Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Akademia Fleet Managera odc. 4 Finansowanie samochodów

No, to teraz mniej przyjemna część, czyli finansowanie samochodów. To, jak się okazało jest temat rzeka, dlatego tę kwestię podzielimy na dwa odcinki. W tym wydaniu pierwsza część dotycząca tego, jak sfinansować samochody do firmy.

Na jaką formę finansowania się zdecydować i która z nich będzie najlepsza dla firmy?

Decyzje o formie pozyskania floty powinny być poprzedzone szczegółową analizą wielu składników, które decydują o kosztach utrzymania floty w dłuższym okresie.

Analizę taka powinien prowadzić dyrektor finansowy we współpracy z kierownikiem floty. Głównie decydują czynniki finansowe i podatkowe.

Forma pozyskania floty powinna uwzględniać:

1. Liczbę samochodów

2. Posiadane własne środki na zakup samochodów lub konieczność zaciągania kredytu

3. Liczebność zespołu do obsługi floty

4. Zakres obowiązków prawnych i organizacyjnych wynikających z różnych form posiadania samochodów

5. Porównanie kosztów utrzymania własnych samochodów i wynajmu lub leasingu

6. Forma umowy z dostawcą samochodów. (Umowa leasingu powinna spełniać warunki określone w przepisach podatkowych, gdyż w przeciwnym razie może niemile zaskoczyć kierownika floty i dyrektora finansowego )

W mojej opinii małe floty mogące być prowadzone przez jedną osobę i korzystnie jest zakupić samochody za własne środki.

Duże floty warto pozyskiwać w formie wynajmu lub leasingu, gdyż firmy CFM uzyskują dużo korzystniejsze warunki u swoich dostawców:

- rabaty przy zakupie samochodów i ich serwisowaniu

- niższe ceny na zakup i obsługę opon

- znacząco niższe ceny ubezpieczenia

- sprawniejszy proces likwidacji szkód komunikacyjnych

- korzystniejsze warunki assistance i samochodów zastępczych

Dużym atutem leasingu jest stała rata pozwalająca bezbłędnie określać budżet na wiele lat z góry.

Moje wieloletnie doświadczenie i wyliczenia kosztów utrzymania floty wskazują  jednoznacznie, że koszt utrzymania własnej floty prowadzonej przez doświadczonego kierownika będzie zawsze niższy niż koszt samochodów wynajmowanych.

Andrzej Rumiński, specjalista ds transportu PKT

 


 

Kupić, nie kupić, potargować warto – chciałoby się powiedzieć, i chyba coś jest na rzeczy, ponieważ żeby wiedzieć, którą formę finansowania floty wybrać, dobrze byłoby poznać możliwie szerokie spektrum rozwiązań i, co za tym idzie, również ofert z nimi związanych. Wiadomo nie od dziś, że każda tego rodzaju oferta powinna być uszyta na miarę. Każde rozwiązanie charakteryzuje się pewnymi cechami, które w zależności od sytuacji w jakiej znajduje się firma, mogą być uznawane za wady lub zalety.

- Finansowanie ze środków własnych (zakup) – uważam, że tą formą finansowania floty powinny być przede wszystkim zainteresowane mniejsze firmy. Składnik majątkowy jakim bezsprzecznie jest pojazd służbowy wchodząc na stan firmy, podwyższa jej majątek, pozwala na pełniejsze odliczanie ponoszonych kosztów, a także zapewnia większą elastyczność związaną z minimalizacją kosztów funkcjonowania firmy.

- Finansowanie ze środków obcych (leasing, wynajem, outsourcing) – ten sposób zapewnienia samochodów służbowych znajdzie wg mnie zastosowanie w większych przedsiębiorstwach, gdzie wiodącą rolę będą odgrywać takie czynniki jak możliwość pełnego odliczania kosztów (rata leasingowa lub wynajmu), większa przewidywalność kosztów, mniejsze trudności związane z zarządzaniem flotą (m. in. przeniesienie części zadań związanych z zarządzaniem flotą na usługodawcę, zmniejszenie ryzyka obniżenia wartości rezydualnej, obsługi ubezpieczeniowej itp.). Różnice związane z wyborem leasingu (operacyjny lub finansowy), czy też wynajmu, są wg mnie w tej sytuacji już sprawą wtórną i tak naprawdę określają zakres zadań jakie dane przedsiębiorstwo chce outsource’ować. Korzystając z kolejnego nośnego hasła „róbta co chceta”, ale za to z głową.

