Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Ekologia - wróg motoryzacji?

Narasta europejski trend wprowadzania ekologicznych rozwiązań szczególnie w motoryzacji. Gorącym tematem są europejskie standardy emisji spalin, regulujące poziom tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych „produkowanych” przez nasze samochody. Od tego roku wszystkie nowe pojazdy sprzedawane na terenie Unii Europejskiej obowiązuje rygorystyczna norma Euro V.

Równi i równiejsi


Wprowadzenie Euro V mogło zachwiać równowagą na rynku między samochodami nowymi i używanymi. Przeciwnicy normy wskazują na ograniczenia, jakie stawia technologiom produkcji silników. Powoduje z jednej strony obniżenie osiągów technicznych, a z drugiej zwiększenie ceny bardziej ekologicznych pojazdów. Te kwestie nie dotyczą jednak samochodów z segmentu premium – jak mówi pan Michał Podkowa z firmy Inchcape Motor Polska, dealera marek BMW i MINI w Polsce.

- Samochody BMW już od kilku lat spełniają normę Euro 5. Rozwiązania z zakresu Efficient Dynamics przyczyniają się do ciągłego zwiększania dynamiki przy ekologicznym podejściu do środowiska i oszczędności paliwa. Jest to możliwe, gdyż BMW, aby sprostać nowym normom, inwestuje w technologię i przeprowadza zmianę zespołu konstrukcyjnego od zera. Na takie rozwiązanie nie stać firm z niższego segmentu rynku, więc jest możliwe, że tam zmiana w osiągach samochodów jest zauważalna - mówi.

W ciągu ostatnich lat branża motoryzacyjna inwestuje w produkcję pojazdów przyjaznych środowisku. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motorowego, emisję tlenków azotu oraz cząstek stałych w spalinach w ciągu ostatnich 25 lat udało się obniżyć aż o 90%!

Ekologiczne auta w miejskim środowisku


Polityki ekologiczna to nie tylko produkcja nowych aut. Niektóre zachodnie miasta wprowadzają ograniczenia w poruszaniu się po centrach dla samochodów nie spełniających norm. Powstają specjalnie oznakowane strefy, do których mogą wjeżdżać tylko auta spełniające odpowiednie warunki. Za wjazd do strefy nieekologicznym pojazdem grożą wysokie mandaty. Obecnie do wprowadzenia „Stref środowiskowych” przygotowuje się około czterdzieści niemieckich miast.

Ekologia w motoryzacji dzieli kierowców. Część z nich zwraca uwagę na koszty takiej polityki, inni mówią wręcz o zmniejszonej przyjemności z jazdy. Jednak działania proekologiczne przynoszą wymierne skutki. Wyprodukowane dziś auto emituje tyle spalin, co dwadzieścia razem wziętych przeciętnych aut z lat siedemdziesiątych.

Źródło: BMW

Przeczytaj również
Popularne