DSC_0154_fmt

Inna firma, ten sam zwycięzca- Finał Eco Fleet Manager 2012

21 września 2012

DSC_0154_fmtAdam Kornatowski, pracując w poprzedniej firmie, wygrał pierwszą edycję konkursu Eco Fleet Manager 2010. Po obowiązkowej rocznej przerwie, reprezentując firmę ABB, znowu okazał się najlepszy i zdobył swój drugi tytuł Eco Fleet Managera.

Jak zapewne czytelnicy naszego magazynu wiedzą, konkurs EFM organizowany przez firmę General Motors Poland, dystrybutora samochodów marki Opel, Ekoflota.pl, Akademię Jazdy Opel Mariusza Stuszewskiego i magazyn „Fleet”, ma za zadanie wyłonić najbardziej odpowiedzialnych, bezpiecznych i ekologicznych fleet managerów. Pierwsza część, e-learningowa, pozwala wyłonić trzydziestu najlepszych managerów. Podczas półfinału, który w tym roku odbył się w Toruniu, poznaliśmy szesnastu uczestników, którzy 19 września spotkali się na terenie autodromu na warszawskim Bemowie, gdzie Mariusz Stuszewski, wraz ze swoimi instruktorami, przygotował dla nich wymagające próby. Najlepiej poradziła sobie trójka uczestników: wymieniony wcześniej Adam Kornatowski z firmy ABB, zdobywca drugiego miejsca Piotr Olczykowski z firmy Brink’s C.L. Polska i Sławomir Skrzypek z firmy Gant Development, który uplasował się na trzeciej pozycji. Jak powiedział Mariusz Stuszewski, przewodniczący jury, tegoroczny finał był najbardziej zacięty i o miejscach decydowały pojedyncze punkty. Nagrodą dla finałowej trójki będzie wyjazd na tor testowy Opel Test Center w Dudenhofen oraz możliwość testowania przez miesiąc samochodów marki Opel (Insignia, Astra, Corsa). Dodatkowo, nagrodzeni zostali także kierowcy finałowych eco fleet managerów, którzy będą mogli odbyć szkolenia w Akademii Jazdy Opel, adekwatnie do miejsca na podium – dzień, dwa, i trzy dni szkoleniowe. Paweł Wideł, odpowiedzialny w Oplu za kontakty z rządem, wręczając pamiątkowe medale, podkreślił, że promowanie idei jazdy ekologicznej, a przez to bezpiecznej, jest niezwykle istotne, szczególnie dla marki Opel, która w tej dziedzinie jest jedną z wiodących, głównie za sprawą modelu Ampera.

Finał był także okazją do zobaczenia pierwszy raz w Polsce dwóch nowych modeli koncernu: Astry Sedan i modelu Mokka. Pierwsza z premier to alternatywa dla firm, które poszukują sprawdzonego samochodu z dużym bagażnikiem. Natomiast Mokka to niewielki SUV. Mimo że konkurenci mają już takie modele, popyt na ten segment będzie się rozwijał i Opel chce mocno na nim zaistnieć.

Próba sił

DSC_0112_fmtTeraz kilka słów o tym, w jakich próbach musieli sprawdzić się tegoroczni finaliści. Poza dobrze znanymi, instruktorzy zadbali także o kilka nowości. Jak zgodnie przyznali uczestnicy finału, najwięcej problemów sprawiły im próby teoretyczne, a nie sprawnościowe. Pierwsza z nich to test z wiedzy o jeździe bezpiecznej, ekologicznej, składający się z dwudziestu pytań. Drugie zadanie polegało na tym, aby zaprezentować pracownikowi zasady ekojazdy podczas wydawania mu pojazdu. W rolę pracownika wcielił się Waldemar W. Chromiński i oceniał zarówno jakość, jak i formę przekazanych informacji.

Komu nie poszło na teście, mógł odrobić straty na czterech próbach praktycznych. Dwie z nich wymagały niezwykłej precyzji. Były to jazda na czas po okręgu poślizgowym, a także próba sprawnościowa na płycie poślizgowej. Kto chciał, mógł potrenować na skid carze, czyli urządzeniu pozwalającym symulować różne zachowania samochodu. Trzecią i czwartą próbą praktyczną była ekojazda. Na terenie lotniska ustawiono trasę, którą finaliści musieli pokonać pięciokrotnie. Rozegranie tej konkurencji na terenie lotniska zapewniło wszystkim uczestnikom identyczne warunki. Uczestnicy pokonywali trasę dwoma samochodami: Astrą GTC i Insignią Bi Turbo. Dzięki systemowi telemetrycznemu który był zainstalowany w pojazdach, od razu można było poznać wyniki.

Wszystkim finalistom gratulujemy wiedzy i umiejętności, a organizatorom dziękujemy za zaangażowanie się w projekt, dzięki któremu na drogach będzie bezpieczniej.

Tomasz Siwiński

Zwycięzcy o finale

DSC_0189_fmtAdam Kornatowski
główny specjalista ds. floty samochodowej ABB

Bardzo się cieszę, że udało się obronić wynik sprzed dwóch lat. Po raz kolejny finał dostarczył wielu emocji i potwierdził ważność tematu, jakim jest ogólniepojęte bezpieczeństwo użytkowników flot samochodowych. Rozszerzenie finału o test kompetencji kierownika flotowego uważam za bardzo dobre uzupełnienie wszystkich pozostałych konkurencji. Gratuluję wszystkim finalistom.

DSC_0180_fmtSławomir Skrzypek
fleet manager Gant Development

Przystępując do konkursu, chciałem po prostu sprawdzić swoją wiedzę. Interesowałem się tym tematem, ponieważ pracownicy firmy Gant Development S.A. odbyli podobne szkolenie kilka miesięcy wcześniej, Nie myślałem o finale. Jednak po zakwalifikowaniu się do niego naturalny był rosnący apetyt na wysokie miejsce. Żartobliwie powiem, że najtrudniejszy był dojazd do Warszawy. Potem było już tylko z górki. W finale oczywiście nie było łatwo – wiadomo: 15 najlepszych flotowców w kraju. Konkurencje wymagały od nas wszechstronnego przygotowania, bo wśród nich były zarówno jazdy na czas, gdzie nikt nie patrzył na zużycie paliwa, jak również jazdy ekologiczne oraz teoria.

DSC_0180_fmt1Piotr Olczykowski
kierownik zarządzania flotą, Brink’s

Wszystkie próby dopracowane były w najdrobniejszych szczegółach. Niemniej kiedy stopery poszły w ruch i rozpoczynała się właściwa rywalizacja, strasznie ciężko było zapamiętać wcześniejsze wskazówki trenerów. Tym razem próba Eko była wyjątkowo napięta czasem maksymalnym, co powodowało, że nie można było się ślimaczyć, a co za tym idzie świetnie odzwierciedlała prawdziwe realia codziennej eksploatacji pojazdów. Ciekawostką zapewne dla wszystkich uczestników był test, a właściwie pytanie nr 20, które spowodowało, że na pewno każdy z uczestników finału się uśmiechnął. W moim przypadku była to ostatnia konkurencja i ostatnia możliwość zdobycia punktu, co być może spowodowało, że nie udało mi się zdobyć najwyższego stopnia podium.

Zapraszmy do oglądnięcia galerii z finału

A. D.