30_wspanialych_RAPORT-1

Trzydzieści wspaniałych – subiektywny przegląd najważniejszych aut flotowych

26 lipca 2011

Przez ostatnie kilkanaście lat przewinęło się przez polskie firmy kilkaset modeli samochodów i ponad milion nowych pojazdów. Prezentujemy trzydziestkę najważniejszych – tych, które zawojowały polską branżę flotową.

Wybór najważniejszej trzydziestki aut używanych w ostatnich dwóch dekadach przez polskich przedsiębiorców był nie lada wyzwaniem, choćby dlatego, że firmy wykorzystywały dziesiątki modeli, zazwyczaj renomowanych marek. Nie kierowaliśmy się tutaj jedynie wolumenami sprzedaży, bo wówczas pięciu dominujących producentów mogłoby wypełnić swymi pojazdami niemal całe zestawienie. Równie istotne były dla nas nowatorskie cechy samochodów, które przyczyniały się na przykład do rozwoju danych działów gospodarki, lub rozwiązania sprawiające, że w danym sektorze konkretne auta okazywały się niezastąpione.

Pełna wersja Raportu dostępna po wypełnieniu formularza rejestracyjnego!

Eksperci o rozwoju polskich flot samochodowych:

Stanisław Sewastianowicz, redaktor naczelny „Auto Świat”

Sebastian SewastianowiczW dość krótkim czasie Polacy przesiedli się z Polonezów, Lanosów czy Maluchów do samochodów nowocześniejszych, lepiej wyposażonych, bardziej luksusowych. Chętniej też kupujemy auta z mocniejszymi silnikami, o większych pojemnościach. Coraz wyższe normy ekologiczne, narzucane przez Unię Europejską, powodują, że kupując samochód coraz częściej będziemy zwracać uwagę na emisję spalin, na zawarte w nich szkodliwe dla środowiska substancje.

Na rynku powiększa się liczba modeli z napędem hybrydowym, pierwsze kroki stawiają auta elektryczne. Na razie są one bardzo drogie, ale należy się spodziewać, że – podobnie jak w innych krajach UE – objęte zostaną ulgami podatkowymi i ich sprzedaż zacznie rosnąć. Jest to trend, którego nie da się ominąć, zwłaszcza że większość koncernów samochodowych już produkuje bądź w najbliższych latach zamierza produkować auta elektryczne. Będzie to także z pewnością dotyczyć zakupów flotowych. Już teraz kilka instytucji kupiło hybrydowe Toyoty Prius. Znaleźli się nabywcy na kilka sztuk elektrycznego Mitsubishi i-Miewa. Niebawem w ofercie Opla znajdzie się Ampera napędzana głównie prądem.

Jakub Faryś, prezes PZWLP

Jakub_FarysTrudno opisać branżę motoryzacyjną w ciągu ostatnich 20 lat, ale na pewno jest jeden samochód, który zrewolucjonizował polskie floty. Jest to samochód z kratką. To zdecydowanie najpopularniejszy samochód flotowy. Pokazuje to tylko, że polscy przedsiębiorcy potrafią liczyć i dlatego wybierają samochody z pełnym odliczeniem VAT.

Co do preferencji, obecnie przedsiębiorcy zamiast prostych i tanich samochodów zawsze wybierają samochody bezpieczne i znacznie lepiej wyposażone. To niezmiernie cieszy, ponieważ pokazuje rosnącą świadomość użytkowników samochodów.

Andrzej Żelazny, dyrektor generalny Chevrolet Poland

Andrzej_ZelaznyW mojej ocenie ogólne preferencje zakupowe klientów flotowych w Polsce w ciągu ostatnich 15 lat zmieniły się nieznacznie. Klienci poszukują nadal, tak jak wówczas, optymalnego rozwiązania dla swojego biznesu pod względem użyteczności, kosztów zakupu i eksploatacji. Wtedy większość firm budowała swoje floty od podstaw, głównie koncentrując się na popularnych segmentach rynku. Obecnie firmy najczęściej dokonują wymiany samochodów w swoim parku, rzadziej budując flotę od podstaw.

Zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania samochodami z segmentów takich jak SUV czy premium, które mają zaspokajać potrzeby wyższej kadry menedżerskiej. Ważny dla firm jest także aspekt wizerunkowy, często więc wybierane są samochody o ciekawej, nietuzinkowej stylistyce. Zauważalne jest także otwarcie na nowe marki i propozycje. Dobrym przykładem wspomnianych zmian w preferencjach klientów flotowych jest spore zainteresowanie niedawno wprowadzonym przez Chevroleta modelem Orlando, samochodem wyróżniającym się stylistyką i wszechstronnością.

