Ponad 80 lat Opla w Polsce

Wojciech Mieczkowski

Miesięcznik „Fleet” patronuje obchodom 25-lecia PZPM-u. Przez wiele lat obserwowaliśmy, jak ludzie oraz firmy pracujące na rzecz związku, pod zarządem Jakuba Farysia, robią wszystko, aby rynek motoryzacyjny wyglądał tak, jak wygląda. Z tej okazji postanowiliśmy porozmawiać z tymi, którzy ten rynek tworzyli i tworzą. Na zwierzenia i podsumowania udało nam się namówić dyrektora generalnego marki Opel w Polsce.

Michał Hutyra: Jak wyglądały początki działalności Opla w Polsce, a jak wygląda to dzisiaj?

Wojciech Mieczkowski: Opel jest związany z Polską już od lat trzydziestych minionego wieku. W tamtym czasie samochody marki Opel były nie tylko oferowane polskim klientom, ale także montowane w fabryce na warszawskiej Woli.

Marka ponownie oficjalnie powróciła do Polski w 1991 roku. Rozwój firmy od samego początku był bardzo dynamiczny. Już w 1992 roku firma posiadała 25 punktów dealerskich i 14 autoryzowanych serwisów. Obecnie sieć sprzedaży Opla w Polsce liczy 91 punktów sprzedaży oraz 94 autoryzowane serwisy, dając zatrudnienie ponad 3500 pracownikom.

Od 1994 roku Opel powrócił także do tradycji produkowania samochodów w Polsce. Wtedy właśnie rozpoczął się montaż Opla Astry w fabryce na Żeraniu w Warszawie. Produkcja w tym zakładzie trwała do 2000 roku, kiedy to głównym ośrodkiem produkcyjnym firmy w Polsce stała się, otwarta w 1998 roku, nowo wybudowana fabryka w Gliwicach.

Obecnie zakład składa się z trzech oddziałów: produkcji samochodów Gliwicach, produkcji silników oraz działalności usługowej w ramach centrów usług wspólnych zlokalizowanych w Tychach. Firma jest jednym z największych pracodawców w regionie, dającym zatrudnienie dla około 4000 osób. Od prawie dwudziestu lat produkuje samochody na rynki Europy, Afryki, Ameryki Północnej, Azji i Oceanii, co czyni go jednym z największych eksporterów w Polsce. Od początku jego działalności wyprodukowanych zostało łącznie ponad 2 miliony samochodów. Zakład jest również jednym z czołowych zakładów pod względem zużycia energii dzięki projektom środowiskowym, w tym optymalizacji zarządzania energią.

Jak wspomina Pan ostatnie 25 lat działalności firmy na polskim rynku?

Przez ostatnie 25 lat firma Opel była aktywnym członkiem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, a przed nim Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów. W tym okresie byliśmy świadkami spektakularnych wzrostów na polskim rynku, ale także czasu dekoniunktury i kryzysów. Razem pracujemy nad rozwojem branży motoryzacyjnej.

Pamiętamy gorącą i zakończoną sukcesem dyskusję o kształcie „Ustawy o recyklingu pojazdów” oraz kolejno odrzucane propozycje wprowadzenia nowoczesnego i społecznie akceptowalnego podatku od samochodów opartego o parametry ekologiczne. Razem przeszliśmy przez wszystkie fazy zmian podatku od wartości dodanej ze słynnymi wzorami służącymi do udowodnienia, czy dany samochód jest upoważniony do odliczenia podatku, czy nie, razem też przeszliśmy przez epokę tzw. kratki.

Z jakimi wydarzeniami i wyzwaniami będzie musiał się zmierzyć polski rynek?

Od lat walczymy wspólnie o to, żeby polski rynek samochodowy był dojrzałym, europejskim rynkiem. Wiele razem osiągnęliśmy i cieszymy się z ostatniego okresu ciągłych wzrostów wielkości rynku samochodów nowych. Przed nami pozostają wyzwania w postaci eliminacji nieprawidłowości w systemie kontroli technicznej pojazdów czy wprowadzenia tak potrzebnych zmian w systemie podatkowym. Wspólnie uważamy, że Polska zasługuje na silny rynek nowych samochodów przy zdrowym i uporządkowanym rynku samochodów używanych. Odnowa parku samochodowego w Polsce sprawi, że poprawi się stan środowiska naturalnego, zmniejszy się liczba wypadków drogowych przy równoczesnym wzroście wpływów do budżetu państwa.

Jakie są Pana zdaniem priorytety w działalności Opla, ale i w działalności związku w najbliższej przyszłości?

Branża motoryzacyjna zmienia się obecnie szybciej i bardziej gruntownie niż kiedykolwiek wcześniej. Zmienia się także rola samochodów. Sam pojazd nie znajduje się już w centrum uwagi. Ważniejsza stała się mobilność ludzi. Nastąpiło przesunięcie z kwestii mechanicznych na cyfrowe, z paliwa na elektryczność, z posiadania samochodu na rozwiązania w zakresie mobilności dopasowane do sytuacji.

Tak jak do tej pory, Opel będzie w dalszym ciągu aktywnie odpowiadał na wyzwania przyszłości, będąc pionierem w demokratyzacji innowacji. Zawsze staraliśmy się udostępniać ekskluzywne technologie szerokiemu gronu odbiorców, wyznaczając trendy w segmencie samochodów popularnych. Doskonałymi tego przykładami jest wprowadzenie reflektorów matrycowych IntelliLux LED® do samochodów klasy kompaktowej i średniej oraz zaawansowanych rozwiązań w zakresie komunikacji i bezpieczeństwa, takich jak osobisty opiekun kierowcy, system Opel OnStar.

Credo marki Opel: „Przyszłość należy do wszystkich”, wspiera przekonanie, że tylko wspólnie możemy kształtować przyszłość. W duchu tego hasła jako jeden z liderów polskiego rynku będziemy razem z PZPM-em kontynuować współpracę wobec nowych wyzwań rynku motoryzacyjnego, w tym nadchodzących trendów w postaci zwiększonej popularności crossoverów, elektromobilności, autonomicznych pojazdów i nowych formuł mobilności w miastach. Liczymy, że PZPM jako reprezentant europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA będzie godnie reprezentował interesy polskiego rynku motoryzacyjnego w Unii Europejskiej.

M.H.

Print Friendly