Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Faworyci dealerów – wyniki badania DCG Dealer Consulting oraz EY

W VIII edycji raportu przygotowanego przez DCG Dealer Consulting oraz EY ponownie najlepiej ocenianą przez dealerów marką samochodową okazała się Mazda. Na 2. miejscu tegorocznego podium znalazła się Toyota. Tuż za japońskimi markami uplasował się Mercedes, który odnotował awans z miejsca 8. Ranking powstał w oparciu o 400 kwestionariuszy uzyskanych od właścicieli i osób zarządzających stacjami dealerskimi 26 marek samochodów osobowych.

W 2014 roku około 850 firm dealerskich, posiadających 1032 autoryzacje, sprzedało w Polsce 366 tysięcy nowych samochodów. Średnia sprzedaż na autoryzację, w zależności od marki, wyniosła od 100 do ponad 500 pojazdów.
Jednak, jak zwraca uwagę Leszek Lerch, partner w Dziale Audytu EY i dyrektor Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce, choć współczynnik wielkości sprzedaży można uznać za najbardziej miarodajny i widoczny element powodzenia działalności dealerskiej, to ma on jedynie częściowy wpływ na rentowność całego biznesu. – O ostatecznym sukcesie świadczy także wiele innych czynników mających wpływ na wysokość generowanych kosztów, rentowność poszczególnych działów, a także elastyczność, z jaką firma dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia – komentuje badanie ekspert EY. – Również od działań importera zależy sukces lub porażka w prowadzeniu salonu samochodowego – dodaje.

Awanse marek japońskich
Z tym, że sprawnie działająca sieć dealerska to sieć oparta na stabilnych, partnerskich relacjach z importerem, a także wzajemnym zaufaniu na linii dealer–importer, zgadza się Krzysztof Romański, partner w DCG Dealer Consulting. – Wysoka jakość współpracy z importerem to dla dealera kluczowy element długofalowej działalności, wysokiej sprzedaży, a także zyskowności na usługach posprzedażowych – mówi. – Dlatego nasze badanie satysfakcji dealerów samochodowych, przeprowadzone według standardów metodologicznych obowiązujących w analogicznych ankietach w USA i krajach UE, powinno być bazą do wyciągania wniosków przez importerów i udoskonalania współpracy z salonami – zaznacza.

Spośród 26 sieci dealerskich sklasyfikowanych w badaniu, większość, bo aż 15, odnotowała wzrosty oceny. Spadki dotknęły zaś 11 samochodowych marek. Najwyższy awans w swojej historii – bo aż o dziesięć pozycji – odnotowała marka Subaru, która – uzyskując 4. pozycję – zepchnęła marki KIA i Volvo na 5. oraz 6. miejsce, mimo podwyższenia przez nie ocen uzyskanych w ubiegłym roku. Wysoki awans odnotowały też marki Suzuki oraz Mitsubishi, awansując odpowiednio o dziewięć i osiem pozycji w górę. Obie marki jedynego sklasyfikowanego w pierwszej piętnastce francuskiego koncernu, po zeszłorocznym awansie, zaliczyły dosyć istotny spadek. Renault spadł z 5. pozycji na 12., a Dacia, która rok temu zajęła 6. miejsce, wypadła poza pierwszą piętnastkę.

Mała stabilizacja
W tegorocznym badaniu widać też większe zróżnicowanie w ocenach uzyskanych przez trzy największe marki z grupy VW, które w ubiegłym roku znajdowały się na sąsiednich pozycjach. W obecnym badaniu Škoda wspięła się o cztery pozycje w górę, Audi odnotowało niewielki spadek, a Volkswagen, z najniższą notą, został sklasyfikowany poza najlepiej ocenioną piętnastką. Kolejny awans odnotował zaś hiszpański SEAT, również należący do grupy VW i odbudowujący swoją pozycję na rynku po niedawnej zmianie importera. Tegoroczne wyniki badania satysfakcji to także utrzymanie 9. pozycji przez jedyną sklasyfikowaną w tegorocznym raporcie markę z grupy General Motors – Opla. Pierwszą piętnastkę, tak jak przed rokiem, zamyka marka Fiat.

Badane obszary
Ocena satysfakcji dealerskiej obejmowała trzy obszary oceny współpracy z importerem. Pierwszy wiązał się z produktami oferowanymi przez importera marki, a co za tym idzie ich jakością, niezawodnością, dostępnością, a także satysfakcją klienta. Drugi obszar dotyczył polityki importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu działającego jako element międzynarodowych struktur – obejmował konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatnia ocena skupiła się na centrali jako firmie, która funkcjonuje w polskich realiach, zatrudnia konkretnych ludzi na konkretnych stanowiskach i posiada własną kulturę organizacyjną.

Założona w badaniu próba wynosiła minimum 30% populacji wszystkich firm dealerskich danej marki (wyjątek stanowiły te, których liczba dealerów w Polsce nie przekraczała 20 – dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40%). W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Łącznie w badaniu uzyskano równo 400 ankiet od dealerów z 26 różnych marek, co stanowi rekordową próbę 40% autoryzacji sprzedażowych badanych marek. W badaniu uwzględniono dealerów oferujących samochody o dopuszczalnej całkowitej masie do 3,5 tony.

Wykres. Klasyfikacja generalna Top 15

209852

Oceniane marki

Wśród marek ankietowanych w tegorocznym badaniu znalazły się: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, KIA, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Škoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo. W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Kwestionariusz liczył 77 pytań, składających się na 25 ocen cząstkowych, decydujących o nocie końcowej. Badanie przeprowadzono między kwietniem a majem 2014 r.
Eryk Chilmon

Przeczytaj również
Popularne