szereg3

Łyk statystyki o polskiej motoryzacji

29 grudnia 2011

szereg3Ile przeciętnie kosztuje samochód kupowany w polskiej firmie, jaki jest średni dochód budżetu państwa ze sprzedaży jednego nowego pojazdu oraz jakie największe promocje stosowali w odchodzącym roku importerzy?. Między innymi o tym można przeczytać w poniższym zestawieniu.

Ceny samochodów osobowych w okresie od grudnia 2010 do końca listopada 2011 roku wzrosły średnio o 4,08%.

Największy rabat kwotowy dla klienta indywidualnego (w wysokości 40 tys. zł) oferował w 2011 roku (do końca listopada) Nissan na zakup modelu Nissan Pathfinder; największy rabat procentowy (-34%) – Citroen na zakup modelu Citroen C1.

Średnia ważona cena sprzedaży samochodu na rynku polskim wyniosła w okresie 11 miesięcy bieżącego roku  – 78 769 zł.
Średnia ważona cena sprzedaży samochodu kupionego przez klienta indywidualnego wyniosła – 68 006 zł
Średnia ważona cena sprzedaży samochodu kupionego przez firmę wyniosła – 88 782 zł

Biorąc pod uwagę fakt, iż przedsiębiorcy mogli odliczyć 60% wartości podatku VAT, ale nie więcej niż 6000 zł, średni koszt zakupu samochodu przez przedsiębiorcę wynosił więc około 82 tys. zł. Co ciekawe, im większy był poziom odliczenia, tym wyższa średnia ważona cena zakupu. W przypadku aut z kratką, od których zakupu przedsiębiorcy mogli odliczyć 100% podatku VAT, średnia ważona cena wyniosła niemal 95 tys. zł. Tym samym koszt zakupu auta dla przedsiębiorcy wyniósł 77 826 zł, był więc zbliżony do średniej rynkowej.

Samochody marek POPULARNYCH kosztowały średnio (cena średnia ważona) 70 194 zł., natomiast auta marek PREMIUM – 182 903 zł.

Wartość rynku nowych samochodów osobowych (do końca listopada 2011r.) – 16,819 mld zł (po odliczeniu podatku VAT).
Średni dochód budżetu Państwa ze sprzedaży 1 nowego samochodu osobowego – 13 896 zł.

Prezentowane średnie ważone ceny sprzedaży nie uwzględniają  cen wyposażenia opcjonalnego, które podwyższają rzeczywisty koszt zakupu oraz dochody budżetowe. Zakładając, że średni koszt opcji wybieranych przez klientów wynosi ok. 1500 – 2000 zł, wartość rynku mogłaby wzrosnąć nawet o 500 mln zł. Oczywiście, w przypadku samochodów marek popularnych dodatkowy koszt związany z wyborem wyposażenia opcjonalnego nie jest zbyt wysoki, jednak w przypadku marek premium często wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Średnia cena sprowadzonego samochodu używanego – 9,5 tys. zł.
Średni dochód budżetu Państwa z akcyzy – 799 zł za auto.
Liczba sprowadzonych samochodów używanych (do końca listopada 2011r.) – 615 tys. szt.

Od początku roku do końca listopada samochody w wieku powyżej 10 lat były najliczniej reprezentowaną grupą importowanych aut używanych i stanowiły 46,85% wszystkich sprowadzonych samochodów. Udział aut w wieku od 4 do 10 lat wyniósł 43,47%, a pojazdów do 4 lat – 9,67%.

Wartość rynku sprowadzanych samochodów używanych (do końca listopada 2011r.) – ponad 5,8 mld zł była prawie trzykrotnie niższa niż wartość rynku samochodów nowych.

Źródło: Samar / Wojciech Drzewiecki, Dariusz Balcerzyk