Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Wielkopojemne kombi – Skoda Superb III

Niemożliwością jest znaleźć praktyczniejsze i bardziej pojemne na rynku kombi niż Skoda Superb, zwłaszcza jeśli spojrzymy na cennik tego modelu. Czy sukces zatem będzie murowany?

Skoda_Superb_Combi (1)Obszerne wnętrze i balansowanie między segmentami D i E były atutami wszystkich generacji Skody Superb. Przy wykorzystaniu technologii Volkswagena model ten zawsze można było zaliczyć do konstrukcji udanych. Jego funkcjonalność wyraźnie wzrosła w 2008 kiedy to zadebiutowała druga generacja Superba, również w wersji kombi. Od tego czasu Czesi wyprodukowali ok. 200 tys. szt. tych kombi. W Polsce stanowiły one ok. 60% sprzedaży modelu Superb. Obecnie pojawiła się druga generacja topowego kombi Skody – bardziej pakowna i wyraźnie ciekawsza stylistycznie.

Škoda Superb powstała w oparciu o platformę MQB, co nie pozostało bez wpływu na proporcje nowego modelu. Na tej samej platformie powstały m.in. najnowszy Volkswagen Passat B8, Volkswagen Golf VII, Audi A3 III, Seat Leon III oraz mniejsza Octavia III. Dzięki nowej platformie możliwe było skrócenie przedniego zwisu Superba i wyraźne obniżenie linii maski spowodowane niższym osadzeniem silnika. Trzeba przyznać, że trzecia generacja Škody Superb jest chyba najładniejszym i najbardziej eleganckim pojazdem czeskiej marki od momentu przejęcia przez koncern Volkswagen. Ostre kąty na nadwoziu oraz mocne przetłoczenia dobrze współgrają tworząc harmonijną całość. Najciekawszymi elementami stylistycznymi nowego modelu są reflektory bi-ksenonowe ze zintegrowanymi elementami wykonanymi w technologii LED oraz tylne lampy LED.

Skoda_Superb_Combi (4)Superb III w wersji kombi ma w zestawieniu z poprzednikiem większy o 8 cm rozstaw osi (284 cm). jego nadwozie jest dłuższe o symboliczne 2,3 cm (485,6 cm). Tym samym czeski flagowiec jest więc 9 cm dłuższy od Passata B8 i ma 5 cm większy rozstaw osi. Wyróżnikiem nowego Superba, podobnie jak poprzedników, jest obszerność wnętrza. W modelu trzeciej generacji wyraźnie go przybyło, tak w pierwszym (4 cm na wysokości łokci) jak i drugim rzędzie (7 cm). Nadrzędnymi hasłami przy tworzeniu wnętrza Superba, podobnie zresztą jak innych modeli Skód, były porządek i ergonomia. Deska nie jest przeładowana przełącznikami a mimo to dostęp do wszystkich istotnych funkcji jest prosty i intuicyjny. Na pochwałę zasługuje czytelność zegarów, wyprofilowanie kierownicy, wyprofilowanie i wygoda przednich foteli, a przede wszystkim jakość materiałów i wykończenie kabiny. Producent zrezygnował z montażu klasycznej dźwigni hamulca ręcznego na rzecz przycisku elektrycznego hamulca postojowego. Nowinką w Škodzie, ale i w ogóle w segmencie, jest mocowanie na tablet umieszczone w składanym podłokietniku, które może wyraźnie podnieść komfort pracy podróżujących tym autem pasażerów. Producent pomyślał o montażu po jednej parasolce w obu przednich drzwiach. Zimową porą może się również przydać skrobaczka do szyb umieszczona pod klapką wlewu paliwa. Przydatnych drobiazgów jest w Superbie znacznie więcej, np. mechanicznie odchylany zaczep holowniczy, miejsce na tablet w schowku przed pasażerem, złącze USB i gniazdo 230-woltowe w kabinie z tyłu, siatkowe kieszenie na wewnętrznych bokach foteli, wyjmowana latarka LED na boku bagażnika (z magnesem umożliwiającym montaż jej na nadwoziu), czy zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa. W topowej wersji Škody możemy korzystać z internetu LTE, a komfort podniesie nam trzystrefowa klimatyzacja czy też elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe.