Adam Legutowski, Fleet manager PKO BP


Sposób finansowania pojazdów firmowych powinien być dostosowany do indywidualnych wymagań i możliwości danej firmy. Praktycznie możemy skorzystać z czterech form: gotówki, leasingu, niepełnego wynajmu lub full service leasingu.

Gotówka oczywiście jest najprostszą formą zakupu. W obecnych czasach może być realizowana przez podmioty, które nie mają problemów z dostępem do wolnych zasobów gotówki lub linii kredytowych. Ta forma wymaga pełnego zaangażowania własnego personelu w proces zakupu, ubezpieczenia, obsługi serwisowej i sprzedaży pojazdów po okresie eksploatacji. W tym wypadku obserwujemy, że coraz częściej rozwiązaniem ułatwiającym prowadzenie floty jest  zlecenie zarządzania obsługą serwisową firmom FSL.

Leasing, to już rozwiązanie, które jest dedykowane osobom fizycznym lub firmom, które nie chcą angażować środków własnych na zakup aut firmowych, ale chcą zajmować się procesem obsługi serwisowej, likwidacją szkód komunikacyjnych, organizacją pojazdów zastępczych, czy sezonową wymianą i przechowaniem opon. Ciekawe jest to, że w ostatnich latach poza "czystym" finansowaniem w formie leasingu, klienci decydują się na niepełny wynajem, który polega na dobieraniu wybranych opcji serwisowych. Niepełny wynajem odnotował największy przyrost floty w 2009 roku, co wskazuje na tendencję do budowania produktów zbliżonych do full service leasingu przez klientów korzystających do tej pory z leasingu. Najbardziej uniwersalną i przyjazną formą korzystania z pojazdów służbowych jest full service leasing (FSL). Ta forma finansowania floty jest dedykowana dużym, średnim i małym podmiotom, które chcą skupić się na podstawowym zakresie swojej działalności (produkcja, handel lub usługi) przy stałym comiesięcznym zaangażowaniu środków finansowych. FSL, w którym nie występuje opłata wstępna, pozwala wolne środki finansowe przeznaczyć na rozwój, czy rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej. Z FSL korzystają firmy, które nie chcą angażować sił i środków w obsługę serwisową pojazdów, ubezpieczenia, likwidację szkód komunikacyjnych, organizację pojazdów zastępczych, sezonową wymianę i przechowywanie opon, organizację kart paliwowych. Służby finansowe pozbywają się ryzyka wartości rezydualnej pojazdów po okresie eksploatacji. FSL poprzez stosowanie faktur zbiorczych skutecznie zmniejsza ilość dokumentów księgowych występujących podczas korzystania z pojazdów. Pomoc dla kierowców jest dostępna przez 24 godziny 365 dni w roku. Z mojego doświadczenia full service leasing jest formą finansowania pojazdów służbowych przez firmy, które zwracają uwagę dodatkowo na wygodę, komfort i wydajność pracy swoich pracowników.

Jurand Filipczyk, Masterlease


Firma to taka instytucja, która uzależnia swoje działania od wielu elementów jej otoczenia – sposób prowadzenia, otoczenie biznesowe, zakres działalności. Wszystkie te wspomniane elementy można odpowiednio przeliczyć na wydatki finansowe firmy. Bazując na tych informacjach kierownictwo lub właściciel firmy powinien podjąć odpowiednie decyzje, jaka forma posiadania samochodów firmie jest najbardziej dla niego odpowiednia.

Mamy wiele przykładów z życia, że firmy decydują się na różnego rodzaju rozwiązania.

