Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Czy stolica pojedzie na LNG?

Solbus SM12 LNGW Warszawie miało miejsce otwarcie ofert w przetargu na zakup 35 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych napędzanych metanem wraz z infrastrukturą do ich tankowania oraz dostawami paliwa na okres 10 lat. Jedyną ofertę złożyło konsorcjum firm Solbus i Gazprom Germania, które zaproponowało MZA pojazdy na skroplony gaz ziemny (LNG). Jeśli konsorcjum spełniłoby postawione wymogi przetargowe to Warszawa byłaby pierwszą stolicą europejską stosującą takie pojazdy. Obecnie komisja przetargowa MZA sprawdza, czy oferta spełnia postawione wymogi i zapewne niebawem ogłosi oficjalny wyniki przetargu. Złożona propozycja jest bardzo atrakcyjna, gdyż opiewa na łączną sumę 114,2 mln PLN, czyli kilkadziesiąt milionów mniej niż przewidywano. Według MZA szacunkowa wartość kontraktu oscylowała na poziomie 151,2 mln PLN brutto, w tym 63,9 mln PLN brutto zarezerwowano na zakup samych autobusów, a 87,3 mln PLN brutto na zakup paliwa infrastruktury. Oferta Solbusa prawie „na styk"zmieściła się w kwocie przeznaczonej na autobusy, co by oznaczało, że jednostkowa cena przegubowego autobusy LNG wynosi ok. 1,8 mln brutto. Natomiast znaczące różnice pojawiły się w części paliwowo-infrastrukturalnej, co może przynieść zamawiającemu znaczące oszczędności. Producent z Solca Kujawskiego zaoferował Warszawie autobusy Solbus Solcity 18 LNG, a Gazprom Germania –stację do tankowania skroplonego gazu zimnego i dostawy tego paliwa w ciągu najbliższych 10 lat. Na tyle właśnie oceniono żywotność całego projektu.Przypomnijmy, że sam przetarg został ogłoszony przez MZA Warszawa 11 czerwca br., a zamknięcie przyjmowania ofert nastąpiło dopiero dzisiaj, po siedmiokrotnym przesuwania terminu, co wynikało z licznych zapytań zainteresowanych firm. Jeżeli złożona oferta zostanie uznana przez MZA za ważną to konsorcjum Solbus i Gazprom Germania bez problemu wygra cały przetarg. Nie ma tutaj innych oferentów, którzy mogliby odwołać się od takiej decyzji, a kwota zarezerwowana na sfinansowanie zamówienia nie została przekroczona. W tej sytuacji jest duża szansa na to, że pierwsze gazowe autobusy w stolicy Polski pojawią się w okolicy 15 stycznia 2015 r. Wówczas też w zajezdni przy Ostrobramskiej powinna działać już instalacja do tankowania gazu LNG. Solbus SM12 LNGbJeżeli komisja przetargowa MZA Warszawa potwierdzi wygraną Solbusa to będzie już czwarty kontrakt pod rząd wygrany przez producenta z Solca Kujawskiego w stolicy. Jego współpraca z MZA rozpoczęła się w 2011 r. od wygrania jednego zadania na dostawę 20 szt. autobusów klasy MIDI –Solcity 10 LF. W 2012 r. firma wygrał kolejne zadanie –tym razem na zakup 25 szt. autobusów klasy MAXI –Solcity 12 LF. Jednak prawdziwy przełom nastąpił w tym roku –Solbus dostarczył 20 szt. autobusów klasy MIDI Solcity 10 LF oraz wygrał rekordowy dla siebie kontrakt na dostawę 47 szt. autobusów przegubowych klasy MEGA - Solcity Solcity 18 LF (z dostawą od lutego 2014 r.) Teraz ma wielkie szanse dołożyć do tego jeszcze 35 szt. gazowych autobusów klasy MEGA –Solbus Solcity 18 LF LNG (z terminem dostawy od stycznia 2015 r.) Łącznie daje to sumę 147 pojazdów! I wszystkie te sukcesy firma osiągnęła będąc w stanie upadłości układowej i działając poprzez swojego lidera firmę Lider Trading. Zakup gazowych egzemplarzy przez MZA Warszawa będzie wręcz rewolucyjnym posunięciem największego miejskiego przewoźnika w naszym kraju. Solbus SM12 LNGcPrzypomnijmy, że pierwsze autobusy LNG są już normalnie eksploatowane w Polsce. Pierwszym takim miejscem (i to w skali całej Europy) jest Olsztyn. Jeździ tam łącznie 11 szt. niskopodłogowych autobusów Solbus Solcity 12 LF LNG w barwach konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta.Potencjalne zalety tego paliwa są obiecujące. Wyniki zeszłorocznych testów pokazują, że autobusy na LNG spalają do 10% mniej kilogramów LNG niż takie same konstrukcje z silnikami Diesla litrów oleju napędowego przy jednoczesnym niższym koszcie zakupu paliwa. To zdaniem Solbusa może ograniczyć wydatki na paliwo w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej nawet o 35%. Kolejne plusy: to mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa, ich integracja z strukturą autobusu bez konieczności stosowania zabudowy butli na dachu oraz dobre właściwości jezdne, gdzie m.in. dynamiczne przyśpieszenie zapewnia gazowy silnik Cummins o mocy 320 KM. Aleksander Kierecki / Infobus

Przeczytaj również
Popularne