prosty i szybki sposób zautomatyzować, jak e-maili i SMS-ów. Mimo segregacji odbiorców na grupy i stworzenia schematu, który algorytmicznie będzie odtwarzał się w odpowiedzi na podejmowane przez odbiorców akcje, i tak będą oni mieli poczucie, że wiadomość została stworzona właśnie z myślą o nich. Ponadto, automatyzacja wysyłek pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu, który można spożytkować na inne formy promocji;

  • mierzalność - rezultaty kampanii e-mail i SMS dają się mierzyć, jak żadne inne. Zwykle jest to możliwe dzięki zaawansowanym technologicznie, aczkolwiek prostym w obsłudze panelom do stworzenia i wysyłki komunikatów lub dostarczaniu rzeczowych raportów przez firmę, której zleca się kampanie.
Dlaczego warto wdrożyć komunikację e-mailową i SMSową już dziś?

Szereg sytuacji, w jakich znaleźć może się klient branży motoryzacyjnej, stawia przed firmami z tego sektora niekończące się źródło pomysłów na kampanię marketingową, mającą dowolny cel - sprzedażowy, wizerunkowy, edukacyjny itd. Odpowiednio zaplanowanie i wdrożenie takich akcji komunikacyjnych, pozwala przede wszystkim dotrzeć do bazy odbiorców potencjalnie zainteresowanych. Warto korzystać z usług liderów rynkowych w zakresie e-mail i SMS marketingu - takich, jak Redlink - którzy oferują kompleksowe działanie, gwarantując, że przeprowadzona kampania będzie profesjonalna, spójna, a - co najważniejsze - skuteczna.

https://www.redlink.pl/

Przeczytaj również
Popularne