Electric bike

W rowerowej kuźni Hefajstosa

29 maja 2018

Kahaki Bikes – to grupa facetów zwariowanych na punkcie niestandardowych rowerów. Hefajstos to bóg ognia, kowali i złotników. Pracował on w kuźni umieszczonej we wnętrzu wulkanu Etna. Dziełem Hefajstosa były tarcza, berło oraz pioruny dla Zeusa, zbroja Achillesa oraz strzały Erosa.

Dla Kahaki Bikes Etną jest warsztat w Krakowie, gdzie projektuje się, buduje i jeździ na wszystkim, co ma dwa koła. Firma produkuje własne niestandardowe ramy, widelce, wygina kierownice, wytwarza części do custom cruiserów, buduje też rowery na zamówienie – dopasowane do konkretnego klienta.

Kahaki Bikes

Zgłębiając tematykę pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym, nie sposób pominąć zagadnienie coraz modniejszych jednośladów elektrycznych. Na rynku dostępne są już skutery elektryczne, przykładowe firmy produkujące to TRYBECO, ZIPP, pojawiła się pierwsza sieć skuterów elektrycznych w Polsce blinkee.city, wynajmująca skutery na minuty. Jazda skuterem, który jest cichy, nie warczy, nie trzęsie się, to dziwne doświadczenie. Takie cechy mogą jednak okazać się atutem dla kurierów oraz dostawców pizzy, którzy bezszelestnie mogą operować nawet w późnych godzinach wieczornych.

Kolejną grupą jednośladów elektrycznych są rowery elektryczne. Większość z nas pamięta swoją naukę jazdy na rowerze. Na początku pomagali nam rodzice, którzy, popychając rower, sprawiali, że mógł się on rozpędzić. Jazda na rowerze elektrycznym wygląda podobnie, tyle że wspomaganie jest ciągłe i nie musimy w nie angażować osób trzecich. Rowery ze wspomaganiem stanowią szczególnie dobre rozwiązanie dla wszystkich tych, dla których rower jest codziennym środkiem transportu do pracy, szkoły czy jazdy po mieście – pozwala na szybkie przemieszczanie się po miejscach niedostępnych dla pojazdów z silnikiem spalinowym, jednak bez zbytniego przemęczenia. Z tego też względu rowery ze wspomaganiem elektrycznym doceniają też firmy, w których pracownicy pokonują duże odległości w zatłoczonych centrach miast.

kahaki bikes 2

Rower z założenia to idealny środek transportu, jednym niezbędny do pracy, innym w czasie wolnym. Niegdyś nazywany welocypedem czy bicyklem. Dla niektórych rower stanowi podstawowe narzędzie pracy. Przykładowo kurierzy miejscy, którzy każdego dnia na rowerach pokonują kilkadziesiąt kilometrów, przedzierając się przez miejską dżunglę w celu jak najszybszego dostarczenia paczek. Popularność w ostatnich latach zyskały także rowery cargo, dzięki którym paczki, listy, lunche i wszelkiego rodzaju przesyłki biurowe można dostarczyć wszędzie tam, gdzie nie da się dojechać samochodem.

W wykorzystaniu rowerów jako środka komunikacji przodują naturalnie mieszkańcy kontynentu azjatyckiego. Pekin z dziewięcioma milionami rowerów jest miastem wyjątkowo przyjaznym użytkownikom jednośladów, m.in. ze względu na liczbę parkingów, oddzielnych pasów rowerowych oraz sygnalizacji świetlnej obowiązującej wyłącznie rowerzystów. W Europie na rowerowym podium są Holandia, Dania, Niemcy i Belgia. W roku 2016 w Niemczech otwarto pierwszy odcinek autostrady dla rowerów, która docelowo ma liczyć 100 kilometrów.
Kahaki bikes 3

W Polsce również w przestrzeni miejskiej można zauważyć znaczący wzrost liczby rowerzystów. Wysokie ceny paliwa, ale również świadomość znaczenia ekologii sprawiają, że ludzie coraz częściej poszukują alternatywy dla tego rodzaju mobilności – coraz częściej przesiadają się na rowery. Jedną z technologii znajdującej wielu wielbicieli jest z pewnością mobilność elektryczna, dzięki której ani wzniesienia, ani długie trasy, ani korki nie są już zniechęcające. To właśnie rower elektryczny sprawia, że jazda jest nie tylko szybsza, ale również bardziej komfortowa i może trwać o wiele dłużej niż na zwykłym rowerze. Rower elektryczny dzięki innowacyjnemu systemowi napędu daje o wiele większe przyspieszenie niż rower tradycyjny, dzięki czemu możemy szybciej dojechać do celu. Ponadto jego utrzymanie jest wielokrotnie tańsze niż utrzymanie samochodu, nie tankujemy go i nie musimy go ani rejestrować, ani ubezpieczać. Poza drogami publicznymi jeździmy też specjalnymi ścieżkami dla rowerów. Najwięksi producenci rowerów elektrycznych to firmy Haibike i Winora, mamy też polskich producentów, m.in. Geobike, Zasada Bikes, Romet. Rowery elektryczne są bardzo zróżnicowane pod względem wyglądu i wyposażenia, zarówno początkujący, jak i zaawansowany rowerzysta może znaleźć coś dla siebie.

