renault trafic, renaul_fmt

Patrzymy optymistycznie w przyszłość – wywiad z Tomaszem Mrozem, dyrektorem sprzedaży zbiorowej i specjalnej w firmie Renault Polska

10 sierpnia 2017

O dotychczasowych dokonaniach, nowinkach i planach rynkowych w zakresie pojazdów dostawczych rozmawiamy z Tomaszem Mrozem, dyrektorem sprzedaży zbiorowej i specjalnej w firmie Renault Polska. Wywiad ten możecie Państwo również przeczytać w najnowszym numerze magazynu Fleet-Samochody Użytkowe.

Fleet: Państwo są wiceliderami polskiego rynku, a Państwa sprzedaż i udział rynkowy rokrocznie rośnie.

tomasz-mroz-2 (1)_fmtTomasz Mróz: Tendencja wzrostowa sprzedaży samochodów dostawczych naszych marek trwa od kilku lat i jest wynikiem zespołowej pracy nad trzema filarami marki Renault Pro+. Pierwszy trzon stanowią produkty ‒ kompletna gama pojazdów użytkowych, począwszy od małych, konwertowanych z osobowych, Clio Société, poprzez gamę Kangoo Express oraz średni furgon Trafic, a kończąc na największym w gamie Masterze, dostępnym z DMC do 4,5 t, jako furgon, podwozie i platforma. Ważnym, wręcz najważniejszym dziś, elementem produktu jest jego adaptacja do potrzeb klienta, czyli zabudowa. Dotyczy ona nie tylko pojazdów typu podwozie, ale w coraz większej mierze także furgonów. W Renault mamy świadomość, że każda firma ma swoje potrzeby, i to naszą rolą jako dostawcy produktu finalnego i jednocześnie eksperta jest dopasowanie samochodu do profilu działalności klienta i jego życzeń. Drugim ważnym etapem, bezpośrednio powiązanym z produktem, są usługi dedykowane klientom firmowym dostępne razem z naszymi samochodami. Pełen wachlarz zaczyna się od promocyjnych ofert finansowania, ubezpieczenia (na wybrane modele), poprzez kontrakty serwisowe, oferty opon i akcesoriów, aż po programy lojalnościowe pozwalające redukować koszty codziennej eksploatacji. Warunkiem sukcesu obu tych czynników jest rozbudowany i sprawny trzeci filar ‒ sieć Centrum Obsługi Firm Renault Pro+ ‒ ekspertów w sprzedaży i obsłudze samochodów użytkowych. Aktualnie w sieci autoryzowanych partnerów Renault funkcjonuje 21 punktów eksperckich Renault Pro+, pracujących na co dzień na satysfakcję klienta.

Jakie modele i warianty cieszą się największym zainteresowaniem klientów w Polsce?

Najpopularniejszym samochodem użytkowym w gamie Renault jest Master w wersji podwozie do zabudowy, o długości L3 (rozstaw osi 4332 mm) i z najmocniejszym silnikiem 170 KM. Doskonale przyjmowany przez MŚP jest Master Furgon, szczególnie w wersji L3H2 sprzedawany z silnikiem 130 oraz 170 KM. Na rynku średnich furgonów 3. miejsce zajmuje Renault Trafic – legenda i wzorzec w swoim segmencie. Wśród MŚP, korzystających z pojazdów typu furgonetka, furorę robi z kolei Dacia Dokker Van, czego dowodem jest pierwsze miejsce tego modelu w segmencie. Najpopularniejszą wersją jest wersja Confort silnikiem 1.6 SCe 100, zasilanym dodatkowo LPG – zapewnia najkorzystniejszą relację kosztów do ładowności i trwałości.

Dopełnieniem gamy samochodów ciężarowych, wybieranych przez firmy, jest Renault Trafic Passenger ‒ 9-miejscowe przestrzenne kombi o wzorcowych właściwościach do przewozu osób i bagażu – także lider w swoim segmencie w 2016 roku. Warto nadmienić, że już jesienią 2017 model ten wzbogaci się o zupełnie nowe wersje SpaceClass, dedykowane przedsiębiorstwom i zapewniające podróż w wyższej klasie.

Jakie są Państwa plany w zakresie pojazdów użytkowych w tym i następnym roku?

