Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Nowe technologie wspomagające kierowcę

Ford inwestuje w rozwój technologii wspomagania kierowcy, dzięki którym parkowanie będzie jeszcze mniej stresujące, a kierowca potrafił będzie zaparkować pojazd nawet na wyjątkowo ciasnych miejscach postojowych. Kolejne rozwiązania wspomagające kierowcę umożliwią np. samoczynne zatrzymanie pojazdu po wykryciu ryzyka kolizji oraz zapobiegać będą omyłkowemu wjechaniu „pod prąd” na autostradę.

Parkowanie z całą pewnością nie należy do ulubionych elementów jazdy. Jak przyznają europejscy kierowcy, często bywa ono przyczyną znacznego stresu, potencjalnie niebezpiecznych sytuacji oraz wysokich rachunków za naprawy blacharsko-mechaniczne.

Ford-IWS2016_Event_TestTrack_05 smallBadania pokazują, że w samej tylko Wielkiej Brytanii jedna czwarta kolizji i wypadków zdarza się na parkingach. Niemal co drugi kierowca przyznaje, że wolałby zaparkować auto nieco dalej, niż być zmuszonym do wykonania manewru parkowania równoległego.2

Opracowywany przez Forda system ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania po wykryciu ryzyka kolizji ma znacznie obniżać poziom stresu związanego z wyjazdem z miejsc parkingowych. System ten ma wykrywać pojazdy, pieszych oraz inne obiekty poruszające się poprzecznie za samochodem i ostrzegać kierowcę o ich obecności. A w przypadku braku reakcji ze strony kierującego, system potrafił będzie samodzielnie zatrzymać pojazd. Ponadto na wyświetlaczu w kabinie kierowca będzie miał podgląd obszaru za pojazdem, dzięki wykorzystaniu szerokokątnej kamery cofania. Dodatkowym ułatwieniem będzie funkcja automatycznego parkowania równoległego lub poprzecznego, uruchamiana pojedynczym przyciskiem.

Kolejnym innowacjami technologicznymi, nad którymi trwają obecnie prace w europejskim centrum rozwojowo-badawczym Forda w Kolonii, są systemy wspomagające awaryjne omijanie innych pojazdów podczas jazdy z dużą prędkością oraz systemy ostrzegające kierowcę o podjęciu próby wjechania na autostradę „pod prąd”.

Nowe technologie, które mają się pojawić w modelach marki Ford już w ciągu najbliższych dwóch lat, to efekt potrojenia wydatków na prace rozwojowo-badawcze dotyczące systemów wspomagania kierowcy. Działania te nie tylko przyczyniają się do opracowania nowych systemów bezpieczeństwa, ale także do udoskonalania i zwiększania funkcjonalności już istniejących rozwiązań. Dzięki poczynionym inwestycjom możliwe będzie również szybsze udostępnienie tych rozwiązań w produkcji seryjnej, przez co samochody firmy Ford będą nie tylko ułatwiać parkowanie i manewrowanie w gęstym miejskim ruchu, ale również mają pomagać kierowcy w uniknięciu kolizji w sytuacjach awaryjnych.

 

Bezstresowe parkowanie

Jedna czwarta wypadków w Wielkiej Brytanii związana jest z parkowaniem, co każdego roku kosztuje brytyjskich kierowców około 800 mln euro (716 mln funtów). Warto również pamiętać, że w ostatnich 20 latach średnia szerokość samochodu osobowego zwiększyła się o około 16%, natomiast wiele miejsc parkingowych zachowało swoje dawne wymiary.

Ponadto, jak pokazują wyniki badań, 47% kierowców parkuje dalej od celu podróży, ponieważ chce uniknąć konieczności wykonania manewru parkowania równoległego. Co więcej, 15% nigdy nie podejmuje próby wykonania takiego manewru, a 75% przyznaje, iż parkowanie przed innymi samochodami jest dla nich stresujące.2

Aktywowany przyciskiem, udoskonalony system wspomagania parkowania kontroluje skręt koła kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę do przodu i tyłu. System nie tylko potrafi samodzielnie wykonać manewr parkowania równoległego i prostopadłego, ale także wyszukać odpowiednie miejsce postojowe, dzięki pomiarom wykonywanym przez zespół czujników.

System monitorowania ruchu prostopadłego z funkcją automatycznego hamowania wykorzystuje czujniki radarowe do skanowania obszaru za samochodem. Jeśli podczas cofania kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, system automatycznie zahamuje, unikając kolizji. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu, który ma również wykrywać rowery i motocykle.

Szerokokątny obraz z kamery cofania, wyświetlany na głównym ekranie w kabinie pojazdu, zapewnia dobry przegląd obszaru za samochodem, oferując taką samą funkcjonalność jak przednia kamera szerokokątna montowana w Fordach Edge, Galaxy czy S-MAX. Podczas cofania, kamera ułatwia dostrzeżenie obiektów i pojazdów poruszających się prostopadle do toru jazdy samochodu.

Bezpieczne omijanie przeszkód na drodze

Ford pracuje również nad systemem, który pomagać będzie kierowcy w bezpieczny i kontrolowany sposób omijać pojazdy, które blokują wybrany pas ruchu. W sytuacjach awaryjnych system potrafił będzie omijać inne samochody, zaparkowane lub poruszające się wolniej od Forda, i tym samym zapobiegać będzie kolizjom.

 

Ford

Przeczytaj również
Popularne