Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Škoda produkuje w Mladá Boleslav od 110 lat!

W tym roku Škoda obchodzi nie tylko 120. rocznicę swojego powstania, ale i 110. urodziny produkcji pierwszego automobilu. W 1905 roku założycie marki, Václav Klement i Václav Laurin, zaprezentowali model Voiturette A. Od tego czasu marki Škoda oraz Laurin & Klement sprzedały w sumie już ponad 17 milionów samochodów.

skoda_gazetaZa datę prezentacji pierwszego modelu marki Laurin & Klement uznaje się 29 października 1905 roku, kiedy to jego oficjalne fotografie zostały opublikowane w piśmie „Allgemeinen Automobil-Zeitung”. Model ten dał początek jednej z najdłużej funkcjonujących i najpopularniejszych marek samochodów na świecie.
„Jesteśmy dumni z faktu, że produkujemy samochody w Mladá Boleslav już od 110 lat” – mówi członek zarządu ŠKODY Bohdan Wojnar. „Bohemia to jedna z kolebek motoryzacji. Dzięki dużej wiedzy, odwadze i determinacji, Laurin i Klement zbudowali fundament pod przyszłe sukcesy ŠKODY. Samochody wyprodukowane w Republice Czeskiej przez ŠKODĘ cieszą się doskonałą reputacją na całym świecie”.
W 1905 roku, dekadę po utworzeniu fabryki rowerów Laurin & Klement i sześć lat po budowie pierwszego motocykla L&K, marka postanowiła postawić kolejny ważny krok w swoim rozwoju, wprowadzając do swojej oferty mały samochód z silnikiem o mocy siedmiu koni mechanicznych. Samochody tego typu nazywane były wtedy „Voiturette” od francuskiego słowa „samochodzik”.

Wkrótce po publikacji pierwszych zdjęć i jazdach testowych model wszedł do sprzedaży. Co zaczęło się w 1905 roku produkcją jednego prostego Voiturette A, dziś wyewoluowało w producenta samochodów o międzynarodowym zasięgu z ofertą sięgającą około czterdziestu wersji modelowych. Przez ten czas sprzedano ponad siedemnaście milionów samochodów, potwierdzając ogromną, globalną siłę tej marki.

Konstrukcja Voiturette A podążała za najnowocześniejszymi ówcześnie trendami przemysłu motoryzacyjnego: chłodnica silnika została zamontowana przed nim, a kolumna kierownicza była ustawiona pod kątem. Chłodzony cieczą, dwucylindrowy motor o pojemności 1 005 cm3 rozwijał 7 KM. Pozwalało to osiągnąć prędkość maksymalną w okolicach 40 km/h.
Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do jazdy wprzód i bieg wsteczny, a funkcję sprzęgła pełnił skórzany pas transmisyjny. Tak zaprojektowany pojazd ważył pół tony. Firma L&K zbudowała co najmniej 44 egzemplarze tego modelu.
Ziściło się tym samym marzenie Václava Laurina i Václava Klementa wprowadzenia na rynek swojego własnego automobilu. Dwaj przedsiębiorcy przygotowywali się do tej chwili od wielu lat. Już prospekt motocyklowy marki z 1900 roku był opatrzony słowami „Laurin & Klement – fabryka bicykli, motocykli i samochodów, Slavia, Mladá Boleslav, Bohemia”. W lipcu 1900 roku w Pradze Laurin i Klement zaprezentowali „kwadrycykl” – pojazd czterokołowy, w którym pasażer siedział przed i trochę poniżej kierowcy.
Od tego czasu marka testowała okresowo różne dwuślady zmontowane ze swoich motocykli. Na Salonie Samochodowym w Wiedniu w 1901 roku Laurin & Klement zaprezentował jeden z takich pojazdów, wyróżniający się innowacyjną okrągłą kierownicą w miejscu steru typu motocyklowego, który wtedy dominował także w samochodach. Na historycznych zdjęciach firmy z 1902 roku można dostrzec rysunek automobilu na jednej ze ścian fabryki w Mladá Boleslav. Jedno ze zdjęć z 1903 roku przedstawia z kolei Václava Klementa siedzącego za sterami samochodu przed bramą fabryki.
Rok 1905: Przełom
W październiku 1905 roku nastąpiła przełomowa dla marki chwila: Laurin & Klement wprowadziła swój pierwszy pojazd czterokołowy na rynek. Firma wywołała już niemałą sensację w kwietniu tego samego roku, prezentując silnik z dwoma cylindrami w układzie widlastym (V2) na Praskim Salonie Samochodowym. Był to jasny znak, że pierwszy samochód z Mladá Boleslav pojawi się już lada chwila.

Pierwsze zdjęcia tej konstrukcji zostały opublikowane w wydaniu „Allgemeinen Automobil-Zeitung” z dnia 29 października. To w tym miejscu też po raz pierwszy została wobec niego zastosowana nazwa Voiturette. To samo zdjęcie, opatrzone dodatkowymi informacjami, zostało także opublikowane na pierwszej stronie czeskiego tygodnika „Sport a Hry” (Sport i gry) pod koniec roku.
Voiturette A dał początek długiej historii produkcji samochodów w Mladá Boleslav. Dzisiaj Škoda posiada w Czechach trzy fabryki: oprócz historycznej lokalizacji kolejne obiekty zostały wzniesione w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabí. Ponadto samochody ŠKODA zjeżdżają z taśm produkcyjnych w różnych zakątkach świata: między innymi w Chinach, Indiach i Rosji.
Škoda

Przeczytaj również
Popularne