Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nowa generacja silnika ciężarowego OM 471

Oszczędność 1100 litrów paliwa rocznie, emisja CO2 niższa o prawie 3 tony — m.in. takie korzyści obiecuje Mercedes wraz z premierą nowej generacji silnika OM 471. 

Cztery lata po wprowadzeniu rewolucyjnej generacji silników zaczyna się kolejny etap rozwoju, w którym koncern Daimler Trucks dzięki pojazdom Mercedes-Benz Actros jeszcze bardziej zwiększa przewagę nad konkurencją w zakresie efektywności. Inżynierowie z firmy Mercedes-Benz rozwiązali problem kwadratury koła: zużycie paliwa staje się mniejsze o dodatkowe 3%, a wraz z większym momentem obrotowym zwiększa się dynamika jazdy. Nowa maksymalna moc rzędu 390 kW (530 KM) i moment obrotowy o wysokości 2600 Nm stanowią ukoronowanie pojazdów z tej serii. W szczególności po raz kolejny zwiększyła się wytrzymałość. Najnowsza generacja OM 471 zatem ponownie wyznacza standardy wśród silników Heavy-Duty stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych.

Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471: nowy rozdział w budowie silników

Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471 stanowi perfekcyjne połączenie ekonomii z ekologią. Wiosną 2011 r. Mercedes-Benz, uprzedzając wprowadzenie obowiązku przestrzegania normy spalin Euro VI oraz sukcesywne wprowadzanie ciężkich samochodów ciężarowych Actros, Antos i Arocs do transportu dalekobieżnego, dystrybucji lokalnej i transportu budowlanego, prezentuje całkowicie nową generację silników. Pierwszym członkiem tej nowej rodziny silników jest OM 471.

Silnik ten dzięki wprowadzonym rozwiązaniom technicznym oraz wynikającym z nich możliwościom i właściwościom otwiera nowy rozdział w budowie silników stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji i nowym rozwiązaniom technicznym zapewnia klientom duże korzyści. Istotnymi charakterystycznymi cechami są: dwa montowane w głowicy wałki rozrządu, wyjątkowy układ wtryskowy Common-Rail wraz z układem zwiększającym ciśnienie wtrysku X-Pulse, turbosprężarka z asymetryczną obudową, hamulec silnikowy o wysokiej mocy, układ oczyszczania spalin wykorzystujący technologię SCR, układ recyrkulacji spalin i filtr cząsteczek spełniający rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro VI.

Pięć wersji silnika o mocy do 390 kW (530 KM)

Silnik Mercedes-Benz OM 471 jest od teraz dostępny w pięciu głównych wersjach:

Moc Moment obrotowy
310 kW (421 KM) przy 1600 obr./min 2100 Nm przy 1100 obr./min
330 kW (449 KM) przy 1600 obr./min 2200 Nm przy 1100 obr./min
350 kW (476 KM) przy1600 obr./min 2300 Nm przy 1100 obr./min
375 kW (510 KM) przy 1600 obr./min 2500 Nm przy 1100 obr./min
390 kW (530 KM) przy 1600 obr./min 2600 Nm przy 1100 obr./min

 

Podstawowe wersje silnika o wartościach mocy 310, 330 i 350 kW uzupełniono o trzy wersje, tzw. wersje „Top Torque”. Podczas jazdy samochodem ciężarowym z jedną z tych wersji silnika na najwyższym biegu zautomatyzowanej skrzyni biegów Mercedes PowerShift 3 w razie potrzeby następuje zwiększenie momentu obrotowego o 200 Nm. Strategia ta pozwala zmniejszyć częstotliwość przełączania biegów i zwiększyć prędkość transportu, nie zwiększając jednocześnie zużycia paliwa.

Twarde liczby dotyczące granicznej wartości mocy i momentu obrotowego silników OM471 drugiej generacji jedynie częściowo odzwierciedlają ich niezwykłe cechy: maksymalna moc osiągana przez wszystkie silniki nowej generacji przewyższa niemal stale zakres obrotów od 1450 do 1800 obr./min. Również najwyższy moment obrotowy praktycznie się nie zmienia i wynosi od ok. 800 do 1450 obr./min. Osiągi te skutkują wspaniałą dynamiką jazdy w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Nowe silniki OM 471 trafią między innymi do ciężarówek Mercedes-Benz Actros oraz autobusów Setra ComfortClass.

Źródło: Mercedes-Benz

Przeczytaj również
Popularne