Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Solaris podsumował rok 2016

Miniony rok był dla firmy Solaris bardzo udany. Firma sprzedała do polskich i zagranicznych odbiorców łącznie 1300 pojazdów. To oznacza wzrost liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów w porównaniu z rokiem 2015 (1279 sztuk). Spółka zanotowała także rekordowo wysokie przychody, które w 2016 roku wyniosły 1,72 miliarda złotych.

solaris konfa (2)W Polsce Solaris, już 14 rok z rzędu utrzymał pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Z ogólnej liczby 1300 sprzedanych pojazdów aż 471 trafiło do krajowych odbiorców. Taki wynik w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich dał firmie aż 66% udział w rynku. Najbliższy konkurent osiągnął 18% udział rynkowy.

Największymi krajowymi odbiorcami Solarisów w roku 2016 było MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 autobusów elektrycznych i 12 autobusów hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 autobusy Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 autobusy Urbino 12, w tym cztery autobusy hybrydowe). Oprócz wieloletnich klientów, w roku 2016 w gronie nabywców Solarisów znalazł się także operator, który po raz pierwszy postawił na tę markę – Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie. Do przewoźnika zostały dostarczone dwa autobusy Urbino 12.

Eksport

Rok 2016 był bardzo udany dla polskiego producenta również na rynkach zagranicznych. W sumie firma wyeksportowała 829 pojazdów, z których najwięcej trafiło do przewoźników w Niemczech (276 sztuk). Kolejnymi krajami pod względem liczby dostarczonych autobusów były Izrael i Włoch. Dobry wynik sprzedażowy w Italii to głównie efekt rozpoczęcia realizacji dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral. Zamówienie zdobyte w minionym roku było drugim w historii firmy pod względem liczby pojazdów (po zamówieniu 320 autobusów dla Aten w roku 2009).

Solaris liderem e-mobilności

Rok 2016 był przełomowy dla firmy Solaris także na rynku autobusów elektrycznych. We wrześniu, podczas branżowych targów IAA w Hanowerze, odbyło się oficjalne wręczenie statuetki przyznawanej w konkursie „Bus of The Year”, którą uhonorowany został nowy Solaris Urbino 12 electric. Po raz pierwszy tę prestiżową nagrodę zdobyła polska firma i po raz pierwszy została ona przyznana autobusowi elektrycznemu, co jest niezbitym dowodem na to, że e-mobilność będzie dominującym trendem w branży transportu publicznego w najbliższych latach.

Znajduje to także potwierdzenie w komercyjnym wymiarze działalności spółki. W październiku Solaris wygrał dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim. Pierwszym z nich był kontrakt na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, drugi kontrakt dotyczy zaś dostawy 20 sztuk elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Do tego doszły realizacje zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii oraz w Norwegii.

Liczba dostarczonych oraz produkowanych autobusów elektrycznych w portfolio Solarisa dynamicznie rośnie i wynosi już ponad 100 sztuk. Elektryczne, niezwykle ciche i całkowicie bezemisyjne Urbino electric jeżdżą już lub niebawem będą jeździć w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i w Szwecji.

„E-mobilność jest istotnym elementem strategii firmy Solaris już od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski producent zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł Autobusu Roku 2017 oraz liczba zrealizowanych i realizowanych dostaw autobusów elektrycznych. Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji” – mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.

Ponadto firma Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny –  łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W skład klastra wchodzą takie podmioty, jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

„Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych” – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.

Nowości produktowe

Solaris w roku 2015 rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasową konstrukcję. W minionym roku  do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: nowy Solaris Urbino 12 CNG (sprężony gaz ziemny), nowy Solaris Urbino 12 Hybrid z napędem spalinowo-elektrycznym oraz autobus w klasie MIDI nowy Solaris Urbino 10,5.

Na ten rok firma planuje premierę przegubowego, nowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz premierę nowego Solarisa Trollino. Oprócz tego gama produktów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. Dziesięć tego typu pojazdów zamówił przewoźnik w Rydze (Łotwa).

Tramwaje

W roku 2016 doszło do istotnych zmian w tramwajowej dywizji Solarisa. W grudniu ogłoszono, że z dniem 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to umocnienie pozycji rynkowej obu firm w obszarze pojazdów szynowych.

 

Podsumowanie 2016 i plany na rok 2017

Ten rok rozpoczął się dla nas bardzo pozytywnie od zdobycia kilku dużych kontraktów, z zamówieniem na 208 autobusów hybrydowych w Belgii na czele. Plany produkcyjne wyglądają więc optymistycznie.

 

Solaris Bus & Coach

Przeczytaj również
Popularne