Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rynek paliw 2010

Trend konsolidacji niezależnych stacji benzynowych wokół większych rynkowych graczy, wzrost konsumpcji olejów napędowych oraz wyraźny wzrost cen na stacjach – te zjawiska miały miejsce w zeszłym roku na polskim rynku paliw.


Od lat obserwujemy stały trend wzrostu konsumpcji paliw przez polską gospodarkę. W zeszłym roku krajowe PKB wzrosło o 4%, co przełożyło się na wzrost sprzedaży paliw ciekłych ok. 1%. Szczególnie rośnie popyt na oleje napędowe i paliwa premium, natomiast zapotrzebowanie na benzyny silnikowe jest w stagnacji. Wysokie ceny paliw wpływają powoli na renesans zainteresowania LPG.

Konsumpcja rośnie


W ciągu dekady konsumpcja paliw ciekłych w Polsce wzrosła o 48% - z poziomu 13 545 tys. ton, do 19 987 tys. ton w zeszłym roku. Co ciekawe, w czterech województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim sprzedano w zeszłym roku ok. 49% wszystkich paliw w Polsce. Co szósty litr paliwa zatankowano do samochodów w województwie mazowieckim.Od wielu lat obserwujemy tendencję wzrostu popytu na olej napędowy, który w dużej mierze jest motorem napędowym polskiej gospodarki. Popyt na to paliwo, w przeciwieństwie do benzyny, jest uzależnione od PKB i konsumpcji indywidualnej. W zeszłym roku zużyto go 14,6 mln m3, czyli o 4% więcej niż rok wcześniej. Wzrosło za to zużycie LPG o 1% w porównaniu z 2009 rokiem. Ogólna tendencja z kilku lat w konsumpcji tego paliwa jest jednak spadkowa. Jeszcze przed pięcioma laty polska gospodarska konsumowała 4,4 mln m3 tego paliwa a w zeszłym roku 4 mln m3.

Płacz i płać


Ceny paliw od dwóch lat pozostają w trwałym trendzie wzrostowym. Średnie ceny detaliczne benzyny EU95 i oleju napędowego wzrosły w zeszłym roku przeciętnie o 10 (42 gr/l) i 17% (61 gr/l) w porównaniu z rokiem 2009. Oznaczało to również zmniejszenie różnicy między cenami oleju napędowego i benzyny z 47 gr do 28 gr. Wzrosła równocześnie średnia cena detaliczna autogazu – o 21%, do 2,22 zł/l.. W zeszłym roku kierowca tankujący miesięcznie 100 litrów paliwa wydał rocznie przeciętnie 504 zł więcej na benzynę EU95 niż rok wcześniej. W przypadku oleju napędowego i autogazu wydatki te wzrosły odpowiednio o 732 złote i 456 złotych.Dystrybutorzy mają minimalny wpływ na ostateczną cenę paliw na stacjach benzynowych. Ich marże stanowią zaledwie ok. 5% ceny litra paliwa w sprzedaży detalicznej. Na cenę paliwa ma zasadniczy wpływ polityka podatkowa państwa oraz sytuacja na światowych rynkach surowcowych i finansowych. Ponad połowa kosztu paliwa stanowią podatki.

Trend konsolidacji


Krajowe koncerny dostarczyły w zeszłym roku 75,6% wszystkich paliw sprzedanych w Polsce. Operatorzy niezależni zmniejszyli swój udział w dostawach paliw do 13,6% (rok wcześniej 14,3%). Minimalnie wzrósł za to udział rynkowy koncernów zagranicznych, z 10,2% w 2009 roku do 10,8% w 2010 roku. W przypadku sprzedaży detalicznej koncerny krajowe dostarczyły w zeszłym roku 30,7% paliw, a zagraniczne 23,5%. Nadal spada udział w sprzedaży operatorów niezależnych. W zeszłym roku sprzedali oni 41,6% paliw (spadek z 42,7% w 2009 r). W zeszłym roku na polskim rynku funkcjonowało 6755 stacji paliw dla klientów detalicznych, czyli o 40 placówek więcej niż rok wcześniej. Wśród nich dominującą pozycję zajmowały stacje niezależne – 2658 obiektów. Z roku na rok widać spadek liczby takich stacji, które coraz chętniej łączą się w małe sieci lub zaczynają współpracować z czołowymi graczami rynkowymi na zasadzie franczyzy. Jeszcze w 2008 roku funkcjonowało w Polsce 2929 operatorów niezależnych i 421 obiektów funkcjonujących w ramach małych sieci. Największy dystrybutor paliw w Polsce – PKN Orlen – zmniejszył liczbę posiadanych placówek o 33 w ciągu roku, do 1714 obiektów. Jednak nadal co czwarta stacje benzynowa w Polsce należy do tej spółki.

Przemysław Dobrosławski

Przeczytaj również
Popularne