Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Suzuki SX4 S-Cross 4WD - Przedstawiciel uterenowionych

Japońska firma Suzuki kojarzona jest z produkcją motocykli, samochodów osobowych segmentu A i uterenowionych, dodajmy też o niezbyt dużych wymiarach zewnętrznych. A największy z nich jest model SX4 S-Cross.

Uterenowienie pojazdu nie zawsze wiąże się z wprowadzeniem napędu na cztery koła. Od lat firmy oferują bowiem rozwiązania 2WD lub 4WD i to w tym samym modelu. Wychodzą naprzeciw odbiorcom, którym wystarczy napęd 2WD, ale inne właściwości są już przydatne. Wymienić tu można, np. zwiększony prześwit podwozia, wysoką pozycję za kierownicą i wygląd zewnętrzny wiążący się z mocną, bezpieczną budową nadwozia. Wymagania te spełnia Suzuki SX4 S-Cross, oferowany z układem napędowym na przednią oś lub obie osie jezdne. Prezentujemy tę drugą wersję, tym bardziej, że w kompletacji z silnikiem 1.4 BoosterJet występuje układ przeniesienia napędu tylko na obie osie jezdne.
Prezentowany Suzuki SX4 S-Cross debiutował w 2016 r. i jest zmodernizowanym modelem, występującym pod tym samym oznaczeniem co jego poprzednik wytwarzany trzy lata wcześniej. A w ogóle to bierze swój początek od modelu SX4 wytwarzanego od 2006 r. w tej samej co model dzisiejszy fabryce, mieszczącej się w węgierskiej miejscowości Esztergom. Wtedy powstał w kooperacji z włoskim FIAT-em. Włosi dali wysokoprężne silniki i przy udziale firmy stylizacyjnej G. Giugiaro wzorniczo wyretuszowali nadwozie, a resztę, czyli większość, opracowali Japończycy.

Nowy SX4 S-Cross


Obecnie wytwarzany SX4 S-Cross niewiele ma wspólnego ze swoim protoplastą z 2006 r., m.in. ma inaczej opracowane nadwozie zewnętrznie, jak i wewnątrz, a do napędu nowego pojazdu stosowane są zupełnie odmienne konstrukcyjnie silniki.
Najpierw krótko o konstrukcji nadwozia, które ma niewielką masę i dużą sztywność uzyskaną przez stosowanie stali o zróżnicowanej wytrzymałości, odpornej na rozciąganie w granicach od 440 do 1500 MPa. Z tej o najwyższej wytrzymałości np. zbudowano środkowe słupki B biegnące od progów do dachu. Wzorniczo nadwozie najnowszego modelu od poprzednika różni się przede wszystkim wystrojem pasa przedniego, z nawet agresywnie wyglądającym wlotem powietrza do komory silnika, tzw. atrapą chłodnicy, lampami, kształtem zderzaka oraz wiążącą się z atrapą chłodnicy podwyższoną przednią krawędzią pokrywy komory silnika. Inaczej zarysowano kształt lamp przednich z elementami świetlnymi wykonanymi w technologii LED. Również tylne lampy wykonano w technologii LED, a nowoczesnego wyglądu pojazdowi dodają jeszcze bardziej zarysowane nadkola oraz opony o większym wymiarze, przyczyniające się do uzyskania większego prześwitu wynoszącego 180 mm.
Wystrój wnętrza nadwozia pozostał niemal bez zmian, rozszerzono natomiast zakres wyposażenia standardowego, np. o system Hill Hold Control pomagający przy ruszaniu pod górę.

Nowe silniki


Jednostki napędowe są też zmienione w porównaniu z modelem SX4 S-Cross wytwarzanym od 2013 r., który jeszcze do niedawna, nawet równolegle z najnowszym Crossem, był oferowany z silnikiem benzynowym typ M16A ze zmiennymi fazami rozrządu, o pojemności skokowej 1586 cm3 i mocy 88 kW (120 KM). Te nowe to do wyboru dwie jednostki. Obie nazywane BoosterJet, benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu, z czterema zaworami przy każdym cylindrze, spełniające wymagania normy czystości spalin Euro 6: typ K10C DITC 3-cylindrowa o pojemności skokowej 998 cm3 i mocy 82 kW (111 KM) oraz typ K14C DITC 4-cylindrowa, 1373 cm3, 103 kW (140 KM).

Układ napędowy 4WD


Już wcześniej wspomniałem, że w kompletacji z silnikiem 1.4 BoosterJet występuje tylko układ 4WD. Z silnikiem 1.0 BoosterJet natomiast jest wybór napędu na jedną lub dwie osie jezdne. Układ przeniesienia napędu 4WD Suzuki nazywa Allgrip i podkreśla, że jest precyzyjny i cichy w działaniu oraz nie powoduje dodatkowych wibracji. Napęd na obie osie przekazywany jest za pomocą skrzynki rozdzielczej i elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego, pracującego w kąpieli olejowej, umieszczonego przy tylnym mechanizmie różnicowym.
Na tunelu środkowym, za dźwignią zmiany biegów, umieszczono przełącznik trybu jazdy, do wyboru spośród czterech możliwych: Auto – nastawiony na zmniejszenie zużycia paliwa i w razie wykrycia poślizgu kół następuje samoczynne włączenie napędu 4WD, Sport – do jazdy dynamicznej, zwłaszcza na łukach dróg, przenosi więcej momentu obrotowego do kół tylnej osi, Snow – na drogi o śliskiej nawierzchni, poprawia przyczepność podczas przyspieszania oraz stateczność na zakrętach, Lock – przydatny w trudnym terenie, gdy samochód zakopał się w śniegu, błocie lub piachu, działa do prędkości 60 km/h.

Właściwości użytkowe


Kierowca ma wygodną pozycję i dobrą widoczność przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania. Skrzynia biegów, ta mechaniczna (alternatywnie automatyczna 6-biegowa), ma dobrze zestopniowane 6 przełożeń do jazdy w przód i samochód jest dynamiczny, zwłaszcza po włączeniu trybu jazdy Sport. Wyżej wymienione tryby jazdy są bardzo przydatne i np. w wymienianym już trybie Sport samochód wykazuje się stabilnością na zakrętach oraz dość dobrze radzi sobie na nierównym podłożu, pomimo zbyt małego prześwitu. Zużycie paliwa, takie eksploatacyjne wynosi w granicach 7,2‒7,4 dm3/100 km.
Duża jest funkcjonalność samochodu. Na przykład pasażerowie siedzący z tyłu nie mogą utyskiwać na brak miejsca na nogi. Wystarczającą objętość ma bagażnik, ten podstawowy ‒ 430 dm3, a po złożeniu oparć tylnej kanapy – 875 dm3, natomiast objętość mierzona do dachu wynosi 1269 dm3. Łatwy jest dostęp do bagażnika i frajdę sprawia drobiazg: łatwe wyjmowanie półki osłaniającej bagażnik.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Suzuki SX4 S-Cross 4WD

Gdzie: Warszawa i Lublin

Kiedy: 15 - 21.03.2017

Ile: ok. 600 km

Kierowalność i stabilność w ruchu, dynamika.

Subiektywne odczucie: mało estetyczne wzornictwo części przedniej nadwozia, jak na SUV dość mały prześwit podwozia.

Przeczytaj również
Popularne