Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Subaru Levorg - Nie tylko dla wyznawców

Czerwony Levorg, zwłaszcza z agresywnie wystylizowanym pasem przednim i pokaźnym wlotem powietrza na masce, wygląda nieźle, prawda? To teraz wyobraźcie sobie, że ten samochód jeździ znacznie lepiej, niż wygląda.

Subaru Levorg to kombi z pogranicza segmentów C i D, które pojawiło się w ofercie japońskiej marki w 2014 roku. Jest on następcą modelu Legacy, ale wbrew rynkowym tendencjom długość nadwozia nowego modelu jest mniejsza niż w poprzedniku i wynosi 469 cm. Twórcy nadwozia Levorga przemycili do niego nieco sportowych detali z innych modeli marki. Do słupka B Levorg jest bardzo podobny do agresywnie stylizowanego modelu WRX STI. Różni się tylko kształtami zderzaka i atrapy chłodnicy. Efektowny wlot powietrza na masce pozostał. Przy tworzeniu tyłu nadwozia styliści stracili chyba nieco weny. Od środkowego słupka Levorg wygląda całkiem zwyczajnie.

Dla tradycjonalistów

Wnętrze Levorga budzi mieszane uczucia. Docenimy z pewnością wysoką jakość wykonania, zastosowanie dużej ilości miękkich tworzyw, choć same kształty deski rozdzielczej z pewnością nie są ostatnim krzykiem mody. Nowoczesności dodaje dotykowy ekran systemu Subaru Starlink, który działa szybko, a obsługa nie nastręcza większych trudności. Słowa uznania należą się dobrze wyprofilowanym fotelom, które równocześnie nieźle trzymają pasażerów w szybko pokonywanych zakrętach. Warto dodać, że zagłówki mają nie tylko regulację wysokości, ale też możliwość pochylania, dzięki czemu możemy znaleźć jeszcze wygodniejszą pozycję. Poza tym obszyta niebieską nicią mięsista i ścięta u dołu kierownica świetnie leży w dłoniach. Levorg okazuje się całkiem praktyczny. Nie chodzi tylko o obecność użytecznych schowków, ale zamontowanie aż sześciu wejść USB. Dwa z nich zamontowano na tylnej ścianie podłokietnika, dzięki czemu są one dostępne dla pasażerów drugiego rzędu. Szkoda, że nie znajdziemy na środkowym tunelu dodatkowych nawiewów.
Wiele rozwiązań wymaga przyzwyczajenia lub intryguje. Do pierwszej grupy należy masa drobnych przycisków umieszczonych na kierownicy, przez co łatwo jest się pomylić i wybrać inną funkcję, niż chcieliśmy. Do tego dwa komputery pokładowe, położone między zegarami oraz na środku deski rozdzielczej przy podszybiu, obsługujemy używając trzech różnych przełączników. Intryguje z kolei zastosowanie przycisków podgrzewania foteli oraz ryglowania drzwi, których kształty przypominają rozwiązania z przełomu lat 80. i 90. W pewnym sensie zabawny jest fakt, że resetowanie danych z jazdy jest możliwe po naciśnięciu plastikowej wykałaczki umieszczonej głęboko przy zegarach za kierownicą. Zupełnie z innej bajki jest też wygląd kontrolera systemu ISR, który wygląda jak przypadkowy przełącznik z chińskiej zabawki przyklejony do sufitu. To zewnętrzne rozwiązanie, dostarczone przez firmę Keratronik, spełnia bardzo ważną rolę. System ISR, działający na podobieństwo e-call, służy do wzywania pomocy w razie wypadku czy nawiązania połączenia z assistance.