Nawet firmy z jednego segmentu rynkowego potrafią stosować wiele rozwiązań własnościowych.

Dlatego nie ma gotowej recepty, na co konkretnie należy się zdecydować. Nie ma gotowej formuły, że akurat prowadząc daną działalność gospodarczą należy zdecydować się na konkretne rozwiązanie posiadania i użytkowania samochodu.

Najważniejsze aspekty, które należy przemyśleć podejmując decyzje o sposobie finansowania:


  • Rodzaj i specyfikacja posiadanych samochodów:

- ciężarowe (powyżej 3,5t),

- ciężarowe ( do 3,5t) oraz ciężarowo-osobowe (tzw: vany, czy też combo, itp.),

- osobowe (z kratką czy bez?)


  • Kto będzie prowadził te samochody i do czego będą używane:

- kierowcy najęci z firm zewnętrznych

- wyspecjalizowani i wyszkoleni kierowcy z naszej firmy

- przedstawiciele handlowi

- przedstawiciele specjalistyczni (medyczni itp.)


  • Rodzaj i wielkość naszej firmy:

- firma korporacyjna

- firma własnościowa (jeden właściciel)

- firma własnościowa (kilku współwłaścicieli)

- firma rodzinna

- Spółka z o.o.

- Spółka Akcyjna

- Spółka Skarbu Państwa (tzw Państwowa)

- Spółka z udziałem Skarbu Państwa

- Poszczególne Organy Władzy Państwowej


  • Ilość samochodów firmie:

- kilka samochodów w firmie (do 10szt)

- kilkanaście samochodów w firmie (11-39szt)

- kilkadziesiąt samochodów (40-150)

- kilkaset samochodów (151- i więcej)


  • Otoczenie rynkowe:

- jak funkcjonują podobne firmy

- jak funkcjonuje firma

- jakie planujemy działania na przyszłość

- przepisy rejestracji pojazdów

- przepisy prawne oraz inne legislacyjne (min. Prawo Pracy)


  • Dostępność pojazdów

- różnorodność przedstawicieli producentów pojazdów różnych marek

- sieć ASO

- stosowane rozwiązania gwarancyjne

- stosowane rozwiązania pogwarancyjne


  • Usługi samochodowe:

- rynek usług samochodowych

- rynek zamienników (części samochodowych zgodnych ze specyfikacją producenta)

- warsztaty samochodowe ( nie ASO)

- warsztaty usług oponiarskich

- dostępność opon samochodowych


  • Usługi z zakresu CFM:

- dojrzałość rynku CFM

- ilość firm o porównywalnym zakresie usług CFM

- ilość firm CFM małych, specjalistycznych, rozwijających się


  • Bezpieczeństwo:

- szkolenia BHP (instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy, szkolenia okresowe)

- szkolenia z zakresu znajomości procesów, instrukcji oraz procedur firmowych

- dodatkowe szkolenia z zakresu doskonalenia jazdy samochodem

- opłaty środowiskowe

- świadomość ekologiczna Eco-driving

Nie udało mi się jeszcze umieścić wszystkich ważnych elementów, ale przynajmniej te podstawowe, które są naprawdę ważne przy podejmowaniu decyzji jaki sposób finansowania należało by przyjąć na konkretnej firmy.

Tomasz Możdżyński Specjalista ds. floty samochodowej, Członek SKFS


Przy podjęciu decyzji o sposobie finansowania floty samochodowej w firmie powinniśmy się wyrzec naszych sympatii i uprzedzeń do różnych rozwiązań występujących na rynku. Stając przed takim wyborem proponuję rozważyć trzy rozwiązania, ponieważ pozostałe będę ich wariacjami lub rozwinięciem. Współczesny przedsiębiorca wybierając między finansowaniem samochodów ze środków własnych, leasingiem finansowym (LF) czy wynajmem długoterminowym (powszechnie nazywany Full Service Leasing – FSL), powinien zaangażować do pracy w projekcie dział finansowy i dział flotowy.

