Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FM spacer

Trudny rok dla branży TSL w Polsce

Trudny rok dla branży TSL w Polsce

Przybywa upadłości wśród firm przewozowych, a kolejne zmiany na rynku transportowym tylko pogłębiają problemy branży. Rok 2019 to dla przewoźników również czas intensywnego zmagania się z brakami kadrowymi – wynika z najnowszego badania „Finanse, inwestycje, trendy branży transportowej w 2019 roku” prowadzonego przez Instytut Keralla Research.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research, wśród przewoźników głównie trudność w pozyskaniu kierowców będzie czynnikiem silnie kształtującym branżę. Taką opinię wyraża blisko połowa firm przewozowych, podczas gdy jeszcze rok temu takie zdanie podzielało 28 proc. transportowców.

Bieżący rok to dla branży TSL cała seria wyzwań. Wprowadzany przez UE Pakiet Mobilności zmienia przede wszystkim strukturę kosztów tego biznesu, usieciowienie każe stać się częścią gigantycznego systemu wymiany informacji, zmiany legislacyjne implementowane przez rząd porządkują rynek, ale też uszczuplają marżowość przewozów, na dodatek aktualna jest niepewność, co do stylu i zasad według których Brytyjczycy odejdą od unijnego stołu – komentuje wyniki Katarzyna Pydych, General Director Instytutu Keralla Research. Już w ubiegłym roku rynek przewozowy prognozował, że te dwanaście miesięcy będą naprawdę ciężkie dla sektor. Aktualny odczyt wskaźnika FIT dla tej branży potwierdza, że miało być słabiej i niestety jest.

Stan branży TSL oddaje Wskaźnik FIT, który obecnie przyjmuje wartość 48,51 czyli niemal
5 pkt. gorzej w relacji do zeszłego roku. Zgodnie z prognozami Instytutu Keralla Research, zarówno problemy przewoźników z rosnącymi kosztami prowadzonej działalności, jak też szybko wdrażane efekty polityki eliminowania szarej strefy, doprowadziły do pogorszenia sytuacji branży transportowej. Co ważne, dziś do tych informacji dochodzi jeszcze rejestrowany spadek popytu na przewozy, który coraz bardziej odczuwa część przewoźników.

Na niską wartość wskaźnika wpływ mają też prognozy firm transportowych dotyczące trudności
z utrzymaniem płynności finansowej w kolejnych miesiącach. Ponad 38 proc. przewoźników ocenia, że w relacji do ubiegłego roku liczba upadłości w branży transportowej już wzrosła (roku temu tak samo odpowiadało 18,3 proc.), a 46,7 proc. badanych jest zdania, że firm wycofujących się z rynku transportowego w całym 2019 roku będzie jeszcze więcej.

Badanie wykonano na losowej, reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie n=300 firm przewozowych. Wskaźnik FIT oparty jest m.in. o informacje o zadłużeniu firm transportowych, skali zatorów płatniczych w branży, przewidywanych upadłościach, a także prognozowanym frachcie i planowanych inwestycjach. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, natomiast wynik poniżej 50 wskazuje na słabnącą kondycję branży TSL i wzrost ryzyk sektorów współpracujących
z transportem.

 

Keralla Research

Przeczytaj również
Popularne