Jeden silnik

Jak przystało na prawdziwe Subaru, wszystkie wersje Levorga mają 4-cylindrowy silnik boxer pod maską. Serce pojazdu stanowi turbodoładowany silnik benzynowy 1,6 litra o mocy 170 KM, który osiąga maksymalny moment obrotowy 250 Nm w imponującym zakresie 1800‒4800 obr./min. Na niektórych rynkach zamówimy ten model również z 2-litrowym silnikiem boxer o mocy 300 KM (400 Nm/2000‒4800 obr./min). Wszystkie Levorgi są wyposażane w bezstopniową skrzynię CVT Lineartronic. Trzeba przyznać, że skrzynia zastosowana w Subaru jest obecnie jedną z najlepszych skrzyń bezstopniowych. Podczas dynamicznego przyśpieszania obce nam jest zjawisko wycia silnika i wkręcania się jednostki na wysokie obroty, co jest typowe np. w skrzyniach CVT, stosowanych w Toyocie i Lexusie. Dzięki tej skrzyni nabieranie prędkości w Subaru przebiega łagodnie, płynnie i cicho. Po uruchomieniu zimnego silnika nie odczuwamy nawet minimalnych drgań na kierownicy. W silnikach w układzie boxer przeciwsobne ruchy tłoków z założenia znoszą się wzajemnie, co pomaga zmniejszyć drgania.
Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h trwa w tym modelu 8,9 sekundy. Nie jest to nadzwyczajny wynik jak na modele Subaru, jednak przypomnijmy, że mamy do czynienia ze zwykłym modelem kombi. Korzystając z przycisku systemu SI-Drive na kierownicy, możemy wybrać jeden z trybów jazdy: inteligentny, dedykowany do spokojniejszej i ekonomicznej jazdy, oraz sportowy. W tym drugim trybie zmienia się charakterystyka pracy silnika i skrzyni biegów, Levorg bardziej ochoczo reaguje na naciśnięcie pedału gazu i w konsekwencji daje więcej frajdy. W tym samochodzie mamy też możliwość manualnej zmiany biegów (a właściwie emulowania zmiany biegów) używając manetek pod kierownicą.
Levorg nie jest mistrzem oszczędności, ale trudno mieć o to pretensje, biorąc pod uwagę osiągi samochodu oraz obecność stałego napędu na cztery koła. Dynamiczna jazda łączy się ze spalaniem na poziomie 15 l/100 km, stała podróż z prędkością autostradową 140 km/h owocowała zużyciem 9,8 l/100 km. Tyle samo Levorg spalał podczas jazdy miejskiej. Jedynie nieśpieszna jazda z prędkością ok. 90 km/h owocowała bardziej umiarkowanym zużyciem ok. 8 l benzyny na 100 km.

Zespoleni

Przejdźmy zatem do największej zalety Levorga, czyli układu jezdnego. Jego fenomen wynika z konstrukcji samochodu i zastosowania w nim płaskiego silnika boxer oraz stałego napędu na cztery koła. Te rozwiązania nie od dziś są wizytówką marki Subaru. W silniku przeciwsobnym Levorga ciężkie elementy ruchome, czyli korbowody, tłoki, wałki rozrządu i napęd rozrządu, położone są w płaszczyźnie poziomej. Dzięki temu środek ciężkości znajduje się w tym pojeździe wyraźnie niżej niż w samochodach z klasycznymi silnikami w układzie V i rzędowymi. Napęd na cztery koła zapewnia nam lepszą kontrolę nad pojazdem podczas jazdy w zakrętach oraz lepszą trakcję, w szczególności podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Przez większość czasu jazdy na przednią oś trafia 60% momentu obrotowego, jednak gdy elektronika uzna, że samochód może stracić przyczepność, nastąpi rozdzielenie napędu w proporcjach 50/50 na obie osie. Subaru wyposażono również w aktywne sterowanie momentem napędowym Active Torque Vectoring, które polega na hamowaniu z wyprzedzeniem wewnętrznych kół w zakręcie i przenoszeniu momentu napędowego na koła zewnętrzne. To także zwiększa kontrolę nad pojazdem i minimalizuje podsterowność.
Dzięki powyższym rozwiązaniom Levorg nie ma obecnie godnych rywali wśród modeli marek popularnych. Idealne zestrojenie zawieszenia i wyważenie samochodu sprawia, że prowadzi się on stabilnie i neutralnie w nawet szybko pokonywanych zakrętach. Równolegle precyzyjny układ kierowniczy robi dokładnie to, czego oczekujemy. To rodzi w kierowcy poczucie dużego zaufania do samochodu, jego możliwości oraz oferowanego poziomu bezpieczeństwa. Podczas jazdy czujemy się z tym samochodem w pewien sposób zespoleni. Frajdę z szybkiej jazdy może nam nieco obniżać wyłącznie wyraźny szum opon i powietrza opływającego nadwozie. Levorg znakomicie nadaje się do jazdy na co dzień, dzięki dobremu wybieraniu mniejszych i większych nierówności. Zazwyczaj w samochodach o zbliżonej do Subaru pewności prowadzenia w zakrętach przejazd przez progi zwalniające łączy się z silnym wstrząsem nadwozia. W Levorgu odbywa się on zupełnie bezboleśnie i komfortowo.

