Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Zalety i pułapki różnych rodzajów płynów chłodniczych - co warto wiedzieć?

Samochody spalinowe nie mogą sprawnie działać bez odpowiedniego chłodzenia silnika. Za utrzymanie właściwiej w niej temperatury odpowiedzialny jest układ chłodzenia. Działa właśnie w oparciu o płyn i to od niego w pewnym stopniu zależeć, jak będzie pracować silnik. 

 

Dlaczego wybór właściwego płynu chłodniczego jest tak ważny?

Wybór właściwego płynu chłodniczego jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia, a co za tym idzie całego pojazdu. Dobrze dobrany środek zapewnia stabilną temperaturę pracy silnika, niezależnie od warunków zewnętrznych — zarówno w czasie mrozów, jak i upalnego lata. Jednak odpowiedni płyn to nie tylko prawidłowa temperatura silnika. Zabezpiecza on również poszczególne elementy układu chłodzenia przed korozją.

Niewłaściwie dobrany płyn chłodniczy może prowadzić do wielu poważnych problemów. Mieszanie różnych typów, czy korzystanie z takiego, który nie spełnia specyfikacji producenta, może skutkować zakłóceniem przepływu płynu, tworzeniem się osadów, a nawet uszkodzeniem elementów układu chłodzenia. Jeśli to nastąpi, może to w skrajnej sytuacji prowadzić do przegrzania silnika, a uszkodzenie jednostki napędowej jest czymś, czego chce uniknąć każdy kierowca.

Właściwy dobór płynu chłodniczego to inwestycja nie tylko w nasz samochód, ale także w bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby podjąć świadomą decyzję, kierując się zaleceniami producenta i poradą doświadczonego mechanika.

 

Płyn do chłodnicy – jaki wybrać?

Najważniejsze jest, aby był zgodny co do właściwości z zaleceniami producenta. Choć oczywiście bazy tych środków są do siebie podobne. Za podstawę służy glikol etylenowy lub propylenowy. Ten drugi jest mniej toksyczny, ale droższy w produkcji, jednak gęstnieje wraz ze wzrostem temperatury. Największymi różnicami są często dodatki, jakie zawiera dany płyn chłodniczy. Jaki wybrać zależy więc też od tego, jak te dodatki działają na układ chłodzenia i pracę silnika. 

 

Rodzaje płynów chłodniczych

Obecnie każdy kierowca użytkuje specjalny płyn do chłodnicy. Jaki wybrać? Poniżej wymieniamy 3 podstawowe rodzaje tego typu środków. 

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – to technologia, w której dodatkiem są nieorganiczne cząsteczki krzemianów i azotanów. Dzięki nim płyn chłodniczy krążąc w układzie, tworzy barierę ochroną na poszczególnych podzespołach. Taki rodzaj sprawdza się najlepiej w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Jednak trzeba pamiętać, by wymieniać ten środek maksymalnie co dwa lata.

  • OAT (Organic Acid Technology) – tutaj warstwę ochronną tworzą specjalne kwasy organiczne. Takie płyny są efektywniejsze niż IAT przez to, że łatwiej przyjmują i oddają ciepło. To bardzo popularny rodzaj środka we współczesnych samochodach, bez lutów ołowianych w układzie chłodzenia. Jest on trwalszy niż standardowy płyn IAT, zapewnia także lepsze zabezpieczenie przed zjawiskiem korozji. 

  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jak wskazuje sama nazwa, jest to płyn hybrydowy, czyli łączy on w sobie elementy dwóch poprzednich i podobnie jak OAT, ma on większa trwałość i dobrze chroni przed korozją. 

Tak więc wszystkie spełniają warunki, aby odpowiednio chłodzić silnik, jednak każdy sprawdzi się w innej jednostce napędowej.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej informacji, na temat wyboru płynu do chłodnic znajdziesz na stronie: https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/oleje-plyny-smary/o-czym-warto-pamietac-przy-dolewaniu-plynu-chlodniczego-zobacz

 

Przeczytaj również
Popularne