Opony Michelin

Czarne perły

15 kwietnia 2019

Opona samochodowa to nie kawałek gumy, lecz bardzo zaawansowany technologicznie produkt. Parametry techniczne opon można wszechstronnie programować, poprawiając osiągi, właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo samochodu, na który są one założone. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy ich doborze i zakupie. Zebraliśmy opinie specjalistów z dużych CFM-ów oraz ekspertów technicznych z firmy Michelin.

Opona to jedyny element łączący pojazd z drogą. Nie każdy wie, że powierzchnia styku średniej klasy pojazdu z nawierzchnią odpowiada powierzchni kartki papieru formatu A4. Podczas zakupu ogumienia najczęściej zwraca się uwagę na rozmiar, czasem na etykietę. Najbardziej świadomi użytkownicy porównują produkty między sobą i sugerują się testami opon. Niestety, właściwie nikt nie zastanawia się nad tym, jak zmieniają się parametry ogumienia na początku oraz w trakcie ich użytkowania, a właśnie wtedy ujawniają się największe różnice pomiędzy produktem dobrym i przeciętnym.

Zaawansowane technologicznie

Oczywiste jest to, że opony zużywają się z każdym kilometrem, co istotnie wpływa na ich parametry. Jak przekonuje Piotr Paziński, menadżer ds. sprzedaży flotowej w firmie Michelin, kryterium nowej opony z punktu widzenia użytkownika jest ważne podczas wstępnej selekcji. Swój wybór warto kierować na marki premium, które z racji najwyższego poziomu zaawansowania technologicznego i odpowiedniej liczby testów zapewniają najlepsze osiągi przez najdłuższy czas. Drugim niezmiernie istotnym kryterium dla użytkownika powinno być zachowanie opony podczas eksploatacji. Nawet w najlepszym segmencie istnieją różnice pomiędzy produktami. Michelin stoi na stanowisku, że opony powinny być jak najtrwalsze i zachowywać swoje parametry w ciągu użytkowania.

Odpowiedzią na powyższe oczekiwania klientów flotowych jest gama produktów Michelin Long Lasting Performance. Do tej gamy należą m.in. opony całoroczne Michelin CrossClimate+ dla aut osobowych i SUV-ów, Michelin Agilis CrossClimate, opony dla samochodów dostawczych, opony letnie Michelin Primacy 4 oraz opony zimowe Michelin Alpin 6.

Opona Michelin CrossClimate+ klasyfikowana jako opona całoroczna, dzięki swojej innowacyjnej mieszance potrafi się dostosować do każdych warunków drogowych, jednocześnie uzyskując bardzo wysokie przebiegi. Jest to pierwsza na świecie opona letnia z homologacją zimową. Jak mówi Piotr Tylicki, trener ds. produktów w linii aut osobowych: „Widzimy bardzo duże zapotrzebowanie na te opony, a, co najważniejsze, klienci są bardzo zadowoleni z ich użytkowania. Dzięki homologacji zimowej Michelin CrossClimate+ jest pełnoprawną oponą zimową, którą można używać na każdym rynku, gdzie wymagana jest homologacja w okresie zimowym. Jakość oraz trwałość opony została wielokrotnie nagrodzona w niezależnych testach opon całorocznych. Jeśli chodzi o przebiegi, to mamy referencje potwierdzające przebiegi na poziomie 90 000 km”.

Michelin CrossClimate+
Opona Michelin Primacy 4,
powstała po trzech latach prac konstrukcyjnych, zapewnia krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni, zarówno gdy jest nowa, jak i w trakcie użytkowania. Testy TUV SUD dowiodły, że droga hamowania opony nowej jest średnio o 0,9 m krótsza w porównaniu do opon konkurencyjnych marek (testowany rozmiar to 205/55 R16 91V). Jeszcze lepsze wyniki odnotowano w trakcie użytkowania.

Michelin Primacy 4

Michelin Alpin 6 jest oponą przeznaczoną na typowo zimowe warunki drogowe. Zdaniem Piotra Tylickiego tym, co je wyróżnia, są lamele cięte do końca bieżnika, co przekłada się na bezpieczeństwo opony praktycznie do końca jej użytkowania. Michelin Alpin 6 składa się z dwóch mieszanek – przy zużyciu opony do wysokości bieżnika na poziomie 4 mm, aktywuje się druga mieszanka (nordycka), dzięki której opona świetnie zachowuje się w warunkach zimowych, a jednocześnie pozwala na pokonywanie długich przebiegów.

Michelin Alpin 6

Osiągi wymagają opon premium

Jeśli chodzi o sprzedaż opon do aut osobowych i dostawczych, to w ostatnich latach systematycznie ona rośnie. Najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem są opony całoroczne. W ostatnim roku wzrost wyniósł aż 39%. Rośnie

także sprzedaż opon  w rozmiarach 17 cali oraz 18 cali wzwyż. Jest to przede wszystkim zasługa wzrostu sprzedaży nowych samochodów, które są wyposażone w koła o coraz większej średnicy. Zdaniem Piotra Tylickiego, w przypadku opon całorocznych za te wzrosty odpowiadają w dużej mierze klienci flotowi, którzy coraz częściej stawiają na takie właśnie rozwiązanie.

