Arkadiusz Miętkiewicz, dyrektorem zarządzającym British Automotive Polska.

Nasze marki mają styl

4 czerwca 2018

Trudno chyba o bardziej wyraziste marki motoryzacyjnie niż Jaguar i Land Rover, to wręcz synonimy tego, co możemy określić mianem brytyjskości. O tym, jak sprzedaje się takie samochody dla biznesu, rozmawiamy z Arkadiuszem Miętkiewiczem, dyrektorem zarządzającym British Automotive Polska.

Tomasz Siwiński: Zaciera się granica między samochodami marek premium i markami popularnymi. Te pierwsze są coraz bardziej dostępne, a te drugie coraz lepiej wyposażone. Czy to dla Państwa korzystny trend?

Arkadiusz Miętkiewicz: Modele marek Jaguar i Land Rover to samochody, które zaspokajają oczekiwania coraz większej części świadomych, wymagających klientów segmentu premium. Unikamy rozwiązań pośrednich, ponieważ nasi klienci oczekują od nas aut, które są wyznacznikami najwyższej jakości i luksusu. Coraz lepsze wyposażenie marek popularnych wynika z naturalnego i dobrze znanego od wielu lat procesu stosowania najnowszych, zaawansowanych rozwiązań, najpierw w samochodach luksusowych, a następnie – po optymalizacji kosztów produkcji – w markach popularnych. Dla nas najważniejszy jest utrzymujący się od paru lat dynamiczny wzrost segmentu premium w Polsce. Polscy klienci doceniają wysoką jakość i zaawansowane technologie, a brytyjski styl, elegancja i estyma marek Jaguar i Land Rover są dodatkowymi atutami.

Jaguar zdecydował się na wprowadzenie do oferty modeli SUV i crossover. Czy to nie kanibalizuje sprzedaży Land Rovera?

Nasze wyniki sprzedaży jednoznacznie wskazują, że Jaguar notuje rekordowe wyniki, podczas gdy Land Rover rośnie w podobnym tempie. W pierwszych czterech miesiącach tego roku Jaguar podwoił rejestracje na rynku polskim, zaś Land Rover odnotował wzrost ponad 70% rok do roku. Nie zapominajmy, że SUV-y i crossovery to najszybciej rosnący segment rynku, a koncern JLR jest najbardziej doświadczonym producentem tego typu aut. Obydwie nasze marki odpowiadają na potrzeby klientów w nieco innym zakresie. Odpowiadając na pytanie o ryzykach wewnętrznej konkurencyjności, pozwolę sobie zacytować Steve’a Jobsa: „Jeśli my nie zrobimy czegoś w obawie przed kanibalizacją naszych produktów, to zrobi to za nas konkurencja”.

 Samochody Jaguara kojarzą się z prestiżem, mają brytyjski sznyt i odróżniają się od konkurencji. Takie zaszufladkowanie, to wada czy zaleta Państwa marki?

Kilkukrotny wzrost sprzedaży Jaguara na przestrzeni ostatnich lat dobitnie pokazuje, że jedna z najbardziej pożądanych motoryzacyjnych marek zyskuje coraz więcej sympatyków i klientów. Warto przypomnieć, iż Jaguar już w okresie powojennym wywoływał powszechny zachwyt. Ówczesny model XK120 był najszybszym produkowanym samochodem świata, a model D-Type czerpał z nowinek technologicznych, które stały się standardem dopiero w kolejnych dziesięcioleciach. W 1957 roku całkowicie zdominował wyścig Le Mans, zajmując wszystkie czołowe lokaty. Trudno również nie wspomnieć o kultowym E-TYPE, o którym sam Enzo Ferrari powiedział, iż to najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek powstał. Pasja, z jaką projektowane są modele Jaguar, oraz jednoczesny szacunek do tradycji marki nie zmieniły się od lat. Nawet w „praktycznym” wydaniu, czyli w nadwoziu SUV-a, Jaguar F-PACE jest nietuzinkowym pojazdem o unikalnej linii i wyjątkowych, sportowych właściwościach jezdnych charakterystycznych dla Jaguara. Polscy klienci doceniają coraz szersze portfolio produktowe marki spod znaku drapieżnego kota, czego efektem są kolejne historyczne rekordy sprzedaży.

