Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nawet 50 tys. samochodów w Polsce skorzysta z AdBlue

Z końcem sierpnia skończył się okres przejściowy dla rejestracji samochodów dostawczych z silnikami Diesla spełniających normę Euro 5. Oznacza to, że do końca 2018 r. po polskich drogach może jeździć nawet 50 tys. samochodów, które korzystają z AdBlue®. Co to oznacza?

AdBlue® to 32,5% wodny roztwór mocznika. Stosuje się go w nowoczesnych samochodach ciężarowych i osobowych oraz autobusach, wyposażonych w technologię SCR. Pozwala on znacznie ograniczyć emisję groźnych tlenków azotu.

Europejskiej standardy zakładają coraz większe ograniczenie emisji spalin, w tym tlenków azotu. Najnowsza norma Euro 6 (europejski standard emisji spalin) dla nowych aut użytkowych do 3,5 tony weszła w życie 1 września 2016 roku. Od tej pory do dokonania rejestracji niezbędne było spełnienie jej wymagań, a te są dość restrykcyjne, bo norma Euro 6 ograniczyła dopuszczalną wartość cząstek stałych w spalinach o 50%, węglowodorów o 70%, a tlenków azotu aż o 80%. Wyjątek stanowiły samochody dostawcze z silnikami Diesla zaprojektowanymi dla normy Euro 5. Można je rejestrować do 31 sierpnia 2017 roku. Okres ten właśnie się kończy.

Rynek AdBlue® będzie rósł

Na podstawie danych PZPM dotyczących sprzedaży można oszacować, że do końca 2018 r. po polskich drogach będzie jeździć nawet 50 tys. samochodów ciężarowych, korzystających z AdBlue®. W praktyce oznacza to, że dostęp do AdBlue® powinien być coraz bardziej powszechny. To ważna wiadomość dla osób zarządzających stacjami paliw oraz właścicieli flot samochodowych.

- Rynek rośnie bardzo dynamicznie, więc bezproblemowa dostępność AdBlue® jest kluczowa. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i osobowych. Właściciele stacji paliw powinni rozważyć odpowiednie wyposażenie stacji w infrastrukturę, która umożliwia łatwe tankowanie AdBlue®. Z kolei osoby zarządzające flotą samochodową mogą bezpośrednio wyposażyć się w zbiorniki do magazynowania i dystrybucji AdBlue®. Przechowywanie większych ilości roztworu to realna oszczędność czasu i pieniędzy – tłumaczy Jacek  Gawronek z firmy Kingspan Environmental, specjalizującej się w produkcji zbiorników do magazynowania i dystrybucji AdBlue®.

Rosnące zapotrzebowanie na AdBlue® dotyczy także maszyn rolniczych. AdBlue® odgrywa coraz większą rolę w maszynach używanych w rolnictwie, które są coraz częściej wyposażane w układy SCR.

Właściwe wyposażenie jest kluczowe

Dystrybutor z AdBlue® pozwala szybko uzupełnić płyn, ale dziś nie na każdej stacji paliw znajdziemy taką instalację. Tymczasem w większości samochodów wyposażonych w układ SCR (wykorzystuje on AdBlue® do rozkładania tlenków azotu) przy braku roztworu samochód w ogóle nie ruszy. AdBlue® trzeba też odpowiednio przechowywać, bo łatwo krystalizuje się i zamarza w temperaturze poniżej -11°C. Dlatego niezbędne jest właściwe wyposażenie.

Przeczytaj również
Popularne