Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Perfekcja w genach

Modele Audi od lat są niedościgłymi wzorami w zakresie prowadzenia, komfortu i jakości wykończenia. Marka z Ingolstadt słynie też z szybkiego wprowadzania najbardziej zaawansowanych nowinek technologicznych. Nie inaczej jest w premierowym Audi Q8 - pierwszym flagowym SUV-ie coupé marki Audi.

Jeśli Audi Q7, największy dotychczas SUV tej marki, wydaje się zbyt nobliwy i stoicki, to znakomitą alternatywą dla niego może być bardziej śmiały, pełen młodzieńczego polotu, ale nie pozbawiony elegancji model Q8. Samochód ten jest pełnokrwistym SUV-em coupé, co podkreśla nisko opadająca linia dachu, bezramkowe szyby oraz potężne nadkola, które mogą pomieścić 22-calowe obręcze. Audi Q8 dzięki liniom SUV-a coupé i krótkim zwisom wygląda na zdjęciach na mniejszego niż w rzeczywistości. To w istocie duży SUV o długości niemal pięciu metrów. Jego bezpośredni rywale, tj. BMW X6 oraz Mercedes GLE Coupe, są prawie 10 cm krótsi. SUV z Ingolstadt góruje nad nimi znacząco długością wnętrza i ilością miejsca nad głowami pasażerów oferując przeciętnie ok. 2‒3 cm więcej miejsca, tak z przodu, jak i z tyłu. Unikatowym rozwiązaniem jest w Audi możliwość montażu trzech przesuwanych wzdłuż foteli z tyłu. To niezwykle praktyczne rozwiązanie spotykaliśmy głównie w vanach.

Premierowy Q8 jest naszpikowany tyloma nowoczesnymi technologiami, że ich opis bez problemu zająłby cały nasz magazyn, nie wyczerpując tematu. Samych systemów bezpieczeństwa znajdziemy w tym modelu aż 39. Wykorzystują one do sprawnego działania pięć czujników radarowych z sześciu kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych oraz skaner laserowy. W tej klasie zaawansowany adaptacyjny tempomat jest czymś oczywistym, ale asystent wydajności czy asystent ruchu poprzecznego już nie zawsze. Systemy bez przerwy stoją na straży naszego bezpieczeństwa, ale i innych uczestników ruchu, pozwalając na półautonomiczną jazdę. Naturalnie w topowym SUV-ie Audi nie mogło zabraknąć niezwykle zaawansowanych reflektorów diodowych HD Matrix LED. Choć są one znane z innych najnowszych modeli Audi, nadal robią piorunujące wrażenie, znakomicie oświetlając drogę w nocy.

Manewry w mieście staną się dla nas dziecinnie łatwe dzięki wsparciu czujników oraz wysokiej rozdzielczości kamer prezentujących obrazy, w tym rzut 360 stopni na ekranie multimedialnym. Parkować nie musimy już sami. Wesprze nas funkcja automatycznego parkowania. Samochód możemy otworzyć lub zamknąć nie tylko używając eleganckiego kluczyka, ale też poprzez smartfon, dzięki usłudze Audi connect key. Przez aplikację myAudi już w przyszłym roku będziemy mogli całkowicie autonomiczne wprowadzić i wyprowadzić model Q8 z garażu.
Także za kierownicą Audi Q8 przenosimy się w przyszłość. Onieśmiela nas nie tylko wygoda foteli, jakość wykonania i dopieszczone detale, ale przede wszystkim zaawansowane technologie umilające podróż i usprawniające obsługę. Niezwykłe wrażenie zrobią na nas cyfrowe i niezwykle czytelne zegary na konfigurowalnym ekranie o przekątnej 12,3 cala. Na środkowej konsoli zamontowano dwa ekrany dotykowe stanowiące teraz centrum sterowania pojazdem. Ten zamontowany wyżej służy głównie do obsługi nawigacji, radia i telefonu i może mieć przekątną nawet 10,1 cala. Dolny ekran o przekątnej 8,6 cala służy do wybierania funkcji wyświetlanych na ekranie górnym, np. ustawiania nawigacji czy klimatyzacji. Obsługując ekran, nie tylko słyszymy charakterystyczne kliknięcie, wybierając daną funkcję, ale też czujemy to pod palcem. Ekran ugina się na grubość włosa, ale to wystarczy, by użytkownik odczuł, że wybrał dane polecenie. W Audi znajdziemy też zaawansowany system obsługi głosowej, który rozpoznaje mowę naturalną i całe zdania.

Sercem modelu Q8 jest 3-litrowy silnik wysokoprężny V6 o oznaczeniu 50 TDI, który oferuje 286 KM i aż 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Z silnikiem wysokoprężnym współpracuje automatyczna 8-biegowa skrzynia biegów tiptronic. Ten prawie 2,2-tonowy kolos rozpędza się z niezwykłą lekkości od 0 do setki w nieco ponad sześć sekund! Gdy trzeba, potrafi być też niezwykle oszczędny, zużywając ok. 7 l oleju napędowego na 100 km. Wydajność podczas podróży zwiększa technologia mild hybrid (MHEV), która wymagała wyposażenia pojazdu w główną instalację elektryczną o napięciu 48 woltów. Dzięki niej samochód może szybko magazynować i oddawać energię z litowo-jonowej baterii. Podczas hamowania system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Energia ta może służyć do rozpędzenia wału korbowego, zanim nastąpi uruchomienie silnika spalinowego, dzięki czemu ruszanie jest gładkie i płynne. Instalacja dba również o dostarczanie prądu podczas jazdy w trybie żeglowania, przyczyniając się wydatnie do obniżenia zużycia paliwa.

Przydatną opcją jest działający na wszystkie cztery koła dynamiczny układ kierowniczy z tylną osią skrętną. Przy skręcie kierownicą do prędkości 60 km/h tylne koła skręcają się do pięciu stopni w kierunku przeciwnym co koła przednie. To pozwala zmniejszyć średnicę zawracania o metr. Jadąc szybciej, koła tylne skręcają się w tym samym kierunku co przednie, co zwiększa stabilność jazdy. Słowa uznania budzi perfekcyjna praca układu kierowniczego. Zależnie od warunków i prędkości jazdy zmienia się nie tylko siła wspomagania, ale i jego przełożenie. Możemy zatem lekkim ruchem kierownicy niezwykle zwinnie skręcić w prostopadłą ulicę.

Stabilne prowadzenie w zakrętach Audi Q8 zawdzięcza również znakomicie zestrojonemu zawieszeniu oraz napędowi quattro. Czysto mechaniczny centralny dyferencjał standardowo przenosi moc silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeśli zachodzi taka potrzeba, przekierowuje więcej momentu obrotowego na oś z lepszą trakcją. Bez obaw możemy przemieszczać się modelem Q8 po gorszych drogach, dzięki bardzo dużemu prześwitowi ‒ 25,4 cm. W wersji z adaptacyjnym pneumatycznym zawieszeniem mamy możliwość uniesienia karoserii aż o 9 cm. W mieście przyda się czujnik ostrzegający o wysokich krawężnikach.

Audi Q8 jest na razie dostępne w jednej wersji silnikowej w cenie od 369 tys. zł. Jak przystało na dojrzały model segmentu premium, możemy przebierać w niezliczonej liczbie ciekawych opcji i ekskluzywnych pakietów, dzięki którym nasza Q-ósemka nabierze unikatowości..

Kto testował: Miłosz Kubicki

Co: Audi Q8

Przeczytaj również
Popularne