Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Ogłoszono listę największych polskich dealerów samochodów TOP50 2015

16 marca po raz dziewiąty ogłoszono listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Listy takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata, m.in. w USA, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy Holandii. Na podstawie list TOP 50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku.

Największym oczekiwaniem wobec tegorocznej listy była odpowiedź na pytanie czy poznańska Grupa Krotoski-Cichy utrzyma zdobytą w ubiegłym roku pozycję lidera, czy też powróci na to miejsce Grupa PGD. Okazało się, że pomimo prawie dwa razy większego wzrostu sprzedaży osiągniętego przez Grupę PGD w porównaniu z poznańska Grupą Krotoski-Cichy, tej drugiej udało się utrzymać pierwsze miejsce na liście.

Rok 2015 przyniósł najlepszy od dziesięciu lat wynik sprzedaży polskiego rynku. Sprzedano 408 260 samochodów osobowych i dostawczych, a rynek wzrósł o 9,57 proc. Poprzednio, zwykle takie lata nie przynosiły wzrostu poziomu konsolidacji i pokazywały mniej więcej równy wzrost największych dealerów i reszty rynku. Tak było na przykład w roku 2008, gdy sprzedaż całego rynku wzrosła o 13,95 proc., a wskaźnik konsolidacji zwiększył się tylko o 0,27 punktu procentowego. Podobnie było w roku 2013 kiedy cały rynek urósł o 6,4 proc., a największa pięćdziesiątka tylko o 0,5 punktu procentowego. Wskaźnik konsolidacji prawie nie drgnął, rosnąc jedynie o 0,21 punktu procentowego. Ale już w roku 2014 zasada ta została złamana. Przy bardzo dużym wzroście rynku (12,2 proc.), dynamika wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50 była prawie dwukrotnie większa. Trudno więc było odpowiedzieć, którą drogą podąży rosnący rynek w roku 2015. Okazało się, że powtórzyła się sytuacja z roku 2014 i wzrost wskaźnika konsolidacji był po raz kolejny bardzo duży - o 1,67 punktu procentowego - do 46,95 proc. Zupełnie inaczej niż w roku 2008 i 2013, a tak samo jak w roku 2014, razem ze wzrostem rynku pojawiła się wyraźnie widoczna większa sprawność sprzedażowa największych dealerów. Tym razem wskaźnik wzrostu 50 największych firm dealerskich wyniósł aż 14 proc., półtora raza więcej niż wzrost całego rynku, który wynosił 9,57 proc. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o przyczyny takiego zjawiska. Wydaje się, że jest ono spowodowane głównie wejściem przez największych dealerów w rosnący rynek z o wiele lepiej przygotowanymi organizacjami, które w latach kryzysu w o wiele większym stopniu niż mniejsi dealerzy, przeszły procesy restrukturyzacji i optymalizacji. Na kolejny wzrost wskaźnika konsolidacji wpływ miał także dalsze ruchy transakcyjne, które w roku 2015 widoczne były zwłaszcza w markach koncernu VW, by wspomnieć tylko o dwóch największych: nabyciu przez Grupę Krotoski-Cichy  częstochowskiego dealera firmy Marszałek i zakupie przez Grupę PTH lubelskiego dealera firmy Danelczyk. Nie bez znaczenia były też nowe inwestycje, takie jak choćby rozbudowa dealerskiego potencjału firmy Autorud w Rzeszowie. Wskaźnik konsolidacji rynku 2015 byłby jeszcze wyższy, gdyby nie zakończenie współpracy w ramach Konsorcjum MM Cars – Zięba i powrót do indywidualnej działalności przez obu uczestników dealerskiego konsorcjum.

Średni wzrost sprzedaży firm z listy TOP50 (bez uwzględnienia salonów producenckich)  wyniósł w roku 2015 aż 14,23 proc.. Oczywiste więc jest, że prawie wszystkie firmy z listy TOP50 miały w ubiegłym roku wzrosty sprzedaży. Nie było, w prawdzie, tak dobrze jak w roku 2014, gdy takich firm było aż 47, ale wynik 45 firm ze wzrostami też trzeba uznać za znakomity dla największych polskich dealerów. Najwyższe wzrosty sprzedaży wśród firm znajdujących się na liście TOP50 2015 zanotowali, podobnie jak w roku ubiegłym debiutanci: warszawska grupa Wiśniewski – dealer Toyoty i Lexusa (+ 111,54 proc.) oraz reprezentująca także japońską markę firma Toyota Romanowski, posiadająca salony Toyoty i Lexusa w Kielcach, Radomiu i Krakowie (+ 41,61 proc.).

