Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Popularność zasłużona - Renault Master

Renault Master to jeden z liderów w segmencie dużych pojazdów dostawczy o masie dopuszczalnej do 3,5 tony. Na jego sukces składa się m.in. duża liczba autoryzowanych dostawców zabudów, dzięki którym możemy stworzyć praktycznie nieskończoną liczbę wersji. Miałem okazję zapoznać się z jednym z ciekawszych wariantów nadwoziowych, czyli izotermą wystawienniczą.

Renault Master wystawienniczy (3)W połowie maja miałem okazję testować model Renault Master Pack Clim L3 Energy 2.3 dCi 165. Trzecia generacja tego popularnego dostawczaka poddana została niedawno małym modyfikacjom stylistycznym, ale tak naprawdę największą nowością jest silnik. To jednostka wysokoprężna o pojemności 2,3 l dCi i mocy 165 KM. Wyposażono ją w dwie turbosprężarki, mniejszą, która odpowiada za doładowanie przy niższych prędkościach obrotowych, i drugą większą, dzięki której auto zyskuje wigoru poza miastem. Tyle teorii. W praktyce trzeba przyznać, że auto jest zaskakująco elastyczne i żwawe w pełnym zakresie obrotów. Dynamika jazdy jest niemal porównywalna z autami osobowymi, co jest miłym zaskoczeniem. Oczywiście, taka jazda nie pozostaje bez znaczenia, jeśli spojrzymy na zużycie paliwa. Komputer pokładowy wskazywał średnią konsumpcję ok. 10 l/100 km przy jeździe mieszanej. Jest też możliwość skorzystania z przycisku ECO na desce rozdzielczej, jednak wówczas obserwujemy dosyć wyraźny spadek mocy. Obniżenie spalania w mojej opinii jest przy tym mało zauważalne. Oprócz tego, pojazd ma również system start-stop.
We wnętrzu Mastera jest zaskakująco przytulnie i komfortowo, dźwięk silnika nie jest szczególnie uciążliwy, praca zawieszenia również nie dostarcza żadnych zbędnych hałasów. Jakość materiałów użytych w kabinie jest poprawna ‒ nic nie trzeszczy. Fotele zapewniają w miarę komfortową podróż kierowcy, mają wiele ustawień, a to niezwykle ważna cecha w tego typu pojeździe.
Konstruktorzy z Renault wykazali się sporą pomysłowością. Po stronie pasażera w osłonie przeciwsłonecznej znajduje się lusterko Wide view, które umożliwia kontrolowanie martwego punktu z prawej strony pojazdu. Z doświadczenia wiem, jak bardzo bywa to przydatne podczas manewrów. Kolejne ciekawe rozwiązanie to składane oparcie środkowego fotela. Po opuszczeniu zmienia się ono w obrotową półkę. Renault Master wystawienniczy (2)Rozwiązanie to jest podobne do tych spotykanych w większych ciężarówkach. Jest też system wspomagający kierowcę na drogach gruntowych, jednak nie miałem okazji sprawdzić jego działanie.
Dostawczak Renault pomimo swoich gabarytów prowadzi się bardzo łatwo, niemal jak osobówka, widoczność dzięki obniżonej krawędzi okien oraz dużym lusterkom jest poprawna. Zwrotność jak na pojazd przednionapędowy jest dostateczna, w manewrach pomaga jednak lekko pracująca kierownica o kompaktowych rozmiarach.
Słów kilka o zabudowie. Na pierwszy rzut oka zabudowa izotermiczna firmy MRauto z zewnątrz wygląda zupełnie zwyczajnie. Ot, klasyczne nadwozie wykonane z płyt warstwowych z poszyciem z laminatu. Dopiero bardziej uważne spojrzenie na tył zabudowy i prawy bok zdradza, że mamy do czynienia z czymś więcej. Z tyłu w miejsce podwójnych drzwi uchylnych mamy niewielkie drzwi, z boku skrzydła zabudowy otwierają się poziomo. Dolna część po opuszczeniu o 90 stopni i wsparciu na metalowych wspornikach stanowi podest mobilnego stoiska lub biura. Górna część unosi się na teleskopach i stanowi jej dach. Jeszcze tylko montaż aluminiowych barierek i powstaje niezwykle praktyczny mobilny punkt do uniwersalnych zastosowań. Ta wyjątkowo praktyczna zabudowa sprawdzi się na różnego rodzaju targach i eventach. Do tego montaż stoiska nie wymaga zatrudniania wieloosobowej ekipy montażowej. Wystarczy dwóch uważnych i sprawnych pracowników (największą trudnością jest wyjęcie z zabudowy aluminiowych schodów), którzy poradzą sobie z montażem mobilnego stoiska w pół godziny. Zabudowa MRauto nie wydaje się droga. Za cenę ok. 42 tys. zł netto otrzymujemy naprawdę wszechstronne nadwozie.
Sam Renault Master też jest udaną konstrukcją, której największym atutem jest dynamiczny silnik, przestronne i dobrze zaprojektowane wnętrze, mające wiele ciekawych rozwiązań i pomysłowych schowków. Master zapewnia kierowcy komfortowe warunki pracy dzięki szerokiej opcji wyposażenia dodatkowego.
Osobiście było to dla mnie pierwsze spotkanie z tym pojazdem, jednak wrażenia są bardzo pozytywne. Popularność Mastera jest jak najbardziej zasłużona.

Kto testował: Roman Abramczyk, Action S.A.

Co: Renault Master Pack Clim L3 Energy 2.3 dCi 165

Przeczytaj również
Popularne