Jak wykorzystać komunikację e-mail i SMS w branży motoryzacyjnej?
Nowe technologie stwarzają duże możliwości dla branży motoryzacyjnej. Nie chodzi tu tylko o kwestie poprawy bezpieczeństwa czy innowacji w samym pojeździe, ale także o obszar związany z promocją swojej marki i poprawą obsługi klienta. Komunikacja e-mail oraz SMS to szansa na wzmocnienie komunikacji z aktualnym i potencjalnym klientem.
Droga do efektywności
Zgodnie z danymi pochodzącymi z badania AdEx 2017’Q1, cyklicznie przeprowadzonego przez IAB Polska oraz PwC, wartość wydatków na reklamę online w pierwszym kwartale 2017 roku, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, wzrosła w Polsce o 10,5 proc. (z 806 mln zł na 891 zł). Dynamika tego sektora pokazuje, jak ogromną rolę odgrywa marketing w polskiej, coraz bardziej konkurencyjnej gospodarce. Na podium reklamodawców, których udział w rynku reklamy online jest największy, branża motoryzacyjna zajmuje - z wynikiem 11 proc. - drugie miejsce.
Motoryzacja jest również liderem pośród wydatkujących na reklamę online, jeśli chodzi o branże zajmujące się dobrami trwałymi. Rosnące budżety marketingowe, zamiast stagnacji w doborze kanałów i narzędzi komunikacji marek z klientami, potrzebują testowania nowych rozwiązań. Tylko taka otwartość - zwłaszcza w aspektach marketingowych - prowadzić może do efektywności działań.
Źródło: AdEx 2017’Q1
Osiągnąć synergię kanałów komunikacji, czyli większy zysk dla biznesu
Specjaliści zajmujący się promowaniem marek motoryzacyjnych bardzo chętnie wykorzystują tradycyjne kanały dotarcia do klientów - banery reklamowe, targi branżowe, spoty radiowe i telewizyjne, katalogi. Dynamicznie rośnie także rola działań online, zwłaszcza w obszarze e-mail i SMS.
SMSy to od wielu lat najpopularniejsza forma komunikacji mobilnej w Polsce. Zgodnie z raportem z badania konsumenckiego, Komunikacja SMS w Polsce 2015, korzysta z nich 97,2 proc. Polaków. Z kolei z raportu E-mail Marketing, wydanego w 2017 przez portal interaktywnie.com, wynika, że - według danych GUS - aż 58 proc. użytkowników internetu w Polsce uważa sprawdzanie skrzynki mailowej za najważniejszy cel, w jakim korzystają z sieci. Tak pokaźnych wartości, stojących za przewagą e-mail i SMS marketingu nad innymi narzędziami, nie sposób bagatelizować w planowaniu komunikacji z klientami. Odpowiednie wdrożenie obu narzędzi potrafi dać o wiele lepsze skutki.
Dzięki stworzeniu spójnej strategii marketingowej, uwzględniającej działania SMS i e-mail, firmy z branży motoryzacyjnej mogą zgromadzić wokół siebie rzeszę lojalnych klientów.
KOMUNIKACJA E-MAIL - jak działać skutecznie?
Wysyłając kampanie e-mail, warto komunikować się w jak najprostszy sposób. Według badań przeciętny odbiorca poświęca na przeczytanie e-maila od 30 do 50 sekund, zatem warto pamiętać, by przekaz był prosty i spójny. Istotną kwestią jest także prowadzenie statystyki i obserwacja zachowań odbiorców e-mail. Należy kontrolować klikalność w linki, otwieralność i częstotliwość rezygnacji z subskrypcji newslettera. Takie dane pozwalają poznać odbiorcę i dowiedzieć się, co bardziej lub mniej przyciąga grupę docelową.
Skuteczny newsletter wcale nie musi zawierać tylko i wyłącznie treści sprzedażowych. Budowanie świadomości konsumenckiej jest istotnym elementem promocji. Marka Chevrolet w e-mailach przekazuje ciekawostki związane z nowymi modelami i opisuje innowacje w stosowanej technologii.
https://pl.pinterest.com/pin/385620786813910796/
Warto spojrzeć na różnorodność form przekazu - fotografia, video, grafika współgrająca z contentem. Takie newslettery chętnie się czyta, a adresat oczekuje na następne wiadomości tego typu.
Na co szczególnie zwrócić uwagę wysyłając kampanię e-mailową?