W okresie ostatnich piętnastu lat wraz z rozwojem ekonomicznym kraju, rynek flotowy w Polsce oczekiwał coraz bardziej zaawansowanych usług, związanych z kompleksową obsługą parku samochodowego, takich jak specjalnie dedykowane programy serwisowe, leasingowe czy nawet takie usługi jak door-to-door. Kluczowe dla klientów zbiorowych stały się oferty szyte na miarę, czyli takie, które zapewniają realizację specyficznych potrzeb firmy. Obecne warunki ekonomiczno-gospodarcze także mają wpływ na rynek flotowy. Firmy, dbając o koszty, szukają dobrej jakości samochodów o bardzo atrakcyjnym stosunku wartości do ceny. Jest to szansa dla takich marek jak Chevrolet, który właśnie wchodzi na rynek flotowy z całkowicie nową gamą produktową oraz szeroką ofertą silników w atrakcyjnych cenach. Zapewnia przy tym atrakcyjną stylistykę, profesjonalną kadrę z wieloletnim doświadczeniem oraz szeroką, atrakcyjnie zlokalizowaną sieć salonów sprzedaży i serwisową.

Dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor PR Mercedes-Benz Polska

Ewa_Labno_FaleckaMercedes-Benz Sprinter to jeden z tych samochodów, które zmieniają całą gospodarkę, a nie tylko swoją branżę. Jest bezkonkurencyjnym liderem w swoim segmencie w Europie, niezwykle cenionym „Partnerem w biznesie” w Polsce. 700 różnych wersji Sprintera pracuje wszędzie tam, gdzie liczy się łatwość, pewność i czas dostawy. Korzystają z niego budowlańcy, piekarze, firmy kurierskie, firmy przewożące ludzi, branża wędliniarska, ogrodnicza. Obecny w transporcie międzynarodowym. Samochód bezpieczny, komfortowy i niezawodny.

Sprinter właśnie został wybrany przez Dekrę jako najbardziej niezawodny samochód dostawczy. To wszystko sprawia, że Mercedes-Benz Sprinter, podobnie jak jego mniejszy brat Vito, to najlepszy możliwy wybór dla floty.

Jerzy Koziński, managing director Hyundai Motor Poland

Jerzy_KozinskiNajpoważniejszym impulsem do rozwoju motoryzacji indywidualnej w Polsce była, zauważalna szczególnie w połowie lat 90., rosnąca akceptacja dla finansowania zakupu samochodu kredytem bankowym, a nie tylko środkami własnymi. Polacy powszechnie zaakceptowali fakt, że można się zadłużyć w celu kupna samochodu. Nastąpiła także wyraźna zmiana dotycząca preferencji co do wyposażenia samochodu. Polacy nie kierują się już wyłącznie ceną nowego auta i wcale nie kupują już nowych samochodów z ubogim wyposażeniem. Także prymat marek niemieckich został podważony początkowo przez marki japońskie, a ostatnio przez marki koreańskie. Generalnie Polacy w swoich wyborach kierują się raczej względami praktycznymi, a nie sentymentem i lojalnością wobec obecnego producenta.

Co do oferty flotowej, to zauważalne jest stałe wzbogacanie oferty rynkowej skierowanej do tych klientów. Oferta obejmuje zarówno nowe marki samochodów (gdyż coraz to nowi producenci decydują się na przygotowanie programów flotowych), jak i nowe formy finansowania, ubezpieczenia czy zarządzania parkiem aut flotowych. Wymaga to, miedzy innymi, stałego wzrostu profesjonalizacji zarządzania flotami firmowymi i tworzy miejsce dla nowych form szkolenia czy wymiany informacji (stowarzyszenia, specjalistyczne wydawnictwa, seminaria i wystawy).

Dywersyfikacja parku samochodowego w wielkich firmach, posiadających floty liczące kilkaset aut, z jednej strony, jest wynikiem coraz częstszego wprowadzania polityki „user – chooser” na stanowiskach menedżerskich wyższego, a i średniego szczebla, z drugiej strony, otwarcia się na atrakcyjne oferty nowych producentów. Dochodzi także element minimalizowania ryzyka związanego z uzależnieniem od jednego tylko dostawcy.

Dalszy rozwój usług car fleet management i full service leasing; firmy coraz powszechniej chcą mieć możliwość stałego i bezproblemowego wykorzystywania floty samochodów bez konieczności administrowania parkiem samochodów i bez obciążania własnego bilansu środkami trwałymi. Coraz częstsze wprowadzanie wysokich standardów związanych z minimalnym poziomem wyposażenia samochodów. Auta jako narzędzia pracy powinny zapewnić pracownikowi maksymalne bezpieczeństwo, a także pewien komfort pracy. Coraz częściej także firmy kierują się w swoich wyborach względami ekologicznymi, wybierając auta najmniej uciążliwe środowiskowo.

A. D.