kahaki bikes 4

Rowery traktowane są też w kategorii elementu stylu życia. Dziś dwa koła, kierownica i podstawowy osprzęt przestały być wystarczające. Dla wielu użytkowników rowery mają być już nie tylko funkcjonalne, lecz również stylowe. Coraz większej grupie osób, które tym środkiem transportu podróżują każdego dnia do pracy, na uczelnię czy po zakupy, zależy na tym, aby mogli na niego wsiąść bez zakładania specjalnego stroju. Stąd też zapotrzebowanie na wyjątkowe rowery projektowane i wykonywane na zamówienie, takie jak Kahaki Bikes! Firma działa od 2009 roku, dopasowuje projekty do konkretnej osoby, ekipa Kahaki Bikes zawsze rozmawia z klientem o tym, kto będzie rowerem jeździł, jak szybko, do czego będzie potrzebny etc. Jak już klient zdecyduje się na projekt, przedstawiana jest wizualizacja w konkretnych kształtach i kolorach, a potem dochodzi do realizacji. Kahaki Bikes, porównując sprzedaż zindywidualizowanych rowerów do przeciętnych rowerów górskich, przyznaje, że to rynek wciąż mały. Jednak coraz więcej ludzi chce mieć coś indywidualnego, niepowtarzalnego. Kahaki Bikes rocznie ma kilkadziesiąt zamówień, najczęściej na gołe ramy, głównie od klientów z zagranicy. Do najciekawszych projektów zrealizowanych przez Kahaki Bikes należy trzykołowiec, który służył do przewożenia ekranu multimedialnego jako reklamy. W kwestii ceny to im bardziej indywidualny projekt, tym jest wyższa. Gotowa rama to koszt ok. 1‒1,5 tys. zł, reszta zależy od tego, co na tę ramę się wsadzi. Można przygotować rower za 2 tys. zł, ale górnego limitu nie ma. Najczęściej ludzie wydają na swoje rowery 3,5‒4,5 tys. zł. Kahaki Bikes projektuje i buduje oczywiście też rowery elektryczne, autor tego tekstu jest właścicielem takiej bestii. Można ją traktować jako ciekawostkę, można się w tej bestii także zakochać ale jest to pełnoprawny rower elektryczny, rewelacyjnie spisujący się w mieście. Jedno jest pewne, przejść obok niej obojętnie się nie da!

Zalety roweru elektrycznego:

  1. Elektryczny rower doskonale nadaje się na środek transportu w większych miastach, gdzie kierowcy każdego dnia spędzają mnóstwo czasu w korkach.
  2. Wspomaganie przez silnik pozwala na oszczędzenie sił, zarówno w mieście, jak i poza nim, można więc pokonywać większe dystanse bez zmęczenia.
  3. Wychodzi w eksploatacji znacznie taniej niż pojazdy spalinowe. Do naładowania akumulatora nie potrzeba żadnego specjalistycznego sprzętu.

Jeżeli potrzebujemy szybko i ekologicznie poruszać się przez zatłoczone miasto. Jeżeli nie chcemy stać w korkach, chcemy dbać o środowisko naturalne to rower elektryczny jest świetną alternatywą.

kahaki bikes 5Rowery elektryczne to temat bardzo na czasie. Może się wydawać, że to wciąż nowinka ale technologia rowerów elektrycznych na dużą skalę jest już rozwijana od dobrych kilkunastu lat i każdy szanujący się producent rowerów ma w swojej ofercie nawet kilka modeli. Przykładem miasta, które zrezygnowało z małych pojazdów spalinowych jest np. Szanghaj, gdzie jednoślady elektryczne całkowicie wyparły klasyczne motorowery i skutery. W Polsce są wciąż mało znane, ale na szczęście zdobywają coraz to większą popularność. Zupełnie to nie dziwi, biorąc pod uwagę, że rower elektryczny jest idealnym rozwiązaniem na zatłoczone miasta i świetnie komponuje się z ideą samochodów elektrycznych.

 

Krzysztof Turczak

A. D.