Zaczynając rozważania trzeba się uwolnić o stereotypów, którym obarczony jest zakup samochodów ze środków własnych. Dwa podstawowe to, że jest to rozwiązanie najtańsze, gdyż nie obarczone oprocentowaniem finansowania zewnętrznego, a drugie, że samochód firmowy musi być własnością firmy. Dwa powyższe rozumowania są w pełni uzasadnione ze względów historycznych, kiedy to o finansowanie zewnętrzne było niezwykle trudno i było one drogie, a firma która chciała mieć prestiż, musiała posiadać majątek, czyli np. samochody. Czy dzisiaj jadąc za obradowanym samochodem nie zastanawiacie się, czy jest to samochód będący własnością tej firmy czy może wynajmowany lub leasingowany?

Przed podejęciem decyzji dział finansowy powinien przedstawić dwie kluczowe informacje: jaki jest koszt kapitału własnego, czyli jaki możemy uzyskać zwrot z zainwestowanych środków własnych oraz jaki jest koszt kapitału możliwego do pozyskania przez firmę na zewnątrz. Koszty te będą różne dla każdego przedsiębiorstwa, dlatego tak ważne jest ich przeanalizowanie.

Zakup samochodu ze środków własnych jak i LF są sposobami nie tylko zapewnienia samochodu do użytkowania, jak jest to w wynajmie długoterminowym, ale również sposobami finansowania zakupu samochodu, który staje się własnością firmy od razu lub po zakończeniu leasingu. Przy zakupie samochodu ze środków własnych pozbawiamy się możliwości inwestowania naszego kapitału w podstawowy biznes firmy (core business) i rezygnujemy z potencjalnych korzyści jakie mogło by nam to przynieść. Innym niekorzystnym aspektem jest zamrożenie kapitału, który sukcesywnie będzie można zaliczać w koszt uzyskania przychodu zgodnie z przyjęta zasadą amortyzacji. Wybierając LF decydujemy się natomiast na formę kredytu dedykowaną dla przedsiębiorców. Celem firmy przy LF poza użytkowaniem samochodu, jest jego posiadanie po okresie finansowania. Zazwyczaj po zapłaceniu ostatniej raty samochód przechodzi na własność leasingobiorcy. Przy wyborze takiego sposobu finansowania płacimy raty, jednak są one dość wysokie, ponieważ muszą pokryć koszt inwestycji (wartość samochodu) plus odsetki, natomiast w koszty uzyskania przychodu można zaliczyć tylko amortyzację, która leży po stronie leasingobiorcy. Rozwiązaniem najnowocześniejszym jest FSL, który jest rozbudowaną usługą opartą na leasingu operacyjnym. Podstawą tego sposobu finansowania jest filozofia, że samochód jest potrzebny firmie tylko jako narzędzie pracy lub benefit użytkowany przez jej pracowników, a nie majątek spółki. Dzięki temu raty (część finansowa) są znacznie niższe niż w przypadku LF. Podstawą do wyliczenia wysokości rat jest, podobnie jak w LF, wartość inwestycji, jednak w LO wartość ta jest pomniejszana o wartość końcową (residual value RV) . Dlatego np. przy okresie użytkowania 5 lat i RV = 30%, w LO spłacamy 70% wartości samochodu powiększone o odsetki, a nie 100% plus odsetki jak przy LF. Ponadto w LO całość rat finansowych zaliczamy w koszt uzyskania przychodu. Wartością dodaną przy wynajmie długoterminowym są dodatkowe usługi fakturowane w formie stałej raty serwisowej. Firmy CFM (Car Fleet Management) poza finansowaniem nam środka transportu do użytkowania, oferują wsparcie w zarządzaniu nim, pokrycie kosztów przeglądów i napraw eksploatacyjnych, zakup i serwis opon oraz często zakup paliw za pośrednictwem kart paliwowych dostarczonych przez CFM. Floty własne i te w LF najczęściej zarządzane są przez rozbudowane komórki flotowe, które są wyspecjalizowane we wszystkich zagadnieniach związanych z zakupem, eksploatacją (serwisowanie, naprawy, likwidacja szkód) i utylizacją samochodów po okresie użytkowania. Nie mniej jednak przedsiębiorcy posiadający samochody finansowane za pośrednictwem tych dwóch źródeł czasami wspierają się firmami zewnętrznie zarządzającymi flotą. W przypadku wynajmu długoterminowego usługa zarządzania parkiem samochód jest jedną z podstawowych wchodzących w skład FSL. Reasumując, nie ma najlepszej metody finansowania dla każdej firmy. Należy, niezależnie o trendów panujących na rynku, rozważyć dane finansowe, naszej spółki, jej oczekiwania zarówno w zakresie racjonalizacji kosztów jak i efektów motywacyjnych.

