Elektromobilność jest ważna

Wicepremier Morawiecki

Notka Biograficzna

Mateusz Morawiecki

wicepremier, minister rozwoju i finansów

28 września 2016 r. powołany na stanowisko wiceprezesa Rady Ministrów i ministra rozwoju i finansów. 16 listopada 2015 r. powołany na stanowisko wiceprezesa rady ministrów oraz ministra rozwoju.

W 1998 r. pełnił funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Negocjacji Akcesyjnych w Komitecie Integracji Europejskiej. Był członkiem zespołu, który negocjował warunki przystąpienia Polski do Unii Europejskiej m.in. w obszarze finansów. Następnie związał się z Grupą Banku Zachodniego WBK (wcześniej z Bankiem Zachodnim). Od maja 2007 r. był prezesem zarządu tej instytucji.

Mateusz Morawiecki ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim, studia Business Administration na Politechnice Wrocławskiej i Central Connecticut State University. Uzyskał dyplom MBA na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Jest także absolwentem Uniwersytetu w Hamburgu, Uniwersytetu w Bazylei oraz Kellog School of Management Uniwersytetu Northwestern, Evanston w Stanach Zjednoczonych.

Jest współautorem podręcznika z zakresu prawa unijnego i ekonomiki integracji gospodarczej. W latach 1998–2001 był członkiem rad nadzorczych Agencji Rozwoju Przemysłu i Zakładu Energetycznego Wałbrzych. Zasiadał też w sejmiku dolnośląskim I kadencji. Od 2008 r. do objęcia stanowiska wicepremiera i ministra rozwoju był konsulem honorowym Republiki Irlandii w Polsce. W 2013 r. został odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności. Natomiast w 2015 r., Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

O planach rozwoju elektromobilności w Polsce i wiążących się z tym tematem długofalowych korzyści dla wielu gałęzi przemysłu, dla samorządów oraz roli polskich przedsiębiorców rozmawiamy z Mateuszem Morawieckim, wicepremierem, ministrem finansów i rozwoju.

Michał Hutyra: Czym jest promowana elektromobilność i jaki udział może mieć w tym przedsięwzięciu Polska?

Mateusz Morawiecki: Elektromobilność jest światowym trendem. Dzisiaj już nikt nie pyta czy, tylko kiedy. Tym samym to wielka szansa dla naszych firm, gdyż tworzy się nowy rynek usług i produktów. Chcemy wykorzystać istniejący potencjał, wzmocnić go i zająć na tym rynku jak najlepsze miejsce. Wspierając ten sektor, stawiamy nie tylko na polską myśl techniczną czy umiejętności młodych naukowców. Mówiąc o elektromobilności, wybieramy bardziej zrównoważony, odpowiedzialny rozwój.

Jaki wpływ na polską gospodarkę będzie miał rozwój sektora elektromobilności?

Rozwój sektora elektromobilności, to jeden z naszych flagowych projektów, ujętych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Stawiamy na bezemisyjny publiczny transport zbiorowy, rozbudowę infrastruktury przeznaczonej do ładowania pojazdów elektrycznych, a także stworzenie polskiego samochodu elektrycznego. Elektromobilność może stać się kołem zamachowym reindustrializacji naszej gospodarki i przykładem budowania w Polsce przemysłu przyszłości. To impuls nie tylko dla branży motoryzacyjnej, ale także dla wielu innych sektorów, połączonych z nią łańcuchem kooperacji, możliwość rozwoju na terenie Polski najnowocześniejszych technik i technologii, które znajdują zastosowanie także w innych dziedzinach gospodarki. Elektromobilność przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin z transportu i poprawy jakości powietrza, co ma nie mniejsze znaczenie, szczególnie wszędzie tam, gdzie bolączką jest smog.

Które jednostki rządowe wspierają lub będą wspierały rozwój elektromobilności?

Program rozwoju elektromobilności prowadzony jest wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Energii, a w jego realizację zaangażowanych jest wiele instytucji publicznych takich jak Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Środowiska, Narodowe Centrum Badan i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju, Polaka Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urząd Dozoru Technicznego.

Na co w tym projekcie rząd kładzie największy nacisk?

Jednym z komponentów tego projektu jest program E-bus, realizowany wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i Polski Fundusz Rozwoju. Zakłada on dynamiczny rozwój polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych. Polskie firmy, produkujące autobusy elektryczne, już dzisiaj cieszą się dobrą opinią użytkowników w Polsce, Europie i na świecie, mają szansę stać się liderami w tym obszarze. Prestiżową nagrodę Bus of the Year 2017 podczas ubiegłorocznej edycji Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze odebrał autobus elektryczny Solarisa, jako pierwszy w historii autobus polski i elektryczny. W tym roku stoiska Solarisa i Ursusa, na których prezentowano elektryczne pojazdy, cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem.

Rozwój polskich firm i ich sukcesy cieszą nas ogromnie. Czy jest Pana zdaniem szansa, żeby tematem elektromobilności zainteresować samorządy?

Zachęcamy też miasta i gminy do współdziałania na rzecz tworzenia w Polsce warunków do rozwoju elektromobilności, zwłaszcza w zakresie zeroemisyjnego publicznego transportu zbiorowego. Pierwszym krokiem było podpisanie listów intencyjnych z 41 miastami, inaugurujących taką współpracę. Za cztery lata, autobusów elektrycznych na ulicach polskich miast będzie wielokrotnie więcej niż teraz.

Rozwój komunikacji zbiorowej służy ogółowi społeczeństwa, a co z jednostką, z przysłowiowym Kowalskim?

Drugim komponentem projektu rozwoju elektromobilności jest samochód elektryczny E-car, koordynowany przez Ministerstwo Energii. Przemysł motoryzacyjny stanowi już dzisiaj jedną z dźwigni naszej gospodarki. W ramach projektu podejmowanych jest szereg inicjatyw mających na celu rozwój sektora samochodów elektrycznych. Niezwykle ważnym elementem jest tutaj ustawa o elektromobilności.

Kto Pana zdaniem będzie odpowiedzialny za pobudzenie aktywności firm budujących polskie samochody elektryczne?

Ważną rolę w tym obszarze ma odgrywać ElectroMobility Poland SA – spółka, którą w październiku 2016 powołały cztery polskie koncerny energetyczne: PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA. Projekt, który realizuje ElectroMobility Poland, to coś więcej niż stworzenie nowych, ekologicznych pojazdów. Chodzi o wzmocnienie pozycji polskiego przemysłu samochodowego. Spółka chce zaanimować rynek motoryzacyjny w Polsce w taki sposób, aby przy jej wsparciu, producenci mogli w ciągu kilku lat doprowadzić do uruchomienia produkcji własnych samochodów elektrycznych.

Czy widzi Pan konieczność budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz rozbudowy sieci elektroenergetycznej?

Rozwój rynku autobusów i samochodów elektrycznych jest ściśle powiązany z rozbudową infrastruktury ładowania i rozwojem sieci elektroenergetycznej. Ten proces stanowi duże wyzwanie ale zakładany stopniowy przyrost pojazdów elektrycznych daje perspektywę czasową dla modernizacji i rozwoju sieci oraz budowy koniecznej infrastruktury ładowania.

M.H.

Print Friendly