Dynamika CFM III kw. 2017

Wynajem długoterminowy wciąż przyśpiesza

9 listopada 2017

Branża wynajmu długoterminowego aut w Polsce wciąż przyśpiesza. Tempo jej rozwoju rośnie nieprzerwanie od półtora roku i na koniec trzeciego kwartału osiągnęło już poziom 14,1% r/r. Oznacza to, że rynek wynajmu długoterminowego samochodów rozwijał się o blisko 1/3 szybciej niż rok temu i o ponad połowę, aniżeli na koniec pierwszego kwartału 2016 r.

Na koniec września bieżącego roku, należące do PZWLP firmy finansowały i zarządzały łączną flotą w wynajmie długoterminowym, złożoną z blisko 150 tys. samochodów. Na wysoką i wciąż rosnącą popularność tej formy finansowania aut służbowych wśród przedsiębiorców wpływa przede wszystkim coraz większe zainteresowanie wynajmem długoterminowym w sektorze MŚP. Opublikowane przez PZWLP dane wskazują również, że firmy w Polsce coraz częściej rezygnują z aut z silnikami Diesla. Samochody tego typu wciąż dominują, ale ich udział systematycznie spada i w przypadku wynajmu długoterminowego zmniejszył się o blisko 5% w ciągu ostatniego roku.

Na koniec września 2017 r. należące do PZWLP firmy dysponowały łącznie prawie 147,5 tys. (147.370) samochodami, znajdującymi się w wynajmie długoterminowym, czyli leasingu operacyjnym z pełną lub częściową obsługą serwisową i administracyjną. W najpopularniejszej z dwóch zaliczanych do wynajmu długoterminowego usług – Full Serwis Leasingu, znajdowało się aż 88,6% samochodów (130.581), a więc o ponad 16 tys. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że rynek wynajmu długoterminowego aut urósł w Polsce w ciągu ostatniego roku o 14,1%. Poza wysokim tempem rozwoju, osiągniętym na koniec trzeciego kwartału, na uwagę zasługuje fakt, że dynamika wzrostu branży zwiększa się nieprzerwanie od półtora roku. Obecnie jest już prawie o 1/3 większa, niż rok temu oraz o ponad połowę większa w porównaniu ze stanem z końca marca 2016 r.

Trzeci kwartał 2017 r. był również bardzo udany dla branży Rent a Car, reprezentowanej w PZWLP przez 7 dużych sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec września łączna flota firm Rent a Car w PZWLP (bez Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.) w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła prawie 15 tys. aut (14.951), co oznacza, że branża odnotowała wzrost na poziomie aż 28,9% r/r.

Udzial CFM w sprzedazy nowych aut - III kw. 2017Zgodnie z danymi IBRM Samar, firmy w Polsce zakupiły w trzecim kwartale ponad 78 tys. nowych aut osobowych. Co piąte z nich, bo 19,6% (15.347 aut), znalazło się w tym czasie w wynajmie długoterminowym, co oznacza, że branża CFM w trzecim kwartale miała o jeden punkt procentowy większy udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm, niż w całym pierwszym półroczu bieżącego roku. W okresie lipiec – wrzesień 2017r. na potrzeby wynajmu długoterminowego zakupionych zostało o 1/5 (19,5%) nowych aut osobowych więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

W trzecim kwartale 2017 r. kontynuowane były zauważalne zmiany w strukturze rodzajów silników napędzających samochody znajdujące się w wynajmie długoterminowym w Polsce. Najliczniejszą grupę aut stanowiły pojazdy wyposażone w silniki dieslowskie, ale ich udział ciągle spadał. Na koniec września samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 67,5% łącznej floty aut w wynajmie długoterminowym. Udział diesli zmniejszył się o prawie 5% (4,9%) w ciągu ostatniego roku. Silniki dieslowskie traciły na popularności przede wszystkim kosztem aut z silnikami benzynowymi, których udział na koniec trzeciego kwartału wynosił 31,8% i zwiększył się w stosunku do stanu z końca września 2016 r. o 4,5%. Auta ekologiczne, a więc napędzane silnikami hybrydowymi oraz elektrycznymi, stanowiły nadal margines floty w wynajmie długoterminowym, ale zarówno ich liczba, jak i udział, znacząco wzrosły. Łączna liczba samochodów tego typu przekroczyła na koniec września symboliczną barierę tysiąca pojazdów – dokładnie 1011 aut, na którą składało się 978 hybryd i 33 auta elektryczne. W efekcie, liczba aut ekologicznych urosła w ciągu ostatniego roku 2,5-krotnie
(z poziomu 410 samochodów na koniec III kw. 2016), a ich udział w łącznej flocie ponad 2-krotnie
(z 0,3% do 0,7%). Warto zaznaczyć, że tylko w ciągu trzeciego kwartału bieżącego roku w wynajmie długoterminowym przybyło ponad 200 aut hybrydowych oraz 13 aut elektrycznych.

Emisja CO2 - III kw. 2017Coraz większe znaczenie ekologiczności samochodów flotowych jest również widoczne na przykładzie średniej emisji CO2 nowych aut kupowanych przez firmy PZWLP na potrzeby usług wynajmu długoterminowego. Średnia emisja dwutlenku węgla kupowanych w trzecim kwartale 2017 r. nowych samochodów osobowych wynosiła 119,2 g/km i była o 3,8% (4,5 g/km) niższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Bardziej przyjazne dla środowiska były również nowe auta dostawcze do 3,5t DMC – w ich przypadku średnia emisja CO2 wyniosła 146,6 g/km i była niższa o 6,8% (10 g/km) niż rok temu.

Wśród najpopularniejszych modeli samochodów w liczącej prawie 147,5 tys. flocie aut firm PZWLP w wynajmie długoterminowym znalazły się: Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Fabia, Toyota Yaris oraz Volkswagen Passat.

 

PZWLP