DSC_0531

Škoda Octavia – Co z tą Škodą

Kto: Michał Hutyra

Co: Škoda Octavia FL

Gdzie: Porto

Kiedy: 9‒10.02.2017

Ile: 230 km

Przestronność kabiny, duży bagażnik, dobre właściwości jezdne, duża różnorodność wersji wyposażeniowych i silnikowych, spore możliwości doposażenia auta.

W wersjach o mocy silnika do 150 KM w tylnym zawieszeniu nadal montowana jest wyłącznie belka skrętna.

Octavia wydoroślała i założyła okulary. Od teraz jest wygodniejsza, bezpieczniejsza, ma też bogatsze wyposażenie. Czy te zmiany sprawią, że Octavia utrzyma w Polsce pozycję rynkowego bestsellera?

Podzielone reflektory to najbardziej charakterystyczny element wyróżniający odmłodzoną Škodę Octavia. Nie jest to pomysł innowacyjny, bo wcześniej stosował go choćby Mercedes (klasa E), ale Czesi przekonują, że ten zabieg wyróżni Octavię na tle Superba i Rapida i sprawi, że będzie ona miała własny styl. Nie sposób się z tą filozofią nie zgodzić, a ponieważ o gustach się nie dyskutuje, my również nie będziemy tego robić. Z tyłu zmieniły się klosze lamp, a zamiast żarówek stosuje są teraz diody LED.

Zmiany wewnątrz

Pod nadwoziem zmian jest więcej, ale żeby je dostrzec, trzeba spędzić z kompaktową Škodą więcej czasu. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to inna grafika zegarów oraz zupełnie nowe są systemy multimedialne i nawigacyjne. Ten największy (Columbus) ma teraz ekran o przekątnej 9,2 cala (wcześniej 8 cali). Po obu jego bokach nadal znajdują się przyciski, ale te tradycyjne zastąpiono dotykowymi (jak w kuchenkach z płytą ceramiczną). Na pokładzie Octavii pojawił się wreszcie Internet. Dzięki niemu kierowca może sprawdzić ceny paliw na pobliskich stacjach, pogodę na trasie przejazdu, dostępność miejsc parkingowych i, co chyba jest najbardziej przydatne, natężenie ruchu. Dzięki aplikacjom zapominalscy użytkownicy mogą odnaleźć auto na parkingu, sprawdzić (zdalnie), czy drzwi są zamknięte, skontrolować podstawowe parametry techniczne oraz przenieść z telefonu do nawigacji zaplanowaną w domu trasę przejazdu. Większy spokój podczas jazdy zapewniają dwa przyciski – jeden z nich służy do skontaktowania się z serwisem, który pomoże w usunięciu usterki lub holowaniu zepsutego samochodu do najbliższego serwisu, drugi pozwala powiadomić służby ratunkowe o zaistniałym wypadku. Na chwilę przed uderzeniem automatycznie napną się pasy bezpieczeństwa, domkną szyby oraz dach, a elektrycznie regulowane fotele ustawią się do pozycji pionowej. Po kolizji zadziała hamulec multikolizyjny, więc Octavia nie zmieni swojego pasa ruchu.

Strona 1 z 212

S. K.

Print Friendly