Camry (6)

Camry powraca

2 października 2018

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Toyota zaprezentowała europejską wersję ósmej generacji sedana Camry, który już wkrótce trafi na rynek Polski. My już mogliśmy go obejrzeć chwilę wcześniej w Warszawie.

Toyota Camry została sprowadzona do Europy przy bardzo dużej pracy Toyota Motor Poland, która widzi tym modelu duży potencjał. Wynika on nie tylko z technologii jaką ten model oferuje, ale i znakomitego wizerunku. Mimo 14 lat nieobecności na rynku nazwa tego samochodu, jak wynika z badań, jest nadal jedną z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. Gdy poproszono osoby badane o spontaniczne wymienienie nazw marek i modeli samochodów to Toyota Camry uplasowała się średnio na szóstym miejscu.

Pierwsza generacja modelu powstała w 1982 roku, ale do Polski samochody trafiły w 1987 roku. Camry ma pozycję najpopularniejszego na świecie sedana klasy średniej – co roku salony Toyoty opuszcza ponad 700 000 egzemplarzy – jednak przed laty zniknął z europejskiego rynku. W Polsce ostatnie egzemplarze piątej generacji sprzedano w 2004 roku. Już wówczas Toyota planowała rozwijać produkcję Camry przy wykorzystaniu jedynie silników benzynowych i hybrydowych. Zatem pozostawianie w produkcji Diesli jedynie dla niewielkich wolumenów sprzedaży w Europie było z punktu widzenia biznesowego nieopłacalne. Zdecydowano się więc wycofać ten model, a jego rolę przejąć miał Avensis. Debiutujący w 2006 roku następca Camry po raz pierwszy dostępny także z napędem hybrydowym, nie był już oferowany w oficjalnej sieci Toyota Motor Poland. Teraz sytuacja na rynku europejskim diametralnie się zmieniła. Produkcja Diesli jest wygaszana, a zyskują na znaczeniu modele z silnikami benzynowymi i hybrydy. Jest to więc dobry moment na powrót.

Camry ósmej generacji to kolejny model po Toyocie C-HR, którego wersja koncepcyjna w największym możliwym stopniu została przeniesiona do wersji produkcyjnej. Ostre linie i przetłoczenia Toyoty C-HR spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem, dlatego projektanci Camry poszli w tym samym kierunku. Pojazd ma długość 4885 mm, szerokość 1840 mm i wysokość 1455 mm. Rozstaw osi wynosi 2825 mm, a bagażnik mieści 524 l. Nowy niklowo-wodorkowy akumulator o pojemności 6,5 Ah umieszczono pod tylną kanapą, dizęki czemu nie ogranicza pojemności bagażnika. Camry jest o 56 mm dłuższa niż średnia segmentu D, ma większy rozstaw osi, ale jest niższa od średniej segmentu.

Camry (3)Wnętrze Toyoty Camry w korzysta z atutów platformy TNGA. Samochód oferuje wygodną i przestronną kabinę. Komfort podróży podnosi doskonałe wyciszenie. Nachylenie kierownicy jest bardzo zbliżone do tego w GT86, co wzmacnia wrażenie wnętrza sportowego auta. Odczucie komfortu i luksusu wzmacniają wysokiej jakości materiały i przeszycia na desce rozdzielczej, a także miękkie wykończenia i satynowe akcenty. Fotele pokryte są naturalną skórą w kolorze czarnym lub białym. To wszystko sprawia, że jakość sensoryczna nowej Camry jest na poziomie klasy premium. Do wyboru są dwa wzory kolorystyczne wnętrza oraz pięć wersji wyposażenia. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą korzystać z panelu sterowania w podłokietniku z możliwością elektrycznej regulacji kąta oparcia foteli, rolety przeciwsłonecznej, klimatyzacji trójstrefowej oraz multimediów, znane z aut klasy premium. To rozwiązanie niespotykane w innych samochodach segmentu D.

Toyota Camry wyróżnia się zestawem zintegrowanych wyświetlaczy informacyjnych nowej generacji, które współpracują ze sobą. Główną rolę odgrywa ekran dotykowy Toyota Touch 2 o przekątnej 7 lub 8 cali. Na tablicy rozdzielczej, między zegarami umieszczono 7-calowy ekran TFT. Uzupełnia je dostępny w najwyższej wersji wyposażenia 10,6-calowy kolorowy Head-up Display, z którego obraz wyświetlany jest bezpośrednio na szybę. Można przenieść na niego dane albo z wyświetlacza TFT, albo z ekranu dotykowego na konsoli centralnej. Co więcej, informacje z ekranu Toyota Touch 2 mogą pojawić się także na ekranie TFT.

Wraz z nową Camry debiutuje nowy system multimedialny MM17 oraz nowy system nawigacji. Nowością jest także ładowarka indukcyjna. Model wyróżnia ponadto klimatyzacja z jonizatorem powietrza nanoe, który likwiduje zapachy, grzyby, alergeny, bakterie i wirusy, a przy tym nawilża skórę.

Nowa Camry jest dostępna z napędem hybrydowym Toyota Hybrid System II. Układ składa się z 2,5-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego. Jednostka spalinowa odznacza się najwyższymi na świecie wartościami sprawności cieplnej (41%). Łącznie generują one moc 218 KM (160 kW) i rozpędzają pojazd do 100 km/h w 8,3 s. Auto wyróżnia się niskim średnim zużyciem paliwa od 4,2-4,3 l/100 km. Hybrydowa Camry może jechać w trybie EV (elektrycznym) nawet do prędkości 125 km/h.

Układ zawieszenia został dostrojony do warunków europejskich – wzmocniono je o 30 procent w porównaniu do amerykańskiej wersji Camry. Auto otrzymało także większe tarcze hamulcowe.

Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, oparty na współpracy kamery i radaru o wydłużonym zasięgu, jest oferowany w standardzie i zawiera najbardziej rozbudowaną wersję tego pakietu. Składają się na niego układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z hamowaniem awaryjnym i wykrywaniem pieszych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, aktywny tempomat, automatyczne światła drogowe, przełączające się na światła mijania i z powrotem, oraz funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

Pierwsze egzemplarze dla europejskich nabywców opuszczą japońską fabrykę w styczniu, a w polskich salonach Camry zadebiutuje w maju przyszłego roku. Sedan Toyoty będzie oferowany w pięciu wersjach. Importer zakłada, że ok. 75-80% sprzedaży przypadnie na firmy.

PD / Toyota