Skoda_Superb_Combi (10)W nowym kombi jeszcze potężniejszy jest bagażnik, który ma pojemność 660 litrów (+ 27 litrów w stosunku do starszej generacji). Po złożeniu oparć mamy do dyspozycji 1950 litrów (+85 litrów). Konkurencja wyraźnie ustępuje mu w tym względzie pola. Volkswagen Passat Variant ma do zaoferowania pasażerom ładownię o kubaturze 1780 litrów a Ford Mondeo oferuje ledwie 1605 litrów. W Škodzie mamy możliwość złożenia oparcia fotela pasażera z przodu, dzięki czemu możemy w niej przewieźć przedmioty o długości 3,1 metra. Wygodę załadunku może podnieść system bezdotykowego otwierania bagażnika poprzez poruszenie stopą pod tylnym zderzakiem.

Nowe Superby są napędzane jedynie silnikami czterocylindrowymi - jedną z pięciu jednostek benzynowych TSI o mocach od 125 KM do 280 KM lub jednym z trzech silników diesla TDI o mocach od 120 KM do 190 KM. Znika więc z gamy 3,6-litrowy silnik V6. Standardowo będą one sprzężone z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, ale producent daje możliwość zamówienia dwusprzęgłowej skrzyni DSG (poza wersją 1.4 TSI/125 KM).

Jak przystało na nowoczesny samochód Superb oferuje seryjnie lub w opcji cały zestaw asystentów wspomagających jazdę i podnoszących poziom bezpieczeństwa. We flagowcu Škody dostępny jest zatem aktywny tempomat i system Front Assist z funkcją wspomagania jazdy w korku oraz funkcja hamowania antykolizyjnego. Oczywistymi już rozwiązaniami są systemy ostrzegające o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i obiektach w martwym polu. Po raz pierwszy w Škodzie zastosowano opcjonalną adaptacyjną regulację zawieszenia DCC, kamerę cofania (choć ma ona słabą rozdzielczość i obraz z niej jest zbyt rozmyty) czy też system wspomagający wyjazd tyłem z miejsca parkowania. Bardzo przydatnym systemem podczas jazdy w nocy będzie Smart Light Assist, dzięki któremu możemy podróżować na światłach drogowych bez oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Zadba o to system maskujący snop światła kierowanego na inne samochody. Dwa najmocniejsze warianty z zapłonem samoczynnym oraz iskrowym mogą również posiadać napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5. Seryjnym wyposażeniem jest funkcja elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+.

Skoda_Superb_Combi (2)Za najtańszego Superba Active z motorem 1.4 TSI/125 KM zapłacimy 84 800 zł, czyli 5300 zł więcej niż za liftbacka. Optymalnym rozwiązaniem dla managera pokonującego długie trasy wydaje się Superb z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. Ten jednak wymaga wyłożenia co najmniej 103 300 zł. Topowy w ofercie Škody wariant Laurin&Klement 4x4 napędzany 190-konnym dieslem ma już cenę 150 400 zł.

Łyk statystyki
Od 2001 roku sprzedano w Polsce 27 450 szt. Superbów dwóch generacji. W tej liczbie 16 019 szt. stanowiły sedany i liftbacki a 11 431 szt. Superby w wersji kombi. Nie zapominajmy, że ten ostatni wariant pojawił się w ofercie dopiero w 2008 roku wraz z debiutem drugiej generacji czeskiego flagowca. Oznacza to, że ponad 60% egzemplarzy drugiej generacji Superba było w Polsce sprzedanych w wersji kombi.

PD

Przeczytaj również
Popularne