Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Jak MŚP kupuje samochody firmowe

Niemal 55 proc. z prawie 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP kupuje samochody używane – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet S.A. Pojazdy „z drugiej ręki” mikro, mali i średni przedsiębiorcy nabywają przede wszystkim w komisach oraz centrach sprzedaży aut pokontraktowych i poleasingowych. Zainteresowaniem firm z sektora MŚP cieszą się także samochody używane sprzedawane w markowych sieciach dealerskich oraz sprowadzane z zagranicy. Głównym odbiorcą aut z rynku wtórnego są mikroprzedsiębiorstwa (73 proc.). W przypadku średnich firm odsetek ten wynosi z kolei zaledwie 27 proc.

Firmy z sektora MŚP stanowią 99 proc. wszystkich podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce. Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet S.A. zbadał jakie są preferencje przedsiębiorców z sektora MŚP w odniesieniu do eksploatacji samochodów służbowych. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy odpowiadali na pytanie gdzie kupują pojazdy używane do swoich firmowych flot.

Samochody używane w sektorze MŚP
Badanie zostało przeprowadzone w 3. kwartale 2018 roku i wynika z niego, że niemal 55 proc. firm z sektora MŚP kupuje samochody używane. Najczęściej nabywają je mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży budowlanej (81,8 proc.) oraz transportowej (68 proc. wskazań). Warto zauważyć, że budownictwo i transport to branże, w których firmowe samochody są często eksploatowane bardzo intensywnie i szybko ulegają zużyciu – stąd tak duży odsetek firm prowadzących tego typu działalność decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym. Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy używane są najczęściej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniające od 1 do 9 osób.

Im mniejsza firma, tym częściej nabywa samochody z rynku wtórnego. Należy jednak zauważyć, że mikroprzedsiębiorstwa użytkują zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta. Z kolei we flotach średnich firm znajduje się przeważnie już kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów. W związku z tym mamy do czynienia z zupełnie inną polityką zakupu aut i zupełnie innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiębiorstwach zdecydowanie rzadziej nabywane są samochody używane, a większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wynajem długoterminowy czy leasing mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

 

Bartosz Olejnik - Carefleet S.A. - dyrektor sprzedaży i marketingu

Najwięcej, bo ponad 26 proc. firm z sektora MŚP, które deklarują posiadanie we flotach samochodów używanych, nabywa je w komisach. Z roku na rok coraz większą popularnością, zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, cieszą się centra sprzedaży samochodów poleasingowych i pokontraktowych, które w Polsce stanowią stosunkowo nową grupę podmiotów na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carfleet S.A., w samochody używane zaopatruje się w nich już ponad 23 proc. mikro, małych i średnich firm. Na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych źródeł pozyskiwania samochodów używanych, przedstawiciele firm z sektora MŚP, którzy zadeklarowali zakup pojazdów „z drugiej ręki”, wymienili markowe sieci dealerskie (19,1 proc.).

Samochody używane w sektorze MŚP
Centra sprzedaży poleasingowej i pokontraktowej, które oferują pojazdy po zakończonych umowach leasingu i wynajmu długoterminowego, cieszą się rosnącą popularnością, szczególnie wśród mikro i małych firm. Jeszcze 2–3 lata temu bardzo trudno było znaleźć nabywców na samochody z przebiegami powyżej 160 tys. km, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Obecnie kilkuletnie pojazdy z przebiegami nawet powyżej 200 tys. km, odpowiednio utrzymane i posiadające wiarygodny przebieg oraz pełną historię serwisową są dla wielu przedsiębiorców ciekawą i pewniejszą alternatywą np. dla aut importowanych z zagranicy. Warto również dodać, że w związku z tym, iż umowy najmu czy leasingu samochodów są zawierane na krótszy okres niż miało to miejsce jeszcze parę lat temu, coraz więcej aut po zakończonych umowach trafia do sprzedaży na rynek wtórny. W konsekwencji do dyspozycji kupujących są coraz bardziej nowoczesne pojazdy, o wyższym standardzie i w lepszym stanie.

Żródło: Carefleet S.A.

Przeczytaj również
Popularne