Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Najlepsi dealerzy samochodowi w Polsce na plusie

TOP 50 dealerów samochodowych w PolsceCzwarta edycja zestawienia TOP 50 dealerów samochodowych w Polsce udowadnia, że najwięksi nawet mimo kryzysu radzą sobie na naszym rynku doskonale. Aż 32 firmy z pośród 50 zanotowały wzrost sprzedaży. Wzrosła także konsolidacja rynku, czyli wielkość sprzedaży TOP 50 dealerów w stosunku do całego rynku - obecnie współczynnik ten wynosi 36,77% i powiększył się on o 2,65 punktu procentowego w porównaniu z 2009 r. Zestawienie przygotowane przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar potwierdza trend o stale rosnącym współczynniku. Obecnie wynosi on 36,77% (wzrost o 2,65 punktu procentowego w stosunku do roku 2009 r.). Dobre efekty przyniosła polityka dużych grup dealerskich, polegająca na otwieraniu nowych placówek, pozyskiwaniu nowych marek do oferty wraz ze zwiększaniem sprawności organizacyjnej. Wzrost wskaźnika powinien się utrzymac także w tym roku - polski rynek powoli wkracza w drugą fazę konsolidacji, w której przejęcia będą dokonywać się w kręgu największych polskich dealerów.  Przykładem tego zjawiska jest zrealizowana w styczniu tego roku transakcja przejęcia przez Grupę Krotoski–Cichy (3. miejsce na liście) firmy Euro Centrum Tadeusz (57. miejsce na liście 2009), a na rynku mówi się już o przygotowywanych kolejnych transakcjach tej skali.

Dealerzy liderzy

Liderem sprzedaży pozostaje Polska Grupa Dealerów, która nieprzerwanie od kilku lat notuje ciągłe wzrosty. W roku 2010 wyniósł on 17,0% i, co ciekawe, po raz pierwszy w czteroletniej historii polskiej listy TOP 50 wynik sprzedaży PGD – 12 334 auta – był ponaddwukrotnie wyższy niż wynik drugiej na liście grupy Carservis S.A. Kolejne firmy na liście zanotowały mniej spektakularne wyniki. Carservis zanotował aż 16,1% straty w sprzedaży w stosunku do wyniku 2009 i sprzedał „tylko" 5813 samochodów. Także trzeciej na poprzedniej liście poznańskiej Grupie BEMO ubiegły rok przyniósł straty (spadek o 2,5% w stosunku do roku 2009), co nie powinno szczególnie dziwić, bo przez ostatnie 3 lata grupa ta rok w rok notowała imponujące, 30–40-procentowe wzrosty. Ten słabszy wynik (5303 sztuki) spowodował, że grupa BEMO straciła trzecie miejsce na liście na rzecz innej poznańskiej grupy dealerskiej Krotoski– ichy, która w roku 2010 sprzedała 5514 samochodów (9,1% wzrostu). W rankingu TOP 50 za 2010 rok znajdujemy również kilka ciekawostek. Po pierwsze, aż 32 firmy z 50 zanotowały wzrost sprzedaży. Nie było spektakularnych spadków – największy spadek o 19,8% zanotował Inter Welm znajdujący się na miejscu 45. Pojawiło się za to kilka efektownych wzrostów. Największy skok zanotowała Toyota Bielany. Wzrost o 140% i awans o 36 miejsc firma zawdzięcza jednej dużej transakcji flotowej. Duży wzrost sprzedaży zanotował również Budmat Auto, o 81,3%, co pozwoliło przeskoczyć z 50. na 24. miejsce. Po raz pierwszy w TOP 50 znalazł się REN-CAR na 36. pozycji oraz Konsorcjum SZPOT na 37. pozycji.

Polityka koncernów – wsparcie dla dealerów

Dobre wyniki największych dealerów to zasługa również dobrej sprzedaż do flot. Niezwykle istotną rolę w tym procesie odgrywa importer, od którego zależy ostateczny kształt oferty cenowej dla floty. Pełni funkcję doradczą przy negocjowaniu warunków sprzedaży i serwisu dla dużych kontraktów flotowych o istotnym znaczeniu. Najczęściej specjalne działy pełnią rolę wsparcia działań dealerów. - W Kulczyk Tradex funkcjonuje Dział Sprzedaży Zbiorowej, w którym pracuje kilkunastu specjalistów wspierających dealerów w sprzedaży samochodów. W dziale tym powołano grupę menedżerów opiekujących się poszczególnymi dealerami, którzy są z nimi w bezpośrednim kontakcie. Ich zadaniem jest wspieranie dealerów w działaniach flotowych z firmami, które są zainteresowane zakupem pojazdów marki Volkswagen – tłumaczy Piotr Łakomy, kierownik Działu Sprzedaży Zbiorowej w Kulczyk Tradex. Podobnie zorganizowaną strukturę administracyjną znajdujemy także w innych firmach. Importerzy i producenci z zasady zostawiają kwestie pozyskiwania klientów dealerom. Angażują się w ten proces tylko w wyjątkowych okolicznościach. Sami dealerzy również dostosowują się do oczekiwań flotowców. Ze względu na rosnącą sprzedaż nowych aut do klientów instytucjonalnych i flotowych, zaczęli tworzyć specjalne struktury w postaci działów sprzedaży flotowej, jak również działów obsługi serwisowej flot. – Kontrahenci flotowi są jednymi z najbardziej wymagających klientów. To dla nich sporządzane są specjalne umowy współpracy, to im oferuje się specjalne warunki zakupu i serwisowania pojazdów, im proponuje się szereg usług dodatkowych typu door to door czy samochody zastępcze dla flot. Jednocześnie jednak to ci właśnie klienci mogą zapewnić dealerowi wolumen sprzedaży, a co za tym idzie, realizację ilościowych celów sprzedaży, narzucanych przez importera. Trudno więc nie podążać za tym nurtem i nie dostosowywać się do panujących na rynku reguł – wyjaśnia Aleksandra Grzesiak, kierownik Działu Sprzedaży Flotowej w firmie Auto-Handel -Centrum Krotoski–Cichy. Pobierz pełne zestawienie TOP 50 dealerów samochodowych w Polsce

Przeczytaj również
Popularne