Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

10% wzrost CFM w 2011 r

ALD_AutomotiveW 2010 r. wartość rynku flotowego w Polsce według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wzrosła o 10,5%. W tym roku trend zwyżkowy będzie trwał, a liczba zarządzanych pojazdów również wzrośnie o ok. 10%. W najbliższych miesiącach o kondycji branży CFM (ang. car fleet management) będzie decydować przede wszystkim stan gospodarki. Ewentualne załamanie się koniunktury może skutkować zmniejszeniem poziomu inwestycji firm we floty służbowych pojazdów, tak jak miało to miejsce w roku 2009. Na szczęście, mimo dużej niepewności, co do rozwoju sytuacji na rynkach zagranicznych, polska gospodarka wydaje się być stabilna. Według badań PKPP Lewiatan odnotowaliśmy odwrócenie się trendu w inwestycjach sektora prywatnego, które zwiększyły się w zeszłym roku o 6-7%. W tym roku Bank Światowy prognozuje wzrost polskiego PKB o ok. 4%. Dlatego, mimo chwiejności koniunktury na świecie, spodziewamy się w tym roku dalszego polepszenia sytuacji finansowej polskich firm i zwiększenia wartości inwestycji we floty. Czynnikiem, który niewątpliwie będzie wyhamowywać tempo rozwoju rynku CFM w tym roku, są wprowadzone zmiany przepisów dotyczących VAT. Po rewelacyjnych ostatnich miesiącach 2010 r., gdy przedsiębiorcy niemal masowo kupowali auta z „kratką", dziś obserwujemy gwałtowne wyhamowanie zainteresowania tego typu pojazdami. Zawieszenie odliczeń VAT od samochodów z „kratką" wpłynie na stagnację w branży CFM w pierwszym kwartale 2011 r., a powrót do wzrostów będzie widoczny dopiero w późniejszych miesiącach. Na zmniejszenie popytu na usługi leasingu i zarządzania flotą wpłyną też zapewne spodziewane podwyżki cen paliwa oraz ubezpieczeń komunikacyjnych, które zwiększą całkowity koszt posiadania służbowych pojazdów. Warto jednak pamiętać, że zarówno wśród przedsiębiorców, jak i menedżerów cały czas rośnie świadomość korzyści, jakie wynikają ze stosowania wynajmu długoterminowego pojazdów (ang. full service leasing, FSL). Przypomnijmy, że ta kompleksowa usługa łącząca finansowanie leasingiem i zarządzanie flotą pozwala zmniejszyć koszt firmowych aut nawet o 30%. W przypadku jej stosowania klient nie ponosi kosztu początkowego związanego z zakupem pojazdu, a  płaci jedynie za jego użytkowanie w okresie wynajmu. Firma flotowa jest też w stanie wynegocjować w imieniu swoich klientów niższe stawki np. za usługi serwisowe czy paliwo. Przedsiębiorcy powinni również mieć świadomość, że raty leasingowe można w sprawozdaniu podatkowym ująć jako koszt uzyskania przychodu, co pozwala zmniejszyć wielkość firmowego podatku. Minione spowolnienie gospodarcze skłoniło też przedsiębiorstwa do poszukiwania nowych dróg optymalizacji kosztów. Dzięki temu na popularności zyskuje koncepcja świadczenia usług zarządzania flotą w modelu outsourcingu, który pozwala firmie skoncentrować się na swojej kluczowej działalności i generować lepsze wyniki finansowe. W konsekwencji usługa wynajmu długoterminowego będzie w tym roku nadal najszybciej rozwijającą się usługą dedykowaną dla firmowych flot, a wzrost liczby wynajmowanych w ten sposób aut będzie dwucyfrowy.   ALD_TOMASZ_Slepowronski_2 ALD Tomasz Ślepowroński

Przeczytaj również
Popularne