Toyota Mirai, 2015 (1)

Toyota Mirai – U progu rewolucji

Kto: Przemysław Dobrosławski

Co: Toyota Mirai

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 21.11.2015

Ile: 30 km

Brak emisji CO2 i szkodliwych związków do środowiska, ergonomia, zasięg na poziomie aut spalinowych, niezłe osiągi, komfort jazdy.

Ograniczona sieć stacji tankowania H2, wysoka cena, obecne koszty jazdy na poziomie samochodu spalinowego, nieforemny bagażnik, tylko 4-osobowe nadwozie.

Samochody, w których zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe, mogą w ciągu dwóch dekad zdominować światową motoryzację, gdyż łączą w sobie zalety pojazdów spalinowych i elektrycznych, a jednocześnie nie mają istotnych wad. My już dziś sprawdziliśmy, jak jeździ jeden z pierwszych samochodów z własną elektrownią w podwoziu.

Specjalnie na Targi Motoryzacyjne i Biznesowe Fleet Market Toyota sprowadziła do Polski niezwykle intrygujący samochód – Mirai, który już dziś pokazuje, w którym kierunku będzie zmierzał rozwój motoryzacyjnych technologii w kolejnych latach. Nie lada gratką była możliwość odbycia jazd testowych nowością Toyoty.

Doświadczenia zebrane
Badania nad zastosowaniem wodorowych ogniw paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej napędzającej samochody (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) trwają od lat 90. Pracowali nad nimi głównie producenci niemieccy, amerykański General Motors oraz Toyota i Hyundai. Do tego należałoby doliczyć marki, które przystosowały silniki spalinowe bezpośrednio do spalania wodoru, np. BMW w modelu Hydrogen 7. Pierwszym poważnym problemem, z jakim uporali się konstruktorzy, było ujarzmienie wodoru. Gaz ten sprawia problemy z transportem i magazynowaniem, a do tego ulega łatwemu zapłonowi i ma bardzo wysoką temperaturę płomienia. Zastosowanie niezwykle wytrzymałych kompozytowych zbiorników i oprzyrządowania sprawiło, że samochody ze zbiornikami wodoru są w testach zderzeniowych nawet bezpieczniejsze niż te zasilane klasycznymi paliwami.
Równolegle konstruktorzy zajmowali się zmniejszaniem rozmiarów ogniw paliwowych oraz zmniejszaniem zużycia wodoru przez prototypowe pojazdy. Największe doświadczenie w badaniach i budowie aut na ogniwa paliwowe mają Toyota i Hyundai, które już uruchomiły małoseryjną produkcję takich samochodów. Pierwsza z tych marek wytwarza kompaktowego sedana Mirai w Toyota-Motomachi k. Nagoi, a druga kompaktowego crossovera ix35 FuelCell w koreańskim zakładzie w Ulsan.

System ogniw paliwowych modelu Mirai uzyskuje energię elektryczną z reakcji wodoru i tlenu, dzięki czemu pojazd nie emituje podczas jazdy ani dwutlenku węgla, ani innych szkodliwych substancji, dając przy tym komfort jazdy i eksploatacji oraz osiągi na poziomie współczesnych samochodów benzynowych.

Strona 1 z 4123...»

S. K.

Print Friendly