Corolla (1)

Corolla już nie tylko w sedanie

8 października 2018

Corolla dwunastej generacji, która wejdzie na rynek w 2019 roku, będzie dostępna w Europie nie tylko z nadwoziem sedan, ale także hatchback i kombi (Touring Sports). Model otrzymuje także aż dwa napędy hybrydowe. Nowa Toyota Corolla Touring Sports debiutuje na Salonie Samochodowym w Paryżu i dołącza do pokazanej wiosną tego roku w Genewie Corolli Hatchback.

Nowa Corolla została zaprojektowana na platformie TNGA. Platforma GA-C z wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, na której zbudowana jest nowa Corolla, ma o 10 mm niżej położony środek ciężkości oraz nadwozie sztywniejsze o 60%. Dzięki zastosowaniu TNGA, nowe kombi nie jest po prostu odmianą hatchbacka, ale stało się oddzielnym modelem na własnych prawach. Nowa Corolla kombi (Touring Sports) jest o 58 mm dłuższa od modelu, który zastępuje. Rozstaw osi wzrósł o 100 mm do wartości 2700 mm, a odległość od uśrednionej pozycji przedniego fotela do oparcia kanapy jest większa o 48 mm i wynosi aż 928 mm. Dzięki temu nowy model może się pochwalić największą w segmencie przestrzenią na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu.

Corolla kombi (Touring Sports) ma identycznie stylizowany, dynamiczny przedni pas i jest tak samo jak Corolla Hatchback niższy o 25 mm od poprzednika. W tylnej części nadwozia odnajdziemy muskularne błotniki, szeroko rozstawione pełne światła LED oraz szybę w pokrywie bagażnika pochyloną o 12° mocniej niż w poprzedniku.

Nowa Corolla Hatchback odznacza się zdecydowanie bardziej sportową, dynamiczną i wyrazistą stylistyką, z wydatnym designem przedniego pasa. Całkowita długość auta wzrosła o 40 mm, co wraz ze zwiększeniem rozstawu osi podnosi poziom bezpieczeństwa. Wysokość nowego hatchbacka została zmniejszona o 25 mm. Dzięki temu linia auta jest smuklejsza, a maska przebiega niżej o 47 mm, co przekłada się także na lepszą widoczność dla kierowcy.

Z przodu wąski grill zintegrowano z nowymi, pełnymi światłami LED – zarówno głównymi, jak i do jazdy dziennej. Przy krawędziach przedniego spoilera mieszczą nowe lampy przeciwmgłowe LED. Nowe tylne lampy zespolone są w pełni wykonane w technologii LED z wykorzystaniem Light Guide. Pochylenie szyby w pokrywie bagażnika o 14° oraz bardziej muskularny tylny błotnik łącznie sprawiają, że tył auta stał się bardziej zwarty.

Corolla będzie dostępna z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. Pierwszy z nich to znany z Priusa czwartej generacji oraz z Toyoty C-HR układ o mocy 122 KM z silnikiem 1,8 l. Drugi to zupełnie nowy napęd hybrydowy z silnikiem 2,0 l o łącznej mocy 180 KM.

Napęd hybrydowy czwartej generacji opiera się na silniku benzynowym 1,8 l o mocy 98 KM (72 kW) oraz 142 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z nim silnik elektryczny o mocy 72 KM (53 kW) i momencie obrotowym 163 Nm, dostępnym w pełnym zakresie prędkości.

Wariant z silnikiem 2,0 l wyróżnia się wyższym komfortem oraz większą dynamiką jazdy. Napęd ten rozwija moc 180 KM (132 kW) i 192 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny zasilany jest bateriami niklowo-wodorkowymi. Prędkość maksymalną uzyskiwaną w trybie czysto elektrycznym zwiększono do ponad 115 km/h.

Zarówno Corolla Hatchback, jak i Touring Sports będą dostępne także ze 116-konnym silnikiem benzynowym 1.2 Turbo. Będzie to jedyny konwencjonalny napęd w gamie tego modelu.

Corolla (5)Nowa Corolla Touring Sports ma zwiększoną o 48 mm (do 928) odległość uśrednioną od przedniego fotela do oparcia kanapy oraz 598-litrowy bagażnik (VDA). Do elektrycznie unoszonej klapy bagażnika można teraz zamówić funkcję bezdotykowej aktywacji przez przesunięcie stopy pod tylnym zderzakiem. Sama klapa unosi się teraz o 10 mm wyżej.

W wyższych wersjach wyposażenia zastosowano wiele rozwiązań podnoszących komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Szczególną uwagę zwrócono na komfort użytkowania przestrzeni bagażowej w modelu Touring Sports, gdzie standardem jest odwracalna podłoga, którą można zamocować na dwóch poziomach, pierwsze na świecie dwustronne oświetlenie LED, zaś w wyższych wersjach wyposażenia – także aluminiowe szyny umożliwiające mocowanie ładunku.

Na tablicy rozdzielczej, między zegarami znalazł się pierwszy na świecie wyświetlacz 3D. 7-calowy ekran Multi-information Display oferuje wybór między trybami cyfrowym i analogowym. Panel ten można też przełączyć w tryb wyświetlania trójwymiarowego.

Położenie i jasność wyświetlacza Head-up Display (HUD) można regulować poprzez przełączniki na kierownicy. Opcjonalny, kolorowy wyświetlacz o przekątnej 10 cali prezentuje na szybie różne informacje i ostrzeżenia w polu widzenia kierowcy – jak ograniczenia prędkości, polecenia nawigacyjne czy wskazania komputera pokładowego.

System multimedialny Toyota Touch 2, dostępny także z nawigacją (with Go), otrzymał nowy, kolorowy, 8-calowy ekran dotykowy w konsoli środkowej.

System autonomicznego parkowania Simple Intelligent Park Assist with Intelligent Clearance Sonar (SIPA+ICS) wykorzystuje tylną kamerę i ultradźwiękowe czujniki na przednim zderzaku, by zidentyfikować miejsca parkingowe prostopadłe lub równoległe. Po zatwierdzeniu manewru, system automatycznie wykonuje niezbędną sekwencję obrotów kierownicy, by wprowadzić auto na wybrane miejsce. Kierowca musi tylko kontrolować prędkość auta. SIPA automatycznie aktywuje inteligentny sonar odległości (ICS), by zapewnić bezpieczeństwo manewrowania.

PD / Toyota