Jak mówi: „Używanie opon całorocznych pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy w okresie użytkowania samochodu. Przekłada się to na obniżenie kosztów wymiany, obsługi relokacji opon i braku tzw. peeku sezonowego, podczas którego trzeba organizować wymiany opon. Dzięki temu klienci bardziej efektywnie zarządzają flotą i czasem pracowników obsługi klienta”. Piotr Paziński uważa też, że za wzrostem sprzedaży w obszarze opon z segmentu premium przemawiają niskie koszty eksploatacji oraz jakość produktu, gwarantująca bezpieczeństwo podróżowania. Przy wyborze opon we flotach klient zawsze ma do wyboru opony segmentu premium, medium oraz tzw. budżetowe. W przypadku kierowania się samą ceną zakupu opony, najtańsze będą zawsze opony budżetowe, których jakość jest niższa, co automatycznie przekłada się na wyższe koszty eksploatacji, mniej efektywną organizację czasu pracy, częstsze wymiany opon czy coraz krótsze przebiegi opon. Zdaniem Piotra Pazińskiego w przypadku wyboru opon Michelin klient ma gwarancje jakości produktu, najdłuższe przebiegi, trwałość i gwarancję wysokiej klasy bezpieczeństwa opony. Przeliczając to na koszty rozłożone na kilometr, okazuje się, że opony Michelin są tańsze niż te budżetowe.

W jaki sposób kupują i na co zwracają uwagę klienci flotowi?

Robert Glegoła, procurent manager w firmie Arval, przekonuje, że w jego firmie przy wyborze opon decydujący wpływ mają parametry techniczne, a więc konieczność dopasowania opony do wymagań homologacji samochodu, gdzie wskazany jest indeks prędkości oraz nośność opony. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Producenci oraz sieci wybierane są przez Arval przed każdym sezonem oponiarskim (letnim i zimowym) po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostępności opon, a także możliwości logistycznych i technicznych sieci, które w bezpośredni sposób wpływają na komfort użytkowania samochodu. Jednym z najważniejszych czynników jest poziom zadowolenia kierowców z procesu wymiany opon, który jest systematycznie badany. Kolejnym elementem mającym wpływ na wybór są ceny opon, ich wymiany oraz składowania. Firma Arval oferuje swoim klientom trzy standardy opon, które wybierane są przez klienta na etapie zamawiania samochodu (klasa ekonomiczna, standard oraz premium) co ma wpływ na wysokość raty serwisowej. Wybór klasy opon nie jest jednak w pełni dowolny, ponieważ zależy także od klasy samochodu. Dostępność opon do droższych modeli ogranicza się często do klasy premium, która spełnia wymogi techniczne samochodów.

Bardzo podobną strategię na tym polu stosuje się w firmie Carefleet. Mariusz Fijałkowski, który jest kierownikiem Działu Obsługi Kierowców przekonuje, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, dlatego opony muszą spełniać wszystkie zalecenia producenta pojazdu, które znajdują się w jego homologacji, a więc indeksy prędkości i nośności, rozmiar opon etc. Duży wpływ na wybór ogumienia ma sam klient, który określa swoje preferencje w tym zakresie podczas podpisywania umowy z firmą CFM-ową. Oferuje mu się wybór spośród opon należących do trzech segmentów: ekonomicznego, standardowego oraz premium. Aby było z czego wybierać, Carefleet współpracuje z wieloma światowymi producentami opon. W szczególnych przypadkach, kiedy kryterium cenowe jest najbardziej istotne, proponuje się tańsze opony, należące do mniej rozpoznawalnych marek. Bezwzględnie muszą one jednak spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Jak mówi Mariusz Fijałkowski: „Wychodzimy z założenia, że jednym z elementów satysfakcji klientów jest fachowe i rzetelne doradztwo, dlatego nasi eksperci zawsze indywidualnie podchodzą do każdego pojazdu, rekomendując segment czy typ ogumienia, który będzie do niego najbardziej odpowiedni. Wiadomo na przykład, że mocne auto klasy premium czy nawet D nie będzie dawało pełni satysfakcji z użytkowania i jazdy, jeśli będzie wyposażone w opony z segmentu ekonomicznego. Należy pamiętać, że wielu producentów pojazdów, zwłaszcza marek premium, ale nie tylko, homologuje opony do swoich aut, tzn. w porozumieniu z producentami opon tak projektuje opony, aby spełniały one konkretne wymagania konstruktora pojazdu. Dzięki temu można w pełni cieszyć się z właściwości danego auta. My zawsze tego typu rozwiązania rekomendujemy, natomiast ostateczną decyzję podejmuje klient.

W Alphabet Polska Fleet Management na etapie wyboru opon kluczowymi elementami, na które zwraca się uwagę, są zarówno jakość, jak i cena. Piotr Prokopowicz, który jest kierownikiem Działu Obsługi Technicznej zapewnia, że jego firma korzysta jedynie z opon z bieżących roczników, pochodzących od renomowanych producentów. Siła zakupowa firmy Alphabet pozwala negocjować korzystne ceny zakupu. O wyborze dostawcy opon decyduje w dużej mierze ich dostępność. Jak mówi Piotr Prokopowicz: „Dywersyfikujemy dostawców opon przede wszystkim po to, aby móc zapewnić naszym klientom dostęp do większej liczby punktów serwisowych. Jest to element niezbędny dla płynnego przebiegu procesu sezonowej wymiany ogumienia. Dodatkowo współpraca z więcej niż jednym dostawcą wiąże się z możliwością zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Klasa wybieranych przez nas opon jest uzależniona w głównej mierze od klasy samochodu, a co za tym idzie od jego wymagań technicznych, takich jak moc, napęd, prędkość maksymalna”.

Na dostępność opon zwraca też uwagę Sebastian Krzysztofik zajmujący stanowisko head of procurement w firmie LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o. Jego zdaniem dywersyfikacja dostawców opon jest realizowana najczęściej z powodu braku dostępności opon, jak również produkowania pewnych rozmiarów lub typów opon u danego producenta. Dobór klasy opon jest uzależniony od decyzji klienta, natomiast markę opon wybiera już LeasePlan, patrząc na homologację i cenę produktu. Większość aut we flocie korzysta z opon typu premium.

Jan Kubala

A. D.