Oszczędność 1100 litrów paliwa rocznie, emisja CO2 niższa o prawie 3 tony — m.in. takie korzyści obiecuje Mercedes wraz z premierą nowej generacji silnika OM 471.
Cztery lata po wprowadzeniu rewolucyjnej generacji silników zaczyna się kolejny etap rozwoju, w którym koncern Daimler Trucks dzięki pojazdom Mercedes-Benz Actros jeszcze bardziej zwiększa przewagę nad konkurencją w zakresie efektywności. Inżynierowie z firmy Mercedes-Benz rozwiązali problem kwadratury koła: zużycie paliwa staje się mniejsze o dodatkowe 3%, a wraz z większym momentem obrotowym zwiększa się dynamika jazdy. Nowa maksymalna moc rzędu 390 kW (530 KM) i moment obrotowy o wysokości 2600 Nm stanowią ukoronowanie pojazdów z tej serii. W szczególności po raz kolejny zwiększyła się wytrzymałość. Najnowsza generacja OM 471 zatem ponownie wyznacza standardy wśród silników Heavy-Duty stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471: nowy rozdział w budowie silników
Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471 stanowi perfekcyjne połączenie ekonomii z ekologią. Wiosną 2011 r. Mercedes-Benz, uprzedzając wprowadzenie obowiązku przestrzegania normy spalin Euro VI oraz sukcesywne wprowadzanie ciężkich samochodów ciężarowych Actros, Antos i Arocs do transportu dalekobieżnego, dystrybucji lokalnej i transportu budowlanego, prezentuje całkowicie nową generację silników. Pierwszym członkiem tej nowej rodziny silników jest OM 471.
Silnik ten dzięki wprowadzonym rozwiązaniom technicznym oraz wynikającym z nich możliwościom i właściwościom otwiera nowy rozdział w budowie silników stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji i nowym rozwiązaniom technicznym zapewnia klientom duże korzyści. Istotnymi charakterystycznymi cechami są: dwa montowane w głowicy wałki rozrządu, wyjątkowy układ wtryskowy Common-Rail wraz z układem zwiększającym ciśnienie wtrysku X-Pulse, turbosprężarka z asymetryczną obudową, hamulec silnikowy o wysokiej mocy, układ oczyszczania spalin wykorzystujący technologię SCR, układ recyrkulacji spalin i filtr cząsteczek spełniający rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro VI.
Pięć wersji silnika o mocy do 390 kW (530 KM)
Silnik Mercedes-Benz OM 471 jest od teraz dostępny w pięciu głównych wersjach:
Moc | Moment obrotowy |
310 kW (421 KM) przy 1600 obr./min | 2100 Nm przy 1100 obr./min |
330 kW (449 KM) przy 1600 obr./min | 2200 Nm przy 1100 obr./min |
350 kW (476 KM) przy1600 obr./min | 2300 Nm przy 1100 obr./min |
375 kW (510 KM) przy 1600 obr./min | 2500 Nm przy 1100 obr./min |
390 kW (530 KM) przy 1600 obr./min | 2600 Nm przy 1100 obr./min |
Podstawowe wersje silnika o wartościach mocy 310, 330 i 350 kW uzupełniono o trzy wersje, tzw. wersje „Top Torque”. Podczas jazdy samochodem ciężarowym z jedną z tych wersji silnika na najwyższym biegu zautomatyzowanej skrzyni biegów Mercedes PowerShift 3 w razie potrzeby następuje zwiększenie momentu obrotowego o 200 Nm. Strategia ta pozwala zmniejszyć częstotliwość przełączania biegów i zwiększyć prędkość transportu, nie zwiększając jednocześnie zużycia paliwa.
Twarde liczby dotyczące granicznej wartości mocy i momentu obrotowego silników OM471 drugiej generacji jedynie częściowo odzwierciedlają ich niezwykłe cechy: maksymalna moc osiągana przez wszystkie silniki nowej generacji przewyższa niemal stale zakres obrotów od 1450 do 1800 obr./min. Również najwyższy moment obrotowy praktycznie się nie zmienia i wynosi od ok. 800 do 1450 obr./min. Osiągi te skutkują wspaniałą dynamiką jazdy w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Nowe silniki OM 471 trafią między innymi do ciężarówek Mercedes-Benz Actros oraz autobusów Setra ComfortClass.
Źródło: Mercedes-Benz