Jaguar to nie marka flotowa, ale na pewno biznesowa. Macie coraz ciekawsze oferty finansowe dla swoich klientów. Czy rozwój oferty finansowej sprawił, że pojawili się także klienci, którzy dotychczas nie rozważali marki Jaguar?

Powalczmy z tą tezą. Jaguar, wprowadzając konsekwentnie nowe modele od kilku lat, wszedł w nieco niższe segmenty. Teraz nasze modele są już w kompakt-premium, a to dla wielu prestiżowych firm jest już oferta spełniająca ich kryteria wyboru co do zarówno wielkości, jak i niewygórowanych oczekiwań cenowych.Nasza oferta Premium Lease wraz z trzyletnim bezpłatnym pakietem serwisowym Jaguar Care daje możliwość użytkowania samochodu za 1% jego wartości miesięcznie i przełamuje stereotyp dotyczący niedostępności Jaguara.
Zatem przedsiębiorcy, w rozsądnej i przewidywalnej racie, mogą cieszyć się najwyższą jakością, wysoką technologią, sportowymi osiągami, a przy okazji podnosić wizerunek swojej firmy.

Odnoszę wrażenie, że przez długi okres w Jaguarze była stagnacja, ale jak ruszyliście do ofensywy, to pod pełnymi żaglami. W Genewie debiutował nowy, w pełni elektryczny model. Co to za samochód?

Pod pełnymi żaglami to adekwatne odniesienie, choć bardziej do marki Land Rover, bo ta wprost wspiera żeglarstwo i to na najwyższym światowym poziomie jak Puchar Ameryki, ale też liczne przedsięwzięcia w Polsce. Rok 2018 stoi jednak pod znakiem marki Jaguar. Pierwsze modele tegorocznego debiutanta, kompaktowego crossovera E-PACE, trafiły już do klientów, a szeroko zakrojona kampania reklamowa tego modelu w I kwartale tego roku spowodowała wzrost zainteresowania szczególnie wśród nowych dla marki klientów. Równie ważną premierą w gamie Jaguar jest zaprezentowany w Genewie model I-PACE w wersji produkcyjnej, pierwszy Jaguar z napędem elektrycznym i pierwszy w segmencie poważny rywal osamotnionej do tej pory Tesli. Sportowe osiągi, piękne nadwozie i zasięg do 480 kilometrów mówią same za siebie ‒ jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem cennika klienci złożyli pierwsze zamówienia. I-PACE został oficjalnie zaprezentowany polskiej publiczności na tegorocznych targach Poznań Motorshow, kiedy też została ogłoszona cena samochodu: 354 900 zł brutto, czyli ok 15% poniżej ceny Tesli X o podobnej mocy, przypomnę niedostępnej w oficjalnej polskiej dystrybucji.

Salon sprzedaje samochód po raz pierwszy, a serwis po raz drugi. Jak wygląda sieć dealerska w Polsce i czy planujecie jeszcze ją rozwinąć o dodatkowe punkty?

Obecnie nasza sieć w Polsce liczy 10 obiektów typu 3S, czyli oferujących pełen zakres usług (sprzedaż samochodów, części zamiennych oraz serwis). Jesteśmy obecni w 9 województwach o największym potencjale sprzedaży. Obserwując dynamiczny rozwój mniejszych rynków oraz mając w perspektywie coraz większe portfolio oferowanych modeli, nasze plany do 2021 roku zakładają powstanie kolejnych siedmiu obiektów na 5 nowych rynkach oraz dwóch dodatkowych w Warszawie. Docelowo chcemy być obecni we wszystkich województwach.

A. D.