Bartłomiej Wiśniewski, kierownik ds. floty samochodowej Provident Polska S.A.


W większości przedsiębiorstw – niezależnie od wielkości floty – samochody firmowe traktowane są jako narzędzie pracy oraz element wynagrodzenia. Sposób finansowania parku pojazdów jest zazwyczaj dostosowany do specyfiki danej firmy i jej zdolności kredytowej. Najczęściej stosowanym sposobem finansowania zakupu floty jest nadal zakup ze środków własnych (za gotówkę), ale udział leasingu finansowego, operacyjnego czy FSL (Full Service Leasingu, czyli wynajmu długoterminowego) stale rośnie. Popularność zakupu aut ze środków własnych wynika głównie z faktu, iż polscy przedsiębiorcy wciąż wychodzą z założenia, że bezpieczniej jest mieć samochód na własność, niż go użytkować.

Z leasingu operacyjnego najczęściej korzystają firmy, które nie chcą dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Ponadto przewagą leasingu operacyjnego jest fakt, że cała rata kapitałowo-odsetkowa stanowi dla nabywcy koszt uzyskania przychodu, natomiast w leasingu finansowym lub kredycie samochodowym od przychodu można odpisać tylko odsetki i amortyzację środka trwałego. W przypadku leasingu operacyjnego amortyzacji dokonuje finansujący – czyli firma wynajmu długoterminowego lub leasingodawca – natomiast w przypadku leasingu finansowego lub kredytu, amortyzacja jest po stronie klienta.

Daniel Trzaskowski, dyrektor departamentu zarządzania flotą Bankowego Funduszu Leasingowego, PZWLP


Leasing operacyjny polega na czasowym (z góry określonym co do terminu) przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Czas ten jest z reguły krótszy niż okres normatywnego zużycia leasingowanej rzeczy. Raty leasingowe stanowią dla korzystającego koszt uzyskania przychodu, a przedmiot leasingu nie podlega u niego amortyzacji. W umowie leasingu operacyjnego korzystający może mieć zagwarantowane prawo zakupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy, za określoną z góry wartość końcową, powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT).

W odniesieniu do finansowania zakupu samochodów, najczęściej w praktyce stosuje się tzw. leasing czysty, w którym koszty – obsługi, konserwacji, remontów, ubezpieczenia itp. dotyczące przedmiotu leasingu – obciążają korzystającego.

Wynajem długoterminowy pojazdów polega na odpłatnym użytkowaniu samochodu dowolnej marki i klasy w długim okresie – zwykle od 3 do 5 lat. Wynajem długoterminowy jest alternatywą do zakupu samochodu na własność lub leasingu.

Usługa wynajmu długoterminowego nie wymaga angażowania własnych środków finansowych na zakup pojazdów, co korzystnie wpływa na zachowanie płynności finansowej firmy. Przedmiot umowy leasingu (samochód) zaliczany jest do składników majątku wynajmującego (dostawcy), który dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Natomiast czynsz za najem stanowi koszt uzyskania przychodu dla korzystającego (klienta), na warunkach określonych przez Ustawę o podatku CIT/PIT.