EyeSight czuwa

Oprócz doskonałego układu jezdnego, Subaru stworzyło też jeden z lepszych systemów podnoszących bezpieczeństwo czynne. Choć EyeSight stosowany jest od niedawna na rynku europejskim, to pierwsza generacja systemu pojawiła się w 1999 roku w Japonii, z czasem trafiając na kolejne rynki. System składa się z kamer umieszczonych w górnej części przedniej szyby. Działa on podobnie jak oczy człowieka, obserwując ulice w kolorze do odległości około 110 metrów pod kątem 35 stopni. System potrafi rozróżnić obiekty na drodze, tj. rozpoznać pieszych, motocykle, rowery czy samochody. Kiedy wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. System ostrzega też np. o zjeździe z pasa ruchu czy też służy do wspomagania kierowcy w momencie jazdy z włączonym aktywnym tempomatem. Interweniuje również w momencie, jeśli kierowca zacznie hamowanie w sposób mało wystarczający, zwiększając samoczynnie siłę hamowania. Co ciekawe, system rozpoznaje np. światła hamowania w autach przed nami zdecydowanie wcześniej niż proces hamowania zauważą systemy radarowe. Tym samym Levorg zacznie wcześniej hamować, czyniąc to płynniej i bardziej delikatnie. Według producenta możemy uniknąć kolizji, jeśli pojazd jedzie z prędkością do 50 km/h.

Subaru Levorg jest niezwykłą mieszanką praktycznego na co dzień rodzinnego i komfortowego kombi, które w razie potrzeby może dostarczyć nam namiastkę rajdowych wrażeń.

Trzy wersje

Polskie ceny modelu Levorg podawane są w euro. Najtańszy wariant GT, sprowadzany tylko na indywidualne zamówienie, kosztuje 28 tys. euro. Wyraźnie lepsze wyposażenie oferuje wersja GT-S Comfort w cenie od 30 tys. euro. W niej pojawia się szyberdach, cal większe, 18”, felgi aluminiowe, zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz najbardziej rozbudowany system EyeSight. Wariant ten ma już srebrne obudowy lusterek. Topowa wersja GT-S Sport (32,5 tys. euro) różni się od drugiego poziomu wyposażenia głównie obecnością nawigacji, elektrycznie sterowanego fotela oraz częściowo skórzanej tapicerki. Biorąc pod uwagę możliwości samochodu, jego dopracowanie oraz nietuzinkowość nie są to kwoty wygórowane. Warto dodać, że wraz z zakupem dowolnej wersji Levorga dostajemy możliwość darmowego szkolenia w ośrodku doskonalenia techniki bezpiecznej jazdy SJS.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Subaru Levorg 1.6 GT-S Sport

Gdzie: Kraków

Kiedy: 2‒8.12.2016

Ile: 1000 km

Znakomite prowadzenie, wysoki komfort jazdy, dobrodziejstwa napędu na cztery koła, najlepsza skrzynia CVT, z jaką mieliśmy do czynienia, wygodne i dobrze trzymające fotele, własny styl.  

Względnie wysokie zużycie paliwa, wiele detali wnętrza rodem z lat 90., brak w ofercie europejskiej silnika 2.0/300 KM.

Przeczytaj również
Popularne