Do zapisu do newslettera najlepiej zachęcać poprzez pokazanie wartości, jakie płyną z uczestnictwa w komunikacji. Jeśli mailingi mają charakter wysokiej jakości treści, dostosowanych do potrzeb grupy docelowej, bardzo szybko uda się pozyskać zainteresowanych naszymi komunikatami.
Bazy można pozyskiwać zarówno offline jak i online. Poniżej prezentujemy najlepsze sposoby:
E-mail musi być atrakcyjny, by zapadł w pamięć, dlatego należy dokładnie zaplanować i przemyśleć wysyłki. Warto zastanowić się, jaki nasz newsletter będzie miał cel, czy będą to treści edukacyjne, informacyjne, a może stricte produktowo-promocyjne. Za pośrednictwem e-maili możemy komunikować między innymi:
- pojawienie się najnowszej kolekcji samochodów,
- rabaty oraz zniżki na skorzystanie z usług,
- przypomnienia związane z sezonowością pór roku, a co za tym idzie koniecznością wymiany opon,
- nowości branżowe, wprowadzone innowacje w nowych modelach.
E-maile marketingowe mają na celu zainteresować odbiorcę, dlatego ich przejrzystość i dobór treści jest bardzo istotnym elementem. Jako przykład możemy tu pokazać newsletter marki Land Rowera, który pokazuje zalety samochodu.
https://pl.pinterest.com/pin/98305204345085887/
Marka słynie z bardzo wytrzymałych samochodów, które nadają się na najtrudniejsze warunki. To właśnie zostało pokazane w e-mailu, który trafia zazwyczaj do klientów lub fanów marki. Komunikowanie wartości jest niezwykle istotne w tego typu przekazie. Nie ma tu treści typowo sprzedażowych, a samochód “broni się” sam sobą zachęcając do wymiany dotychczasowego auta na to właśnie.
W tym miejscu warto pokazać jeszcze inny sposób zainteresowania odbiorcy naszym mailingiem. Marka Mustang postanowiła nie tylko zaprezentować swój nowy pojazd, ale również dać swoich subskrybentom okazję do wzięcia udziału w grywalizacji, a dokładniej w konkursie, w którym do wygrania jest samochód.
https://pl.pinterest.com/pin/146367056616370392/
Jeśli nie masz okazji przekazać samochodu, jako nagrodę w konkursie można podarować komplety opon, usługi serwisowe, jazdy próbne. Nie tylko w ten sposób wynagrodzisz subskrybentów za zaufanie i regularne czytanie Twoich wiadomości, ale dodatkowo budujesz z nimi mocniejszą więź i zachęcasz do dalszego śledzenia komunikacji.
KOMUNIKACJA SMS - jak działać skutecznie?
Wykorzystanie SMSów w strategii komunikacji niesie za sobą szereg zalet i możliwości. Kampanie SMS mogą stać się interesującym uzupełnieniem kampanii e-mail, co można dodatkowo zoptymalizować przy wykorzystaniu platformy REDLINK, która automatyzuje wykorzystywanie obu kanałów komunikacji.
O czym należy pamiętać wysyłając SMS-y do klientów?
Zarówno e-mail, jak i SMS marketing pozwalają bardzo szybko dotrzeć do odbiorców, którzy zostali starannie wyselekcjonowani. To bardzo ważne w branży motoryzacyjnej, oferującej produkty z o wiele wyższej półki cenowej niż na przykład, branża FMCG, których zakup wiąże się z o wiele dłuższym procesem decyzyjnym niż chociażby zaopatrzenie lodówki. Jednak to nie koniec zalet, jakie niosą w sobie te narzędzia komunikacji marketingowej.
Do kolejnych pozytywnych dla branż motoryzacyjnej aspektów, jakie towarzyszą realizacji kampanii z użyciem SMS-ów oraz e-maili są:
Szereg sytuacji, w jakich znaleźć może się klient branży motoryzacyjnej, stawia przed firmami z tego sektora niekończące się źródło pomysłów na kampanię marketingową, mającą dowolny cel - sprzedażowy, wizerunkowy, edukacyjny itd. Odpowiednio zaplanowanie i wdrożenie takich akcji komunikacyjnych, pozwala przede wszystkim dotrzeć do bazy odbiorców potencjalnie zainteresowanych. Warto korzystać z usług liderów rynkowych w zakresie e-mail i SMS marketingu - takich, jak Redlink - którzy oferują kompleksowe działanie, gwarantując, że przeprowadzona kampania będzie profesjonalna, spójna, a - co najważniejsze - skuteczna.