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, kondycji przedsiębiorstwa oraz celów firmy, optymalnym rozwiązaniem jest bądź leasing, jeżeli:
-  firma ma wysoką zdolność kredytową i stabilną sytuację, pozwalającą na zaciąganie zobowiązań długoterminowych,
- poszukuje „tarczy podatkowej”,
- samochody są bardzo nietypowe,
- firma ma własne zaplecze techniczne, umożliwiające długą eksploatację samochodów,

- ma również własne zaplecze administracyjne, umożliwiające zarządzanie samochodami,

- ma zoptymalizowane finansowo metody sprzedaży floty wycofywanej z użytkowania.

Bądź wynajem długoterminowy, jeżeli:
- firma chce uniknąć obciążania bilansu i pogarszania wskaźników opartych na bilansie,
- dąży do ograniczenia i ustabilizowania kosztów eksploatacji floty,
- ma potrzeby inwestycyjne, które angażują bieżącą zdolność kredytową,
- potrzeby transportowe zmieniają się, istnieje konieczność szybkiego powiększania lub redukcji floty,
- potrzeby w zakresie obsługi floty przekraczają potencjał działu administracji floty,
- struktura firmy (np. korporacja międzynarodowa) utrudnia zawieranie zobowiązań o charakterze bilansowym.

Piotr Kaim, Ekspert ds. Wynajmu Długoterminowego w firmie Express S.A, PZWLP


Sądzę, że trzeba bardzo ostrożnie formułować wypowiedzi na temat sposobów finansowania floty przy użyciu słów „najlepszy” czy „najbardziej odpowiedni”. Każda firma ma swoją specyfikę, floty odgrywają bardzo zróżnicowaną rolę i dlatego decyzje o finansowaniu powinny być zindywidualizowane. Innymi słowy – każdy sam powinien rozważyć wszelkie za i przeciw, skalkulować dokładnie całe przedsięwzięcie, poczynając od kluczowego pytania - ile kosztuje moją firmę brak samochodu? Nie sposób jednak nie zauważyć, iż procentowo ciągle niezbyt wiele pojazdów w Polsce jest finansowanych inaczej niż za gotówkę (leasing, wynajem długoterminowy) w porównaniu do dojrzalszych rynków flotowych w krajach Europy Zachodniej. Wnioski z tendencji rozwoju gospodarczego nasuwają się same i od tego, moim zdaniem, nie ma odwrotu. Obecna sytuacja na rynku zdaje się temu szczególnie sprzyjać – wiele firm zmuszonych jest walczyć o utrzymanie swojej płynności finansowej. Jeżeli natomiast chodzi o nowo powstające małe przedsiębiorstwa, to wręcz trudno mi sobie wyobrazić „zamrażanie” kapitału poprzez zakupy gotówkowe pojazdów.

Miłosz Sosnowski fleet manager TVP


Przedsiębiorca, który planuje zakup samochodów, staje przed wyborem formy finansowania: zakupu za gotówkę, bądź finansowania zewnętrznego w postaci kredytu, leasingu lub wynajmu długoterminowego (ang. full service leasing, FSL). Bez wahania polecam usługę FSL firmom każdej wielkości i z różnych branż.  Odzwierciedla to jej popularność na polskim rynku: zgodnie z badaniami instytutu Keralla Research, w 2009 r. w ramach FSL użytkowanych było ponad 70% samochodów zarządzanych przez firmy flotowe. Na korzyść wynajmu długoterminowego przemawia znaczna przewaga jego zalet nad wadami, w porównaniu z innymi formami finansowania.

Najczęściej wymienianą zaletą FSL, jak również leasingu, jest możliwość ograniczenia wielkości podatków. Stanowi ona ważną przewagę nad finansowaniem z pomocą kredytu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że ratę leasingową ujmuje się jako koszt uzyskania przychodu. To zmniejsza podstawę opodatkowania, od której firma jest zobowiązana odprowadzić podatek dochodowy. W przypadku kredytu, jako koszt firmy traktuje się nie całą ratę kredytu, a tylko odsetki. Drugi obszar możliwego obniżenia podatków dotyczy VAT. Ponieważ firmy leasingowe mają przy zakupie aut osobowych możliwość odliczenia 100% VAT, podstawą do kalkulacji wartości miesięcznej raty jest wartość netto auta.