Na liście TOP50 2015 podobnie jak w ubiegłym roku i już po raz czwarty z rzędu pojawiło się czterech debiutantów, co po raz kolejny udowadnia bardzo dużą stabilizację pozycji wśród największych polskich firm dealerskich. Wśród debiutantów pojawiły się dwie wspomniane wyżej firmy dealerskie reprezentujące Toyotę. W ogóle rok 2015 można uznać za rok dealerów tej japońskiej marki, bo dodatkowo w pierwszej setce polskiego rynku zadebiutowało kolejnych pięciu dealerów Toyoty. Dało to razem aż 20 dealerów opierających swoją sprzedaż na japońskiej marce w pierwszej setce polskiego rynku. Kolejne debiuty na liście TOP50 to międzynarodowa grupa Inchcape, sprzedająca samochody koncernu BMW, która przez ostatnie dwa lata zajmowała pozycje tuż poza pierwszą pięćdziesiątką. Ostatnie wzrosty sprzedaży samochodów marek premium, dały jej wreszcie miejsce wśród największych. Ostatnim debiutantem jest katowicka firma Auto Zięba, dealer Renault i Dacii, który pomimo zakończenia współpracy w ramach konsorcjum MM Cars – Zięba, znalazł się w pierwszej pięćdziesiątce, dołączając do kilku reprezentantów francuskiego koncernu na liście TOP50.

Po raz drugi z rzędu, wszyscy dealerzy z pierwszej dziesiątki listy poprawili swoje wyniki sprzedażowe. I były to wzrosty naprawdę imponujące, w większości dwu, a nawet trzykrotnie wyższe niż średnia rynkowa. Warto zwrócić także uwagę, że po raz pierwszy w historii polskiego rynku przekroczono granicę 15 tysięcy sprzedanych rocznie aut. I rekord ten pobiły od razu dwie firmy: Grupa Krotoski-Cichy i Grupa PGD. Po raz drugi na czele listy TOP50 znalazła się poznańska Grupa Krotoski-Cichy, która sprzedała w roku 2015 - 15 702 samochody (wzrost o 17,45 proc.). Jednak zdetronizowany w roku ubiegłym wieloletni lider rynku Grupa PGD odrobiła większość strat z roku 2014 i to pomimo tego, że w roku 2015 Grupa Krotoski-Cichy zrealizowała kolejną akwizycję na rynku, przejmując dealera VW i Skody z Częstochowy - firmę Marszałek. Polska Grupa Dealerów zanotowała w ubiegłym roku imponujący wzrost sprzedaży o 29,76 proc. i sprzedała 15 104 samochody. Jeśli taki trend powtórzy się także w tym roku, to kolejna lista TOP50 może przynieść powrotną zmianę lidera. Reszta czołowych miejsc pozostała prawie bez zmian. Podobnie jak w roku 2014 ostatnie miejsce na podium zajęła druga poznańska grupa dealerska - Grupa BEMO (7455 sprzedanych aut), a miejsce czwarte firma Inter Auto z Krakowa (6150 sprzedanych aut). Kolejny rok z rzędu, lista TOP10 była bardzo stabilna, nastąpiła w niej tylko jedna zmiana. Po 2 latach nieobecności do pierwszej dziesiątki powróciła Grupa Zasada (5299 sprzedanych aut). Warto także zwrócić uwagę na duży awans Grupy PTH, która awansowała z ósmej na piątą pozycję. I biorąc pod uwagę osiągnięcia inwestycyjne tej grupy z roku 2015, czyli przede wszystkim przejęcie lubelskiego dealera - grupy VW firmy Danelczyk, a tym samym poszerzenie portfolio o 3 nowe marki, trzeba brać pod uwagę, że to nie jest jej ostatnie słowo. Tak Grupa Bemo, jak i Inter Auto powinny z niepokojem oglądać się za siebie. 

Podsumowując wyniki z listy TOP50 2015, trzeba zwrócić uwagę, że znakomite wyniki sprzedaży w pierwszych dwóch miesiącach roku 2016 wskazują wyraźnie, że obecny rok w dynamice wzrostu może nie być gorszy od ubiegłego. Jeśli do takiego wzrostu, dołożylibyśmy dalsze pogłębianie się przewagi sprawności sprzedaży największych dealerów nad resztą rynku, to w przyszłym roku znów można by oczekiwać ponad 1- proc. wzrostu wskaźnika konsolidacji. A to już tylko krok do granicy 50 proc.. Pięćdziesiąt największych organizacji dealerskich sprzedających pięćdziesiąt procent całego polskiego rynku? To co 10 lat temu wydawało się całkowicie niemożliwe, na naszych oczach staje się faktem.

Źródło: Miesięcznik "Dealer"

Przeczytaj również
Popularne