Traficar i Renault_5

CARSHARING W ZRÓWNOWAŻONYM MIEŚCIE

24 października 2017

Życie w miastach wymaga przemieszczania się. Mieszkańcy dużych ośrodków mają do wyboru wiele środków transportu, ale często najwygodniejszy okazuje się samochód. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak systemy carsharingu, nie trzeba jednak posiadać auta na własność, by móc z niego korzystać – wystarczy je wypożyczyć. Mobilność na żądanie sprzyja rozsądnemu użytkowaniu auta i może pozwolić zmniejszyć liczbę samochodów w miastach. Przyszłość należy zaś do systemów carsharingu opartych na samochodach autonomicznych.

Carsharing to rozwiązanie z zakresu mobilności zrównoważonej, jednej z sześciu kategorii projektu ECO-MIASTO. Jego część stanowi konkurs dla miast, w ramach którego nagradzane są ośrodki, które najlepiej realizują ideę zrównoważonego rozwoju. Miasta laureaci w kategorii mobilność zrównoważona otrzymają do testów w pełni elektryczny samochód Renault ZOE na okres jednego miesiąca. Ogłoszenie wyników tegorocznej edycji konkursu ECO-MIASTO już 8 listopada br.

Organizatorami projektu są Ambasada Francji w Polsce oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z RENAULT Polska, SAUR Polska, Saint-Gobain, SUEZ Polska, ENGIE oraz Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy i TIRU, a także Wspólnie – Fundacją LafargeHolcim.

Samochód jest pod wieloma względami najwygodniejszym środkiem transportu – zwłaszcza gdy trzeba szybko przedostać się do oddalonej dzielnicy miasta czy przewieźć ciężkie zakupy. Nie oznacza to jednak, że każdy mieszkaniec miasta musi posiadać auto. W polskich i europejskich miastach rozwija się mobilność na żądanie. Mieszkańcy mogą wypożyczyć samochód na dokładnie tyle czasu, ile potrzebują – płaci się za przejechane kilometry. W ten sposób można użytkować auto bez ponoszenia kosztów jego utrzymania.  Przy tym opłata za przebyte kilometry sprzyja racjonalnemu korzystaniu z auta – kiedy nie ma takiej potrzeby, można wybrać komunikację miejską. Oprócz tego carsharing umożliwia ograniczenie ruchu samochodowego w miastach, a w konsekwencji także redukcję zanieczyszczeń.

Przykładem systemu mobilności na żądanie w Polsce jest Traficar, działający na terenie Krakowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Za pomocą specjalnej aplikacji każda osoba, która zarejestruje się w systemie, może wypożyczyć auto (dostępne są m.in. Renault Clio, a w Krakowie także Kangoo).

Rozwiązanie, które niedawno wprowadzono w Madrycie, łączy zalety pojazdów z napędem elektrycznym i mobilności na żądanie. Ruszył tam nowy serwis carsharingowy, którego flota składa się z 500 aut Renault ZOE. Jest to więc system w całości oparty na samochodach elektrycznych. Tym samym mieszkańcy zyskują nowy, bezpieczny dla środowiska sposób poruszania się po stolicy Hiszpanii.

Co dalej? W nieodległej przyszłości wypożyczyć będzie można samochód, który sam zawiezie nas do celu. W Rouen we Francji ruszył projekt „Rouen Normandy Autonomous Lab”. Jest to eksperymentalny etap pierwszej w Europie usługi transportu na żądanie na drogach publicznych z wykorzystaniem autonomicznych samochodów elektrycznych. Już w przyszłym roku mieszkańcy miasta będą mogli wypożyczyć jeden z czterech samochodów Renault ZOE wyposażonego w technologię jazdy autonomicznej.