Wynajem długoterminowy oraz większość umów leasingu przewidują, że formalnym właścicielem samochodu pozostaje firma leasingowa. Inaczej niż w przypadku kredytu, rat leasingowych nie uwzględnia się więc jako zobowiązań w bilansie firmy. Innymi słowy, z księgowego punktu widzenia leasing nie powoduje zadłużenia firmy, znacznie poprawiając wskaźniki finansowe i nie zmniejszając jej zdolności kredytowej.

Niebagatelną przewagą FSL nad zakupem za gotówkę jest możliwość rozłożenia kosztów floty w czasie. Nominalnie, kupno samochodu za gotówkę jest oczywiście najtańsze, ponieważ firma nie płaci za finansowanie. Jednak w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej mało która firma może pozwolić sobie na jednorazowe wyłożenie kwoty, która pokryje koszt samochodu. Zazwyczaj konieczne okazuje się finansowanie zewnętrzne, które pozwala rozłożyć wydatki w czasie. Comiesięczna rata obejmuje wyłącznie koszt realnego zużycia samochodu w danym okresie. Dzięki temu firma nie zamraża kapitału, który może wykorzystać na finansowanie swojej podstawowej działalności i zdobywanie rynku. Wynajem jest opłacalny, ponieważ stopa zwrotu z inwestycji zakładana przez przedsiębiorcę przy planowaniu biznesu jest zazwyczaj znacznie wyższa niż koszt finansowania samochodu. Oznacza to, że wolny kapitał ulokowany w działalność podstawową firmy, pracuje efektywniej niż ten zaoszczędzony na kosztach finansowania w przypadku zakupu za gotówkę. W ten sposób samochód w wynajmie długoterminowym na bieżąco „zarabia na siebie” i z nawiązką pokrywa koszty raty leasingowej.

Zaletą zapewnianą wyłącznie przez FSL jest pełna przewidywalność kosztów floty. W tym modelu współpracy leasingodawca przejmuje na siebie ryzyko zmiany wartości rynkowej auta, a także nadzwyczajnych wydatków na serwisowanie. Koszt wynajmu auta jest określany z góry na okres kilku lat, a zmiany cen samochodów na rynku  czy podwyższona wypadkowość nie mają wpływu na wysokość miesięcznej raty.

Należy przy tym wspomnieć, że za wyeliminowanie ryzyka przedsiębiorca musi zapłacić. Oznacza to, że finansowanie z pomocą FSL będzie na pewno droższe niż kredytu. Korzyści mogą jednak okazać się złudne. Oszczędzone na miesięcznej racie w przypadku kredytu mogą szybko zostać zniwelowane w razie kolizji lub spadku wartości rynkowej auta.

Unikalną korzyścią z zastosowania wynajmu długoterminowego jest możliwość outsourcingu zarządzania flotą. Firma FSL w ramach swojej usługi zapewnia nie tylko atrakcyjne finansowanie, ale również codzienną obsługę firmowych aut, która jest tym bardziej uciążliwa i czasochłonna, im liczebniejsza jest firmowa flota. W efekcie, firma nie musi zatrudniać menedżerów floty, ani tworzyć w swojej strukturze działów administracyjnych odpowiadających za zarządzanie służbowymi autami. Może skoncentrować się na swojej działalności podstawowej, a więc na tym, co potrafi robić najlepiej i najbardziej efektywnie. Outsourcing CFM (ang. car fleet management) pozwala też zmniejszyć koszty obsługi floty. Ze względu na większą globalną wartość umów, specjalistyczna firma FSL może wynegocjować z podwykonawcami wyższe rabaty, a dzięki specjalizacji i doświadczeniu osiąga wysoką efektywność operacyjną.

Łukasz Żurek, ALD Automotive

Przeczytaj również
Popularne