SVAutobiography Dynamic Edition

Range Rover Velar – setka w 4,5 sekundy

6 lutego 2019

Range Rover zaprezentował najmocniejszą – limitowaną wersję modelu Velar SVAutobiography Dynamic Edition. Samochód ma pod maską 5-litrowy silnik V8 Supercharged, któy rozwija moc aż 550 KM. Auto posiada ponadprzeciętne osiągi, sporo wyróżników stylistycznych, a kupić je będzie można wyłącznie przez okres jednego roku od chwili premiery.
SUV z osiągami auta super – sportowego? Czemu nie. Velar SVAutobiography Dynamic Edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 274 km/h. Auto nie jest przy tym bezkompromisowe, ponieważ rozpieszcza kierowcę i pasażerów tradycyjnym dla Range Rovera dopracowaniem i komfortem.

Duże wloty w zderzaku to więcej powietrza dla silnika i lepsze chłodzenie hamulców

Duże wloty w zderzaku to więcej powietrza dla silnika i lepsze chłodzenie hamulców

Jeśli samochód świetnie przyspiesza, powinien też szybko i skutecznie się zatrzymywać, trzymać się nawierzchni niczym przyklejony i spontanicznie reagować na polecenia wydawane kierownicą. Ulepszone hamulce i elementy zawieszenia oraz indywidualne ustawienia, począwszy od układu napędowego, a skończywszy na systemach bezpieczeństwa sprawiają, że Velar SVAutobiography Dynamic Edition łączy charakter samochodu sportowego z terenową dzielnością luksusowego SUV-a. Staje się prawdziwym autem na każdą okazję.

Velar SVAutobiography Dynamic Edition wyróżnia się szeregiem zabiegów poprawiających wygląd, są to m.in. nowy przedni zderzak z większymi wlotami powietrza, które zdecydowanie lepiej zasilają komory spalania doładowanego silnika V8 w tlen. Dodatkowe wloty powietrza wydajniej chłodzą też wzmocniony układ hamulcowy. Nowa jest również osłona chłodnicy, progi ozdobiono dodatkowymi listwami, a tylny zderzak zintegrowano z dyfuzorem w który wtopiono prostokątne końcówki układu wydechowego.
Wszystkie egzemplarze SVAutobiography Dynamic Edition mają dach lakierowany w kolorze czarnym, który kontrastuje z resztą nadwozia.  Charakterystyczny, bo sugerujący lepsze osiągi, jest również kształt aluminiowych obręczy kół. Są one kute, a wiec bardziej wytrzymałe i lżejsze – 21-calowe felgi ważą tyle, co obręcze 20-calowe w modelu bazowych. Klienci mogą zamówić samochód z obręczami 22-calowymi, które są lakierowane na kolor o nazwie Silver Sparkle i mają diamentowane krawędzie.