W bieżącym roku czeka nas wprowadzenie wspomnianego wcześniej Renault Trafic SpaceClass. Model ten dostępny będzie jako 8-osobowy minibus do przewozu w klasie biznes. Dodatkowo dostępne będą dwa niezależne pakiety opcji. Pakiet Signature uczyni z samochodu prawdziwe mobilne biuro i centrum negocjacji dzięki dwóm obrotowym fotelom, przesuwnemu stolikowi oraz skórzanej tapicerce. Pakiet Escapade zapewni dwa obrotowe fotele w drugim rzędzie, przesuwny stolik oraz kanapę trzeciego rzędu składaną do płaskiego łóżka. Planujemy wprowadzić całkowicie nowy model w niedocenianym dziś segmencie PickUp – w październiku wprowadzimy do sprzedaży 1-tonowego Alaskana.

Jako pionier rozwoju samochodów elektrycznych planujemy dodatkowo działania w segmencie tych pojazdów, jeszcze w tym roku pojawi się Nowe Kangoo Z.E. 33, z nowym akumulatorem trakcyjnym i z rewolucyjnym na rynku samochodów użytkowych zasięgiem 270 km NEDC. Wiosną przyszłego roku wprowadzony zostanie z kolei Master Z.E. z zasięgiem 170 km NEDC, doskonale spełniający potrzeby tzw. dostawy ostatniej mili. Dostępny będzie jako furgon o pojemności ładunkowej do 15 m3 i z ładownością do 1 tony lub jako platforma do zabudowy.

Wierząc, że innowacje są motorem biznesu, współpracujemy także nad nowymi produktami z firmami nadwoziowymi. Owocem tej współpracy są zabudowy wieloosobowe oraz nowe materiały w oferowanych przez nas izotermach. Ostatnio pracujemy także z firmami w grupie produktów izotermicznych oraz w kanale transportu międzynarodowego. Zapewniam, że już wkrótce zaprezentujemy kilka zupełnie nowych zabudów!

Jakie programy finansowe oferują Państwo wraz z produktem?

Renault bazuje swoją ofertę na najpopularniejszych programach kredytowych oraz przede wszystkim leasingowych. Oferty leasingu są skomponowane tak, aby spełnić potrzeby zarówno klientów o stabilnych warunkach finansowych, jak i klientów wyrażających potrzebę czasowego zawieszenia rat.

Coraz większą popularnością cieszy się też Renault Business Plan, formuła oparta na leasingu operacyjnym z serwisami, gwarantująca możliwość skorzystania z ulg podatkowych, jedną comiesięczną fakturę oraz odkup samochodu przez dealera po zakończeniu umowy. W naszym przekonaniu ta oferta będzie się stawała coraz bardziej popularna wśród klientów, ze względu przede wszystkim na spokój, jaki zapewnia klientowi na każdym etapie użytkowania pojazdu.

Mówi się o rozwiązaniach telepatycznych, czy usługi zarządzania i monitoringu proponują Państwo z samochodami i w programach Renault?

Aktualnie usługi z zakresu telematyki proponujemy w Polsce dla naszych aut wraz z zewnętrznymi partnerami lokalnymi. Równolegle pracujemy nad zaadaptowaniem rozwiązań producenta, by od przyszłego roku były one również dostępne dla naszego klienta w Polsce.

Coraz więcej mówi się o autach elektrycznych. Jak wygląda Państwa oferta w tym zakresie? Czy będzie ona rozbudowana?

Samochody elektryczne będą powoli znajdować swoje miejsce na rynku samochodów nie tylko osobowych, ale także dostawczych. Dziś oferta modelowa w tej grupie jest mocno ograniczona. Renault posiada w ofercie Twizy Cargo – czterokołowy pojazd jednomiejscowy z możliwością przewiezienia niewielkiego ładunku. Jak wspominałem, wczesną jesienią na polskie ulice wyjedzie nowe Kangoo Z.E. o zasięgu 270 km, a wczesną wiosną 2018 roku Master Z.E. o zasięgu 170 km. Już dziś wiemy, że prace nad zwiększeniem zasięgu w tych modelach nadal trwają, co pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość, jeśli chodzi o rozwój sprzedaży.