Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Sprzedaż opon rośnie, ale nie wszędzie jednakowo

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) – na podstawie badań ETRMA – w pierwszym półroczu 2018 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych (+18%), pojazdów rolniczych (+4%) i motocykli (+17%).
Drugi kwartał przywrócił optymizm na rynku sprzedaży opon po pierwszym kwartale, który był trudny ze względu na przedłużoną zimę. Dobra oferta opon i wzrost sprzedaży pojazdów spowodowały ożywienie w niemal wszystkich segmentach. Oprócz wspomnianych rekordowych zwyżek w oponach ciężarowych, taki sam trend można zaobserwować w segmencie opon do SUV-ów (+14%) i motocykli oraz skuterów (+17%). Z punktu widzenia bezpieczeństwa i ekonomiki transportu bardzo pozytywna jest także rosnąca świadomości kierowców i firm transportowych odnośnie wielu zalet opon klasy premium. W ostatnim kwartale ich sprzedaż wzrosła o 6% dla samochodów osobowych, SUV i dostawczych i aż o 34% dla samochodów ciężarowych.
Z danych za pierwsze półrocze 2018 roku cieszy szczególnie wzrost w segmentach opon rolniczych i ciężarowych. Sprzedaż tych ostatnich tylko w drugim kwartale wzrosła aż o 20% – to bardzo dobry wynik po kilku słabszych sezonach. Właściwy dobór opon do ciężarówek jest dobrą inwestycją, która w ciągu kilku lat zmniejsza wydatki na paliwo, naprawy pojazdu i opon oraz zwiększa bezpieczeństwo trackerów i kierowców osobówek.

2018-07-27 Sprzedaż opon w Polsce H1
– Na pokonanie oporu toczenia opon w transporcie przypada prawie 30 proc. paliwa. Zastosowanie opon markowych o obniżonych oporach toczenia pozwala na oszczędność ponad 2 litrów paliwa na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie. Opony ciężarowe to 3-5 proc. kosztów, ale mają wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. Dlatego jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz na bezpieczeństwo kierowców – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Warto też zwrócić uwagę, że opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około 120-150 tys. km, gdy tymczasem opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania – żywotność sięgnie nawet ponad 450.000 km – wskazuje Sarnecki.
Dane z rynku polskiego pokazują jego potencjał i trend wzrostowy – podczas gdy w skali całej Europy utrzymują się raczej stabilne poziomy sprzedaży opon, a w segmencie pojazdów rolniczych i motocykli odnotowano spadki.

Sprzedaż opon w Europie

Źródło, PZPO

Przeczytaj również
Popularne