Tył w Velarze SVAutobiography Dynamic Edition wygląda imponująco

Tył w Velarze SVAutobiography Dynamic Edition wygląda imponująco

Większe koła współgrają z lepszymi osiągami wersji SVAutobiography Dynamic Edition, pomagając wygenerować lepszą przyczepność i mieszcząc większe hamulce. Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 395 mm i tylne o średnicy 396 mm składają się z dwóch elementów w celu ograniczenia masy. Ich innowacyjna konstrukcja bardziej wydajnie rozprasza też ciepło, aby sprostać większym siłom hamowania, które występują podczas dynamicznej jazdy. Wyższą skuteczność hamowania podkreślają czerwone zaciski hamulcowe (czterotłoczkowe z przodu i pojedyncze z tyłu), na których umieszczono napis Land Rover. Dostępne są także zaciski w kolorze Gloss Black, które nadają pojazdowi bardziej dyskretny wygląd.
Kabinę podporządkowano luksusowi. Dowodem na to stwierdzenie jest wykończenie foteli za pomocą perforowanej i pikowanej skóry Windsor z podwójnym przeszyciem. Fotele przednie są regulowane w 10 płaszczyznach, podgrzewane, wentylowane i posiadająfunkcję masażu. Klienci mogą wybierać spośród czterech kombinacji kolorystycznych: Ebony, Cirrus, Vintage Tan i Pimento.
Wśród specjalnych elementów wykończenia wnętrza znalazła się wyjątkowa, sportowa kierownica ze specjalnie wyprofilowaniem wieńca i dotykowymi, aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów. Niżej umiejscowiono pokrętło do wyboru przełożeń oraz okrągłe przełączniki do sterowania płynnie zintegrowanym systemem multimedialnym Touch Pro Duo z wyrafinowanym, moletowanym wykończeniem. Opcjonalny pakiet wykończenia wnętrza włóknem węglowym nadaje kabinie bardziej współczesny charakter dzięki charakterystycznemu stalowemu splotowi, zaś wygląd dopełniają sportowe pedały i podświetlane metalowe listwy progowe z napisem Range Rover.
Kolejnymi elementami wyróżniającymi wersję SV są 12,3-calowy zestaw wskaźników obejmujący wyjątkowe „moletowane cyfrowo” zegary, które nadają cyfrowemu wnętrzu tego SUV-a średniej wielkości wrażenie ręcznego wykonania i wykończenia, a także spersonalizowany ekran startowy. Te cyfrowe detale mają swój ciąg dalszy w elektronice, która wspomaga jazdę nową, flagową wersją modelu Velar.
Skalibrowanie układu AWD, aktywnej blokady tylnego mechanizmu różnicowego, 8-biegowej przekładni, układu kierowniczego i zawieszenia pneumatycznego zostało udoskonalone i dostosowane do wersji Velar SVAutobiography Dynamic Edition. Zapewnia ono bardziej ukierunkowane wrażenia z jazdy. Inżynierowie z działu Special Vehicle Operations firmy Land Rover poświęcili 63 900 godzin na odpowiednią kalibrację, aby zoptymalizować jazdę, prowadzenie i czułość.
Stuart Adlard, starszy menedżer ds. konstrukcji pojazdów SV, Land Rover, stwierdził: „Wersja Velar SVAutobiography Dynamic Edition zachowuje zdolności terenowe i komfort, których klienci oczekują od Range Rovera, oferując przy tym dające jeszcze więcej zadowolenia i jeszcze bardziej wciągające wrażenia z jazdy. Efektem jest emanujący pewnością luksusowy SUV, który wyjątkowo wygląda, brzmi i takie też pozostawia wrażenie”.

Wnętrze Range Rovera Velar w wersji SVAutobiography Dynamic Edition

Wnętrze Range Rovera Velar w wersji SVAutobiography Dynamic Edition

Prace działu Special Vehicle Operations skupiły się na uzyskaniu wyższej wydajności i zachowaniu zdolności terenowych, z których słynie Land Rover przy jednoczesnym zapewnieniu nowego poziomu właściwości jezdnych i osiągów. Poza daleko idącym dostrojeniem elektroniki, udoskonalone stabilizatory poprzeczne ograniczają przechyły nadwozia podczas szybkiej jazdy w zakrętach, a zmienione ustawienie regulowanych bezstopniowo amortyzatorów współgra ze sztywniejszymi resorami pneumatycznymi, zapewniając najlepszą równowagę pomiędzy pewnością prowadzenia i komfortem.
Dopracowano także układ AWD, którego skrzynka rozdzielcza potrafi wytrzymać większe obciążenia generowane przez 5.0-litrowy doładowany silnik V8. Zaawansowany system Intelligent Driveline Dynamics precyzyjnie i niewyczuwalnie rozdziela moment obrotowy silnika odpowiednio do warunków. Może on skierować do 100 procent na tylną oś w zależności od warunków.
Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie zależnie od prędkości jazdy montowany jest standardowo, ograniczając wysiłek podczas manewrowania na parkingu, ale zapewniając precyzję i bezpośrednią kontrolę przy wyższych prędkościach, natomiast tryb Dynamic modelu Velar został dopracowany w zakresie ustawień układu kierowniczego, zawieszenia i przekładni pod kątem bardziej dynamicznej jazdy szosowej.
Niepowtarzalny charakter wersji Velar SVAutobiography Dynamic Edition jest odzwierciedlony również przez indywidualną konfigurację układu wydechowego, którego brzmienie odpowiada jego osiągom. Zmienny aktywny układ wydechowy SV wykorzystuje specjalny układ zaworów w celu optymalizacji brzmienia w zależności od warunków jazdy i zapewnia modelowi Velar charakterystyczny bulgot jednostki V8. Aktywny układ jest o 7,1 kg lżejszy od standardowego, a jego podwyższony przepływ gazów pomaga uwolnić lepsze osiągi flagowej wersji.

Źródło: JLR Polska